• Lac82

Bolån med provanställning?

Kan man överhuvudtaget beviljas bolån från en bank, om man har 6 månaders provanställning? Eller måste man vänta i ett halvår, till anställningen gått över till en fast tillsvidareanställning?

• Svar på tråden Bolån med provanställning?
  • Mummy

Vi skulle bara flytta över våra lån (inkl bolån), men fick vänta med det tills den dagen makens provanställning gått över till fast.

Men det går inte att säga att det går eller inte går. Det beror mycket på summan, vad ev partner har för inkomst, huset (boendet) osv

• Nixx

Ingen vanlig bank går med på det, eventuellt bluestep, men då får du ränta därefter också.

• Lac82
    Nixx skrev 2010-04-09 16:36:49 följande:
    Ingen vanlig bank går med på det, eventuellt bluestep, men då får du ränta därefter också.
    Rätt märkligt och ologiskt måste jag säga...

Men att banker kan vara ologiska vet jag sen tidigare... jag behandlades som paria ett år bara för att jag jobbat utomlands ett halvår (att jag hade bra lön utomlands och sedan bra lön när jag kom tillbaka till Sverige också var helt ointressant för bankerna - de gick bara efter den deklarerade inkomsten två år tidigare)...
  • Mummy
    Lac82 skrev 2010-04-09 17:10:35 följande:
    Rätt märkligt och ologiskt måste jag säga... Men att banker kan vara ologiska vet jag sen tidigare... jag behandlades som paria ett år bara för att jag jobbat utomlands ett halvår (att jag hade bra lön utomlands och sedan bra lön när jag kom tillbaka till Sverige också var helt ointressant för bankerna - de gick bara efter den deklarerade inkomsten två år tidigare)...
    Det är väl inget ologiskt egentligen. En provanställning är inget definitiv jobb. Efter provanställningen kan du stå utan jobb bara för att arbetsgivaren känner för det
  • Lac82
    Mummy skrev 2010-04-09 17:29:56 följande:
    Det är väl inget ologiskt egentligen. En provanställning är inget definitiv jobb. Efter provanställningen kan du stå utan jobb bara för att arbetsgivaren känner för det
    Jo, men man kan bli uppsagd från en fast tjänst också - vilket många fått erfara under de två senaste åren.

En provanställning går ju i princip alltid över i en tillsvidareanställning...

Så att dogmatiskt säga blankt nej till en person som har tex en provanställning och lön på 45 000 på ett seriöst och välmående storföretag och säga ja till en person med fast anställning och 18 000 i lön i en konkurshotad liten matbutik på landet känns minst sagt ologiskt. Det står jag fast vid.
  • Mummy

Men d emåste ju dra en gräns någonstans. Och blir man uppsagd har man ju uppsägningsmånader

• Mossagti
    Lac82 skrev 2010-04-09 17:51:07 följande:
    Jo, men man kan bli uppsagd från en fast tjänst också - vilket många fått erfara under de två senaste åren. En provanställning går ju i princip alltid över i en tillsvidareanställning... Så att dogmatiskt säga blankt nej till en person som har tex en provanställning och lön på 45 000 på ett seriöst och välmående storföretag och säga ja till en person med fast anställning och 18 000 i lön i en konkurshotad liten matbutik på landet känns minst sagt ologiskt. Det står jag fast vid.
    Kontakta din bank - även om de officiellt går ut med att det krävs en tillsvidaretjänst har de flesta banker vett nog att se till den aktuella situationen.
    bh
Svar på tråden Bolån med provanställning?