Vegetarianer se hit! Behöver hjälp angående järnbrist!
Hej!
Hej!
Det här hittade jag på tastylines näringslära för vegetarianer:
Järn får du från baljväxter (särskilt linser och soja) men även från nötter och frön, gröna blad, broccoli,vetegroddar, äggula, torkad frukt (särskilt aprikoser och katrinplommon) och sjögräs. C vitamin ökar järnupptaget. Ät C- vitaminrika frukter och grönsaker såsom exempelvis apelsiner eller vitkål till måltiden eller drick lite juice till frukost. Ett annat tips är att använda grytor och stekpannor av gjutjärn. Grytor med sura livsmedel som tomat och citron som skall koka länge gör att det helt enkelt lossnar små, små järnpartiklar från grytan. Mjölk och kaffe hämmar upptaget av järn. Mjölk, fil och yoghurt kan du äta till frukost och mellanmål, inte till huvudmåltider då mjölken hämmar järnupptaget.
Har aldrig hört att soyan skulle hämma upptaget. Var har du läst det?
Ja det var den infon som du skrev som jag trodde jag visste men så googlade jag runt på järnbrist och fann bl a detta
http://www.jarnkliniken.se/i-riskzonen/riskzonen-vegeterianer-a-veganer
och fler artiklar på andra näringssidor som sa samma att just soja hämmar upptaget av järn.
Förvirrande!
Hej
Jag har inte heller hört att sojan skulle hindra järnet? Hade bra järnvärde tills jag drabbades av Ulcerös Colit under grav. och blödde en del, men lite Duroferon fixade det snabbt.
då Vegan, nu vegetarian.
Nä visst är det jätteskumt det där med sojan. Har hittat fler och fler sidor på nätet där det står detta.