• sagabus

Vegetarianer se hit! Behöver hjälp angående järnbrist!

Hej!

Har sedan 15 år tillbaka varit vegetarian. Har alltid haft bra järnvärden, vad jag vetat iaf och vid min graviditet 07 hade jag bra värden under alla kontroller...
    Men nu till mitt dilemma. Idag fick jag veta att jag bara hade 103 i hb!! Sköterskan sa att det borde ligga på minst 117 och normalt runt 140...Tror dock att den bakomliggande orsaken är min kopparspiral som jag har haft insatt ett år och då jag blödde konstant tog jag ut den i mars.
    Nu när jag surfar runt på nätet efter info så står det att soja hämmar upptaget av järn...??? Men jag har alltid trott att sojaprotein är den källa som vi vegetarianer får i oss järn ifrån. Har jag helt missuppfattat? 
    Nu blir det iaf järntabletter och massa citrus till måltiderna för att försöka komma upp i normala värden. Är hysteriskt trött jämt så det var ju inte helt oväntat.
    Någon vegetarian som vet något mer om det där med sojaproteinet? Kanske får lägga det på hyllan ett tag då om järnvärdet ska gå upp.
  • Svar på tråden Vegetarianer se hit! Behöver hjälp angående järnbrist!
  • Valente

Det här hittade jag på tastylines näringslära för vegetarianer:

Järn får du från baljväxter (särskilt linser och soja) men även från nötter och frön, gröna blad, broccoli,vetegroddar, äggula, torkad frukt (särskilt aprikoser och katrinplommon) och sjögräs. C vitamin ökar järnupptaget. Ät C- vitaminrika frukter och grönsaker såsom exempelvis apelsiner eller vitkål till måltiden eller drick lite juice till frukost. Ett annat tips är att använda grytor och stekpannor av gjutjärn. Grytor med sura livsmedel som tomat och citron som skall koka länge gör att det helt enkelt lossnar små, små järnpartiklar från grytan. Mjölk och kaffe hämmar upptaget av järn. Mjölk, fil och yoghurt kan du äta till frukost och mellanmål, inte till huvudmåltider då mjölken hämmar järnupptaget.

Har aldrig hört att soyan skulle hämma upptaget. Var har du läst det?

• Barbabok

Hej
    Jag har inte heller hört att sojan skulle hindra järnet? Hade bra järnvärde tills jag drabbades av Ulcerös Colit under grav. och blödde en del, men lite Duroferon fixade det snabbt.

då Vegan, nu vegetarian.

• sagabus

Nä visst är det jätteskumt det där med sojan. Har hittat fler och fler sidor på nätet där det står detta.

Svar på tråden Vegetarianer se hit! Behöver hjälp angående järnbrist!