• Anna med 3 trollungar

    Vi som har BF i December 2010

    Tänkte jag skulle starta en tråd här, alla med BF i December 2010 är välkommna. Förstagångsföderskor och flerbarnsföräldrar är välkomna.

    Vi har troligtvis precis {#lang_emotions_plus} at och vill dela med oss om livet och hur vi mår.

    Vi kan ju hjälpas åt att skapa en lista med BF 

  • Svar på tråden Vi som har BF i December 2010
  • Myra

    Har blött lite mera färskt inatt. Har bestämt mig för att åka till gyn akuten för att få en undersökning. Känner att jag är så pass orolig att jag vill kolla upp.
    Dom på Bm mottagningen sa att jag skulle ta mig dit om jag ville ha en VUL och att dom inte gjorde det. Jag vet inte hur det fungerar på andra Bm mottagningar, första mottagningen jag varit kontakt med och första graviditeten så jag vet inte.
    Känner att det är bättre jag får svar hur det än blir så jag antingen kan slappna av eller gå vidare och ta nya tag. Tar så mycket energi att gå omkring och vara orolig.

  • Emynem

    Hej!

    Jag åkte in till akuten igår pga av blödning och kramper. Trodde ju självklart att det var mf men det visade sig att det bara var en elak urinvägsinfektion så nu har jag fått penicillin.

    Vi fick se det lilla pyret med VUL och det var 5,5 mm stort eller litet kanske man mer ska säga. Jag var då i v.6+4 är inte det lite litet?
    Hjärtat slog iaf så det är ju lovande :)

    Är nog några dagar kortare gången än jag trott men samtidigt så är ju alla "bebisar" olika stora med.

  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-04 06:37:43 följande:
    Har blött lite mera färskt inatt. Har bestämt mig för att åka till gyn akuten för att få en undersökning. Känner att jag är så pass orolig att jag vill kolla upp. Dom på Bm mottagningen sa att jag skulle ta mig dit om jag ville ha en VUL och att dom inte gjorde det. Jag vet inte hur det fungerar på andra Bm mottagningar, första mottagningen jag varit kontakt med och första graviditeten så jag vet inte. Känner att det är bättre jag får svar hur det än blir så jag antingen kan slappna av eller gå vidare och ta nya tag. Tar så mycket energi att gå omkring och vara orolig.
    Hej Myra!
    Hur har det g@tt idag?
    Usch, jag vet att det  är jätte jobbigt! Hur det än blir sa tappa inte modet!
    Styrke KRAMAR till dej och din sambo!
  • Myra
    Utomlands skrev 2010-05-04 12:24:54 följande:
    Hej Myra!Hur har det g@tt idag? Usch, jag vet att det  är jätte jobbigt! Hur det än blir sa tappa inte modet! Styrke KRAMAR till dej och din sambo!
    tack för omtanken.

    Åkte in till gyn akuten i morse. Blödde inte lika mycket som under natten. Nu är det pytte igen.
    Han sa att det skulle vara svårt att kunna se något eftersom jag inte är så långt gånget. var lite redo på det. När jag räknar här på fl räknare så är jag idag exat på 7 veckor gånget men när han räknade på sin sticka så var jag 6+5. Konstigt att det skilller så.  Hade senaste mensen 16/3. Har för mig att man måste passarat v 7 eller 8 för att kunna se ngn vid vul.

    Han kunde se att det blödde från livmodershalsen och jag var för tidigt gånger för att kunna se något mera. Tog ett hormonprov som ska kunne visa exakt hur långt gånget jag är och hur mycket hormon jag har i kroppen.
    Ska förhoppningsvis få svar i em eller i värsta fall i morgon. Hoppas han ringer idag.
    Läkare kunde varken säga bu eller bä men han var lite skeptiskt.
    På bussen i till gyn akuten så var jag på bristningsgränsen, fyyyy fan vad det var jobbigt. Nu känner jag mig lugnare fast jag fortfarande inte vet om det blivit ett missfall eller om jag fortfarande är gravid. Men nu har jag endå gjort allt jan kan. Helt slut på känslor och orka inte oroa mig förren jag får svaret.
  • Myra
    Emynem skrev 2010-05-04 09:26:11 följande:
    Hej!Jag åkte in till akuten igår pga av blödning och kramper. Trodde ju självklart att det var mf men det visade sig att det bara var en elak urinvägsinfektion så nu har jag fått penicillin.Vi fick se det lilla pyret med VUL och det var 5,5 mm stort eller litet kanske man mer ska säga. Jag var då i v.6+4 är inte det lite litet?Hjärtat slog iaf så det är ju lovande :)Är nog några dagar kortare gången än jag trott men samtidigt så är ju alla "bebisar" olika stora med.
    Vad skönt att allt var ok med lille pyret i magen.
    Var själv innen idag pga blödningar men dom kunde inte se ngn. vi är lika långt gånget. Men jag tog ett hormonprov för att se exakt hur långt gånget jag är.
    Aningen så har jag fått mf eller så har jag räknat helt galet.
    När du säger att du fick se i v 6+4 så börjar jag tro att bönan i magen på mig inte finns längre.
  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-04 13:50:58 följande:
    tack för omtanken. Åkte in till gyn akuten i morse. Blödde inte lika mycket som under natten. Nu är det pytte igen. Han sa att det skulle vara svårt att kunna se något eftersom jag inte är så långt gånget. var lite redo på det. När jag räknar här på fl räknare så är jag idag exat på 7 veckor gånget men när han räknade på sin sticka så var jag 6+5. Konstigt att det skilller så.  Hade senaste mensen 16/3. Har för mig att man måste passarat v 7 eller 8 för att kunna se ngn vid vul. Han kunde se att det blödde från livmodershalsen och jag var för tidigt gånger för att kunna se något mera. Tog ett hormonprov som ska kunne visa exakt hur långt gånget jag är och hur mycket hormon jag har i kroppen. Ska förhoppningsvis få svar i em eller i värsta fall i morgon. Hoppas han ringer idag. Läkare kunde varken säga bu eller bä men han var lite skeptiskt. På bussen i till gyn akuten så var jag på bristningsgränsen, fyyyy fan vad det var jobbigt. Nu känner jag mig lugnare fast jag fortfarande inte vet om det blivit ett missfall eller om jag fortfarande är gravid. Men nu har jag endå gjort allt jan kan. Helt slut på känslor och orka inte oroa mig förren jag får svaret.
    eftersom jag själv har paserat pa ditt stadie sa vet jag att det är viktigt att nagon bryr sej och lyssnar. vad känner din pojkvän?
    att det skiljer 2 dagar mellan din uträkning och läkarens är inte alls konstigt eftersom man kan bli gravid under 2-3 dagar runt ägglossningen :)
    Det är jätte olika hur tidigt man ser nagot pa VUL det kan vara allt mellan 6-8 veckor, jag hade tur och de sa min lille redan pa 6 veckor. haller tummarna till i em! och om du är ledsen, nervös, eller vad som helst och vill "snacka" sa är jag uppkoplad hela em. ok?
    jag är sjukskriven pa gund av att jag har en blodfläck/bl@sa pa livmodern, den var 1,5 cm för 3 veckor sedan o för 6 dagar sedan hade den gatt ner till 5mm. Inget farligt om man tar det lungt och gör som gyn har sagt.
  • Emynem
    Myra skrev 2010-05-04 13:54:28 följande:
    Vad skönt att allt var ok med lille pyret i magen. Var själv innen idag pga blödningar men dom kunde inte se ngn. vi är lika långt gånget. Men jag tog ett hormonprov för att se exakt hur långt gånget jag är. Aningen så har jag fått mf eller så har jag räknat helt galet. När du säger att du fick se i v 6+4 så börjar jag tro att bönan i magen på mig inte finns längre.
    Det är inte helt säkert att dom måste se något i magen så tidigt.
    Det är olika har jag hört, vissa kan dom inte se på fören i v.8 så det behöver ju inte vara kört.
    Men jag vet hur jobbigt det är med blödningar, hade dom under hela min förra graviditet. Hoppades på att slippa dom denna gång, men det verkar inte som att jag gör det. Suck... Jobbigt att alltid undra...

    Lycka till!
  • Myra
    Utomlands: Du är så omtänksam.
    sambon ja han hoppas ju att det ska gå bra men jag tror det är svårare för killar att förstå situationen. Det är ju vi som är gravida och känner allt som händer i kroppen och sitter här i forumet och får massa tips. Men han är ett bra stöd.
    Berätta om din blodfläck? vad är det? blöder du?

    Läkaren ringde. Han sa att jag hade ett  hormonvärde på 500 och det är vid 1000 som man kan sen en hinnsäck. Därför han inte såg något. Han kunde fortfarande inte säga någon än om graviditeten.
    han vill att jag kommer tillbaka och tar ett nytt prov på fredag för att se om hormomet har ökat eller gått ner. Ja har det ökat så är det ju bra men går det ner så har troligen fått ett missfall. har hormonet ökat till fredag så kanske man kan se på ultraljudet.
    Jag har ju haft oregelbunden mens så OM hormonet ökar så kan det varit svårt att beräkna graviditeten. Det finns fortfarande lite hopp. Fast jag böder fotrfarande.
    jag frågade om den förtjockade slemhinnan och den är ju till för att göra sig redo för en befrukning och hur det fungerar om man är gravid vet jag inte.
    Så jag får fortsätta leva i ovishet ett par dagar till.
    Hade ett par billiga grav test kvar hemma och tog ett test innan läkaren ringde. Blev possitivt men jag vet ju att det ger utslag även vid mf när man ahr hormoner kvar i kroppen.

    Hittade den här tabellen på en annan sidan. Enligt den och mina hormonvärden på 500 så borde jag vara i v 5. enligt sista mensen så är jag enligt läkaren 6+5 enligt deras snurra. Jag har haft oregelbunden mens och olika långa cyklar. Kan det bli så att jag inte är så långt gånget som jag trott. Fast jag vet att jag fick utslag på äl stickan precis månadsskiftet mars/april.

    Veckor efter senast mens (hCG i mIU/ml)

    3


    5 - 50


    4


    4 - 426


    5


    19 - 7 340


    6


    1 080 - 56 500


    7-8


    7 650 - 229 000


    9-12


    25 700 - 288 000


    13-16


    13 300 - 254 000


    17-24


    4 060 - 165 400


    25 - 40


    3 640 - 117 000


    Emynem: Hur mycket blödde du förra graviditeten och nu? Blödde du hela tiden eller bara ett par dagar.
    Vad berodde dina blödningar på? Läste på en sida att blödningarna kan bero på massa olika saker. han såg att blödde från livmodertappen.
  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-04 17:51:55 följande:
    Utomlands: Du är så omtänksam. sambon ja han hoppas ju att det ska gå bra men jag tror det är svårare för killar att förstå situationen. Det är ju vi som är gravida och känner allt som händer i kroppen och sitter här i forumet och får massa tips. Men han är ett bra stöd. Berätta om din blodfläck? vad är det? blöder du? Läkaren ringde. Han sa att jag hade ett  hormonvärde på 500 och det är vid 1000 som man kan sen en hinnsäck. Därför han inte såg något. Han kunde fortfarande inte säga någon än om graviditeten. han vill att jag kommer tillbaka och tar ett nytt prov på fredag för att se om hormomet har ökat eller gått ner. Ja har det ökat så är det ju bra men går det ner så har troligen fått ett missfall. har hormonet ökat till fredag så kanske man kan se på ultraljudet. Jag har ju haft oregelbunden mens så OM hormonet ökar så kan det varit svårt att beräkna graviditeten. Det finns fortfarande lite hopp. Fast jag böder fotrfarande. jag frågade om den förtjockade slemhinnan och den är ju till för att göra sig redo för en befrukning och hur det fungerar om man är gravid vet jag inte. Så jag får fortsätta leva i ovishet ett par dagar till. Hade ett par billiga grav test kvar hemma och tog ett test innan läkaren ringde. Blev possitivt men jag vet ju att det ger utslag även vid mf när man ahr hormoner kvar i kroppen. Hittade den här tabellen på en annan sidan. Enligt den och mina hormonvärden på 500 så borde jag vara i v 5. enligt sista mensen så är jag enligt läkaren 6+5 enligt deras snurra. Jag har haft oregelbunden mens och olika långa cyklar. Kan det bli så att jag inte är så långt gånget som jag trott. Fast jag vet att jag fick utslag på äl stickan precis månadsskiftet mars/april. Veckor efter senast mens (hCG i mIU/ml) 3 5 - 50 4 4 - 426 5 19 - 7 340 6 1 080 - 56 500 7-8 7 650 - 229 000 9-12 25 700 - 288 000 13-16 13 300 - 254 000 17-24 4 060 - 165 400 25 - 40 3 640 - 117 000 Emynem: Hur mycket blödde du förra graviditeten och nu? Blödde du hela tiden eller bara ett par dagar. Vad berodde dina blödningar på? Läste på en sida att blödningarna kan bero på massa olika saker. han såg att blödde från livmodertappen.
    Jo jag tror som du när det gäller männen. Men vad skönt att han är med dej! det är viktigt.
    Det värkar som att du trÄffat en bra läkare som tar dej pa allvar- skönt att höra! Senast fredag vet du säkert. Har ni försökt länge? Har du/ni berättat för nagon än?

    Hade ingen aning om dessa hormonhalter, men jag tror inte man ska rikta in sej FÖR mycket pa dem, tror det bör vara som med att bebisarna växer olika snabbt i olika veckor som med Emynem hennes lille var 5.5mm i 6+4 och min var 2.7mm i vecka 6+0 pytte pytt pytt vilket som, men tänker man pa tiden sa borde de ju vara mer jämn langa... om man ska utga ifran vad som star i böcker och andra informations ställen. Men om man nu riktar in sej pa vad värden säger - vet du hur de räknar i graviditetsveckor pa den sidan som du hittade, räknar de pa det "gamla" viset eller de "nya" med sista mensdagen?

    Om min blodfläck/blasa finns inte sa mycket att säga, den haller pa att försvinna och jag känner mej himla lugn faktiskt. Och detta eftersom förra veckan när de kollade mej med vul igen sa var fläcken mycket mindre o den lille MYCKET större typ 1.8cm. Idag gar jag in i v 9 och har en massa sma syptom hela tiden. Tror att det är det som haller mej lugn, för när jag fick mitt mf för 1.5 ar sedan var det färska blödningar och att symptomen försvann över en natt. De dagar som jag inte har haft symptom har jag nojjat mej lite men inge jätte mycket. Det ända ár att jag hittar ingen info om detta pa svenska eftersom jag inte vet vad det heter pa svenska. Men men... min mamma hade aldrig hört talas om nagot liknande sa hon kunde inte heller hjälpa mej. Men när jag har kolla pa spanska sa värkar det som att 99% slutar lyckligt och speciellt när man ser hjärt ljud pa den lille.

    Hej sa länge!!
  • Myra

    Utomlands: Vi alla är vi olika och alla graviditeter skiljer sig med symptom och allt runt omkring. Jag vet att jag googlar för mycket för mitt eget bästa iband. Man är både nyfiken och vill ha lite koll på vad som händer med kroppen och lite svar. Men samtidigt så letar man lite hopp där ute på nätet.
    Fått mycket mera blödning idag. fyllt en binda. Tror inte att det är så normalt att blöda så här mycket. Känner att det spänner i livmodern hoppas det är ett gott tecken.
    Kommer att bli jobba dagar att vänta. Jag kommer inte att jobba i morgon. Har ett sådan stressigt arbeta och hinner knappast gå på toa. Vågar inte riskera någon även om det kanske låter lite fåningt. det här är prio nr 1 för mig. Tro nautligtvis inte att vara hemma från jobbet minskar chansen för mf. Känner att jag är för orolig och lite i obalans.

Svar på tråden Vi som har BF i December 2010