• Agamemnon

    Barn i mars 2008 - 10

    Evighetstråden! Om jag har fattat rätt så kommer denna tråd inte att stängas efter tre månader...
    Så här kan vi nu babbla i all evighet - om oss, våra påhitt men ffa naturligtvis om våra små och deras påhitt - språkutveckling, motorik, potträning, hyss och bus!
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Barn i mars 2008 - 10
  • LitenBlomma
    Agamemnon skrev 2010-04-30 21:08:19 följande:
    En bra sak: pappa fick åka hem från sjukhuset idag. De "kan ändå inte hjälpa honom," sa de. Jaja, då kan det ju iaf inte vara akut. En dålig sak: jag tror att Olivia har fått en svampinfektion i underlivet. Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen och det kan vara svamp (lite svårt att säga över telefonen, naturligtvis). Vi har nu kletat på salva och ska återkomma i morgon och få träffa en läkare. Det började som små, små ljusröda fläckar på snippan som jag såg i förrgår. Jag tänkte på värmeutslag eller något sånt. De blev fler och idag när hon kom från dagis såg jag att de hade blivit ännu fler under dagen, och rödare. Nu ser de mer ut som plitor. Dessutom var hon lite röd mellan blygdläpparna, nu är hon riktigt röd där. Och när hon satt på toaletten sa hon: "Aj, det kommer kiss". Någon som har en teori, annan en svamp? Jag vet ju ingenting... Vi har iaf luftat rumpan rejält men även som nakenfis blev det inte mycket bättre. Vad jag dessutom tycker är väldigt märkligt: varför sa ingen något på dagis? De har ju bytt blöja (verkligen!) och hur de då kan undgå att se en massa illröda plitor vet jag ju inte... Om jag ska vara ärlig så börjar jag förlora förtroendet för dem...
    Vad skönt!

    Det låter som nån slags blöjeksem eller svamp. När har ni tiden hos läkaren?
    Ludwig 020227, Meja 080311 & Ida 090902
  • Bettanspettan
    Agamemnon skrev 2010-04-30 20:59:58 följande:
    Knepigt! Vi drog ner till max. 45 minuter men snart var redan det för mycket. Om hon sov dem (och det var 50/50 om hon ville sova middag) var hon också vaken till kl. 20:30-21. När jag frågade på dagis vad de trodde om att stryka middagssömnen helt andades de ut: tydligen ligger Oliven klarvaken och tittar i taket tills någon rör sig, då sätter hon sig glatt upp och vill gå ut och leka. För oss funkar det kanon. Hon blir väldigt trött runt kl. 18:30 men med lite underhållning och så tvätt och tandborstning och så kan vi hålla henne vaken utan en massa gnäll till kl. 19:30. När hon har fått sin välling slocknar hon sen på 2 sekunder - och hittills vill hon inte heller gå upp i ottan (vilket jag var lite orolig för). En fördel för oss (enl. dagis) att hon går så korta dagar. Om hon skulle komma typ kl. 7:30 och vara där till kl. 17 eller något sånt så skulle det bli tufft men så här funkar det utmärkt. Nu när jag har dragit en hel harang om oss , jag skulle testa att dra ner middagssömnen till max. 45 minuter. En kvart kan göra mycket och om det visar sig inte funka alls får han helt enkelt sova mer igen. Dagis ska inte ifrågasätta det, sovtider, eller -längder, är upp till föräldrarna att bestämma.
    Ja vi har oxå pratat om det hemma, att han kan va vaken dom dar han är ledig iaf för det tröttar inte alls ut lika mycket som när han är på dagis. Vissa dar är han där 7-17 o ibland kommer han 9.30.. men hur som helst så är det överlag långa dagar. Ska prata med dom och se, men du har ju rätt, det är ju vårat beslut som dom måste acceptera.
    Anton -991105 Adrian -020117 Oskar -080315
  • Agamemnon
    Bettanspettan skrev 2010-05-01 14:33:32 följande:
    Ja vi har oxå pratat om det hemma, att han kan va vaken dom dar han är ledig iaf för det tröttar inte alls ut lika mycket som när han är på dagis. Vissa dar är han där 7-17 o ibland kommer han 9.30.. men hur som helst så är det överlag långa dagar. Ska prata med dom och se, men du har ju rätt, det är ju vårat beslut som dom måste acceptera.
    Ni kan ju testa att hålla honom vaken hemma och dra ner till max 45 min på dagis. Sen ser ni ju hur han klarar det och går det inte alls så får han sova lite längre och ni gör ett nytt försök om någon månad eller sex veckor eller så.
    LitenBlomma skrev 2010-05-01 09:57:28 följande:
    Vad skönt! Det låter som nån slags blöjeksem eller svamp. När har ni tiden hos läkaren?
    Vi bokade aldrig någon läkartid. Snippan såg mycket bättre ut i morse och under dagen har det inte blivit värre så vi avvaktar till måndag och ringer då BVC. Hon har heller inte mer sagt att det gör ont. Min man funderar på om de helt enkelt låter blöjan sitta på för länge på dagis. Jag tror jag såg utslagen för första gången i tisdags och de har gradvis blivit mer tills riktigt illa igår. I morse såg det som sagt mycket bättre ut och trots att vi har varit iväg hela dagen och inte har kunnat lufta så är prickarna mycket blekare och det röda mellan blygdläpparna är också nästan borta. Men då har vi naturligtvis också bytt blöjor... Ja, jag ska iaf se till att jag får en tid på BVC.

    Vi har flängt runt hela dagen och trots att vi var i en massa affärer handlade jag bara ett par byxor på Lindex och ett labyrintpussel på Biltema (länkar finns i bloggen). Och några jordgubbsplantor. Vi var hos mina föräldrar och monterade deras säng så nu slipper de sova på madrasser på golvet. Min pappa är jättetrött och det kommer nog att sitta i tills han får lite mer fett på kroppen (han väger nu 52 kg).

    Nu ska jag försöka bli färdig med deklarationen innan jag går och lägger mig.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • LitenBlomma

    Agamemnon: Låter som att ni fick mycket gjort

    Jag städade köket i 2h så nu är det skinande rent överallt!
    Jimmie och en kompis satte i 2 nya fönster på framsidan. Så nu är renoveringen av panelen igång igen. Han har bytt ut halva panelen på den höga delen och ska flytta ställningen till nästa del. Det går framåt!

    Tvättade några maskiner tvätt, handlade, grillade kött, tittade på tv och åt en skål godis.


    Ludwig 020227, Meja 080311 & Ida 090902
  • Agamemnon
    LitenBlomma skrev 2010-05-02 07:04:49 följande:
    Agamemnon: Låter som att ni fick mycket gjort Jag städade köket i 2h så nu är det skinande rent överallt! Jimmie och en kompis satte i 2 nya fönster på framsidan. Så nu är renoveringen av panelen igång igen. Han har bytt ut halva panelen på den höga delen och ska flytta ställningen till nästa del. Det går framåt! Tvättade några maskiner tvätt, handlade, grillade kött, tittade på tv och åt en skål godis.
    Det var ju inte heller dåligt! Eftersom det blev mest fläng igår så måste vi städa idag. Och köpa jord till mina nya jordgubbsplantor. Och åka in till Karlstad med deklarationerna. Och köpa tvättmedel. Ja, sånt.
    Igår fick min morfar köras till akuten. De misstänker hjärnblödning. Det verkar aldrig ta slut...
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • LitenBlomma
    Agamemnon skrev 2010-05-02 08:18:48 följande:
    Det var ju inte heller dåligt! Eftersom det blev mest fläng igår så måste vi städa idag. Och köpa jord till mina nya jordgubbsplantor. Och åka in till Karlstad med deklarationerna. Och köpa tvättmedel. Ja, sånt. Igår fick min morfar köras till akuten. De misstänker hjärnblödning. Det verkar aldrig ta slut...
    Nä men fyy, räcker det inte med elände för er snart Håller tummarna för att det går bra för honom {#lang_emotions_flower}

    Nu har vi ätit, stoppat in i diskmaskinen, städat av, dammsugit och kollat FL. Funderar på att gå en långpromenad, lite powerwalk med syskonvagnen! Fick min mens nu och har ont som tusan men det brukar hjälpa att man rör sig.
    Ludwig 020227, Meja 080311 & Ida 090902
  • Agamemnon

    Tjingeling på er!

    Vi har haft en toppendag! Först var vi flera timmar i Mariebergsskogen, där lekte vi i varenda lekpark, åt lunch och tittade på en massa djur. På hemvägen stannade vi vid Ica Maxi och köpte bl.a. solskydd till Skruttan (en tub att ha på dagis och en för här hemma). Olivia somnade i bilen och fick sova middag idag och när hon vaknade gick vi ut i trädgården och lekte och planterade jordgubbar.

    Att hon fick sova middag fick vi äta upp nu, hon somnade kl. 20:45, men men. Nu vill jag iaf att vädret fortsätter att vara så bra!


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Bettanspettan
    Agamemnon skrev 2010-05-02 21:11:49 följande:
    Tjingeling på er!Vi har haft en toppendag! Först var vi flera timmar i Mariebergsskogen, där lekte vi i varenda lekpark, åt lunch och tittade på en massa djur. På hemvägen stannade vi vid Ica Maxi och köpte bl.a. solskydd till Skruttan (en tub att ha på dagis och en för här hemma). Olivia somnade i bilen och fick sova middag idag och när hon vaknade gick vi ut i trädgården och lekte och planterade jordgubbar.Att hon fick sova middag fick vi äta upp nu, hon somnade kl. 20:45, men men. Nu vill jag iaf att vädret fortsätter att vara så bra!
    Åh vilka barndomsminnen som väcktes nu!!! När jag var liten var MAriebergsskogen mitt "go to place" när vi gjorde nåt lite extra Har så många minnen därifrån, med mamma, mest äppelmasken, som va den största karusellen dom hade på den tiden
  • Agamemnon
    Bettanspettan skrev 2010-05-03 07:24:13 följande:
    Åh vilka barndomsminnen som väcktes nu!!! När jag var liten var MAriebergsskogen mitt "go to place" när vi gjorde nåt lite extra Har så många minnen därifrån, med mamma, mest äppelmasken, som va den största karusellen dom hade på den tiden
    Då måste ni ju åka dit, nästa gång ni är i krokarna! När vädret är bra är det jättekul där. Vi gifte oss i Acksjöns kapell.
    Idag vaknade jag med ryggont! Måtte det bli bättre, jag kan knappt sitta på höger skinka...
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
Svar på tråden Barn i mars 2008 - 10