• Nyckelpigan80

Renovera gammalt hus (forts på tidigare snacktråd)

Den gamla tråden passerade visst bäst-före-datum, så jag startar väl en ny då.

Här samlas vi som kämpar på och renoverar hemma. Här kan vi beklaga oss och (förhoppningsvis) glädjas någon gång också!

Vårt eget projekt är byggt -09 och tillbyggt -30 och -70 ungefär. Just nu är det den stora köksrenoveringen som tagt över våra liv. Tyvärr har vi stött på en del tråkigheter som fuktskador och skadedjur, men det verkar inte vara så stort, så förhoppningsvis fixar vi det utan att bli helt ruinerade. Målet är att det ska bli klart till jul, då vi ska fira våran första jul i eget hus... jaja, vi får väl se hur det går....

Välkomna alla nya och gamla hemmafixare!

• Svar på tråden Renovera gammalt hus (forts på tidigare snacktråd)
  • ÄlskarDante

Tack Nyckepigan80 för länken hit. Hoppas att det blir lite uppslutning här oxå så att man kan få lite tips o råd. O bara någon att snacka med som vet hur det e
    El e det kanske så att de som renoverar inte har tid till övers för skvallertrådar på Fl?!?!

• Rut

Jag vill gärna vara med i eran hemmasnickrartråd! Har precis köpt ett hus, jag samlar bara inspiration än så länge. Den äldsta delen är K-märkt från 1600-1700-talet, den mellersta delen är från -83 och den sista från -93.

• Gloire de Dijon

Här borde jag vara med! Vi är också mitt uppe i köksrenovering och jag kastas mellan hopp och förtvivlan...

Vårt hus flyttades till sin nuvarande plats 1850 och underhållet är minst sagt eftersatt. Vi har hållt på att renovera i strax över ett år och ibland är det roligt, ibland för djävligt. Det gäller att hålla drömmen levande - att inte stirra sig blind på allt som är kvar att göras, utan faktiskt också njuta av allt man gjort!

• MiaMaa

jag ska nog med vara här....

vårat hus är med hit flyttat 1850 så det är med gammalt....nu har vi 64 kvm....+ 22 golv yta som vi håller på med på vinden...så det blir lite större....

• mn75

Jag vet inte om jag platsar här Vi håller på att överväga renovering av det gamla huset eller helt nytt hus
    Huset, som vi bor i är flyttat till nuvarande platsen 1917-18 och senast något har gjorts åt det är i början av 70-talet då en låg tillbyggnad (köket) byggdes
    Den största nackdelen är att vårt svinhus ligger 40 m bort dvs lite väl nära.....
    Sedan så får vi räkna med att allt utom stockväggarna ska fixas.... mycket arbete.....

• mammaspyre

vi håller på att bygga till våret hus nu innan pyret kommer.... ja allt i sista sekunden !!!
    i går va värderings mannen här och gorde en förhands värdering, banken blev väldigt glada o vi me!!! huset kommer vara värt ca 2 miljoner och vi köpte för mindre än två år sen för ca 700 000.... LYCKA!!!!!

• babyred

Vi har en kåk från 1896.
    vilket nedervåningen renoverades senast nån gång på 60-talet sen renoverade gubben upp kök, vardagsrum, sovrum, hall och badrum. Så har fortfarande 2 rum nere som är obeboliga. Ett ska bli sov/gästrum och de andra en tvättstuga på 25 kvadrat.
    Sen byggde vi ut och bröt upp taket på så sätt fick vi ett snyggare hus och en ordentlig farstu med plats för barnvag och allt möjligt.
    Övervåningen är helt orörd där har de aldrig blivit byggt så vi har 7 rum med timmerväggar och nått slags trägolv + ett rum som kom till pga utbyggnaden på ca 18 kvadrat. Så de har stått oanvänt i över 100 år.
    I sommras bytte vi fasad, tak och fönster. Närmare 40 fönster bytte vi ut.
    Hoppas snickarna kommer efter jul igen.. Så vi får nått rum åt jänta och lite annat.

• bambigirl

Vi flyttade ju in i vårt hus för en månad sen. Just nu har vi inte så mycket pengar och vi har beställt en luftvärmepump för att få ner elkostnaderna. Därför väntar vi med de renoveringar vi vill göra (badrum och kök) och har börjat med trappan. Mattan som ligger där nu är en plastmatta som bucklat sig. Vi har tagit bort mattan från ett trappsteg. Plastdelen lossnar fint, den lämnar den kvar skumgummi typ under. Det värmer vi med en varmluftspistol och skrapar bort. Sedan får vi skrapa bort limmet och slutligen slipa! Har bara 12,5 trappsteg kvar nu av 13! Men vi kommer få en fin furutrappa!

Svar på tråden Renovera gammalt hus (forts på tidigare snacktråd)