Skydda SGI vid 1års ålder och uppehållstjänst!!
Hej!!
Jag behöver verkligen hjälp angående skydd av SGI när barnet fyller 1år.
Barnet ifråga är inte fött än BF 12 juni nu på lördag men försöker planera föräldrarledigheten och blir helt enkelt inte klok.
Att försäkringskassan inte bryr sig ett dugg om vi plockar ut dagar eller inte före barnet fyller 1år så långt är jag med.
Jag och min sambo har båda uppehållstjänst som förskollärare och fritidsledare på förskola resp. skola vilket innebär att det dras 0.92% av vår lön varje månad vilket resulterar i att vi får c:a1500kr mindre i lön varje månad och mot detta så har vi rätt att ta ut 50 semesterdagar per läsår som vi kan förlägga på jullov,påsklov och sommarlov och vi får då lön utbetald som vanligt även under sommaren.
Lotta: är föräldrarledig aug2010-feb 2011 och jobbar mars-juni innebär det enligt överenskommelse med min arbetsgivare att jag har 40 dagar ledigt under sommaren och betald lön.
Daniel: jobbar aug2010-feb2011 och sen tar ut föräldrarpenning mars-juni och sen är hans sommarlov intjänat och han har också betalt sommarlov efter överrenskommelse med hans arbetsgivare.
Vårt barn kommer att fylla 1år under juni 2011 och då fick jag till svar från försäkringskassan att man måste vara på jobbet och jobba eller plocka ut 5 dagar föräldrarpenning.
Vi har ju valt att få mindre betalt under året för att vi ska kunna lediga med lön under sommaren.
Tycker att våran SGI borde vara skyddad när vi får betalt från våra arbetsgivare eller är jag helt bakom flötet. Måste vi båda ta ut 5 dagar föräldrarpenning eftersom vi båda är lediga under sommaren för att skydda vår SGI??
Kan någon förklara för mig??
Vänliga hälsningar Lotta