• singoalla77

Skydda SGI vid 1års ålder och uppehållstjänst!!

Hej!!

Jag behöver verkligen hjälp angående skydd av SGI när barnet fyller 1år.
    Barnet ifråga är inte fött än BF 12 juni nu på lördag men försöker planera föräldrarledigheten och blir helt enkelt inte klok.

Att försäkringskassan inte bryr sig ett dugg om vi plockar ut dagar eller inte före barnet fyller 1år så långt är jag med.

Jag och min sambo har båda uppehållstjänst som förskollärare och fritidsledare på förskola resp. skola vilket innebär att det dras 0.92% av vår lön varje månad vilket resulterar i att vi får c:a1500kr mindre i lön varje månad och mot detta så har vi rätt att ta ut 50 semesterdagar per läsår som vi kan förlägga på jullov,påsklov och sommarlov och vi får då lön utbetald som vanligt även under sommaren.

Lotta: är föräldrarledig aug2010-feb 2011 och jobbar mars-juni innebär det enligt överenskommelse med min arbetsgivare att jag har 40 dagar ledigt under sommaren och betald lön.

Daniel: jobbar aug2010-feb2011 och sen tar ut föräldrarpenning mars-juni och sen är hans sommarlov intjänat och han har också betalt sommarlov efter överrenskommelse med hans arbetsgivare.

Vårt barn kommer att fylla 1år under juni 2011 och då fick jag till svar från försäkringskassan att man måste vara på jobbet och jobba eller plocka ut 5 dagar föräldrarpenning.
    Vi har ju valt att få mindre betalt under året för att vi ska kunna lediga med lön under sommaren.
    Tycker att våran SGI borde vara skyddad när vi får betalt från våra arbetsgivare eller är jag helt bakom flötet. Måste vi båda ta ut 5 dagar föräldrarpenning eftersom vi båda är lediga under sommaren för att skydda vår SGI??
    Kan någon förklara för mig??

Vänliga hälsningar Lotta

• Svar på tråden Skydda SGI vid 1års ålder och uppehållstjänst!!
  • Carisma95

Nu är jag själv inte lärare, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle skilja sig gentemot de regler andra "måste" följa för att skydda sin SGI.

Dvs avbryta föräldraledighet  och uttag av FP för att istället få BETALD semester av arbetsgivare skyddar definitvt SGI:n!

Som sagt, kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad för er del. Ni är ju tillbaka i tjänst på pappret, men har semester.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • ninos

Jag vet inte vad som gäller för er. Jag tror knappt att FK själva vet. Vad jag vet är att jag som lärare tvingades ta ut ersättning 5 dagar i veckan under jullovet och andra lov även fast jag fick lön från arbetsgivaren för att behålla min SGI. På sommaren behövde jag inte ta ut fp under mina semesterdagar, men de är ju bara en del av sommaren, resten är ju ferietid och då var jag tvungen att ta ut motsvarande fem dagar fp för att behålla SGI. Loven räknas inte som "sysselsättning" och man måste ha sysselsättning för att få behålla SGI. Helt sjukt att man tvingas ta emot ersättning från två håll, både Fk och jobbet. Vet inte hur reglerna är tänkta egentligen. Mitt råd är att "ligga på" Fk och be dem ge informationen skriftligt eller iaf be dem anteckna i dina pappaer vad som sagts. Jag har varit med om att de svarar annorlunda beroende på vem man pratar med mer än en gång.

Lycka till!

• Carisma95
    ninos skrev 2010-06-09 16:20:43 följande:
    Jag vet inte vad som gäller för er. Jag tror knappt att FK själva vet. Vad jag vet är att jag som lärare tvingades ta ut ersättning 5 dagar i veckan under jullovet och andra lov även fast jag fick lön från arbetsgivaren för att behålla min SGI. På sommaren behövde jag inte ta ut fp under mina semesterdagar, men de är ju bara en del av sommaren, resten är ju ferietid och då var jag tvungen att ta ut motsvarande fem dagar fp för att behålla SGI. Loven räknas inte som "sysselsättning" och man måste ha sysselsättning för att få behålla SGI. Helt sjukt att man tvingas ta emot ersättning från två håll, både Fk och jobbet. Vet inte hur reglerna är tänkta egentligen. Mitt råd är att "ligga på" Fk och be dem ge informationen skriftligt eller iaf be dem anteckna i dina pappaer vad som sagts. Jag har varit med om att de svarar annorlunda beroende på vem man pratar med mer än en gång.

Lycka till!
    Om TS vänder på frågan när hon pratar med FK;
    "- Du menar alltså att TROTS att jag får full lön från min arbetsgivare, ska jag dessutom få nästan full FP för samma dagar?"

Har svårt att tro att det är lagligt....
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • singoalla77

Hej !!

Tack snälla för era svar. ska nog ta och ligga på FK så vi kan bena ut detta.

Lotta

• Billabong
    ninos skrev 2010-06-09 16:20:43 följande:

Lycka till!
    Tack för ditt inlägg!
    Det hjälpte även min familj där sambon är lärare och vi är rädda att hans SGI nollas nu om ngn månad då våra pojkar fyller 1 år.
    Sambon har under höstterminen jobbat 50% och vårterminen 85%, resterande del föräldraledig men under våren inte tagit ut ngn FP alls.
    Så om jag förstår dig rätt så ska han först kolla med sin löneassistent ang. t o m vilket datum hans semester gäller och när ferietiden börjar? Och fr o m det datumet ferietiden börjar så måste han börja ta ut FP 5 dagar/vecka? Ända fram tills terminen börjar?

Och då ska man alltså göra så här alla ferier som man jobbar deltid?
    Tror det är MÅNGA lärare som inte gjort detta - och informationen är väldigt knapphändig.
    Carisma95 skrev 2010-06-09 16:25:34 följande:
    Om TS vänder på frågan när hon pratar med FK;
    "- Du menar alltså att TROTS att jag får full lön från min arbetsgivare, ska jag dessutom få nästan full FP för samma dagar?"

Har svårt att tro att det är lagligt....
    Det låter helt befängt men det är info jag fått tidigare år också, då har det handlat om jullovet under det året min sambo var f-ledig under höstterminen men gick i tjänst under jullovet. Enl. flera här på FL som varit i kontakt med FK i frågan är man då tvungen att ta ut FP 5 dagar/vecka för att inte nolla sin SGI.
    Som sagt, skulle FK få för sig att dubbelkolla detta så ryker mångas SGI:er.
    Och hur de motiverar detta förstår jag verkligen inte. För plötsligt verkar det inte handla om att vara i tjänst och få ersättning längre, utan att man inte "jobbar på riktigt" och därmed måste ta ut FP. Mycket, mycket märkligt.
  • IsabelleLi

Den förklaring jag fått är att det inte går att räkna som att man "är i tjänst" om man inte är på arbetsplatsen och/eller utför arbete. (man kan ju i vissa branscher arbeta hemifrån med lön, då är det ok) Därför kan man inte göra uppehåll i FP-uttaget under loven trots att man har lön. Som någon skrev tidigare så är det endast under de första 5 veckorna av sommarlovet som man kan göra det. OM man har full pott med semesterdagar alltså, det bör man kolla med lönekontoret.

• ninos
    Billabong skrev 2010-06-09 17:13:02 följande:
    Tack för ditt inlägg!
    Det hjälpte även min familj där sambon är lärare och vi är rädda att hans SGI nollas nu om ngn månad då våra pojkar fyller 1 år.
    Sambon har under höstterminen jobbat 50% och vårterminen 85%, resterande del föräldraledig men under våren inte tagit ut ngn FP alls.
    Så om jag förstår dig rätt så ska han först kolla med sin löneassistent ang. t o m vilket datum hans semester gäller och när ferietiden börjar? Och fr o m det datumet ferietiden börjar så måste han börja ta ut FP 5 dagar/vecka? Ända fram tills terminen börjar?

Och då ska man alltså göra så här alla ferier som man jobbar deltid?
    Tror det är MÅNGA lärare som inte gjort detta - och informationen är väldigt knapphändig.
    Jo, jag tror minsann att det är så men återigen kolla med FK, jag har fått olika besked flera gånger. Jag tror också att många lärare missar detta men å andra sidan kanske inte FK dubbelkollar så ofta eftersom de verkar ha så svårt för reglerna själva. Jag tyckte det kändes som om jag var den första läraren i världen när jag pratade med dem. Noll koll kokosboll skulle jag vilja säga
  • Lia och bäbisen

Fick tips om den här tråden i hopp om att få svar på de frågor jag har kring att gå in i tjänst och FP som lärare...dock om nyfött barn! Ni som kanske har lite koll och uppenbarligen redan haft nyfödda barn (eftersom ni nu pratar 1-åringar) kanske vill gå in och läsa min tråd och se om ni kan hjälpa mig? Vore kanon!
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m53006358.html

Svar på tråden Skydda SGI vid 1års ålder och uppehållstjänst!!