• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Neelah
    Candygirl xxx skrev 2010-11-16 22:41:21 följande:
    Jah har slutat uppatt använda mig utav fönsterputs och fönsterraka. Jag använder varmt vatten med ett par droppar Yes diskmedel. Jag blöter en fönsterduk av microfiber i vattnet. Vrider ur och torkar fönstret. Sen eftertorkar jag med en torr vanlig microfiberduk. Jag avslutar sen fönsterputsningen med att gno rutan med en ihopknöglad tidningsida.....Voila!!

    www.smartmicrofiber.se/cleaning.html
    Min familj äger ett stort fönsterputsföretag och använder inget annat än Yes att putsa med - fast med skrapa. Har man en bra skrapa (och lite teknik) så behöver man inte torka efter. Det tar typ en minut att putsa en ruta. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Bjornis
    Neelah skrev 2010-11-17 09:29:04 följande:
    Min familj äger ett stort fönsterputsföretag och använder inget annat än Yes att putsa med - fast med skrapa. Har man en bra skrapa (och lite teknik) så behöver man inte torka efter. Det tar typ en minut att putsa en ruta. 
    Å, kan man gå kurs hos nåt sånt företag tro? Jag HATAR att putsa fönster och skulle behöva schysst teknik!
  • Neelah
    Pigelinen skrev 2010-11-16 22:00:26 följande:
    En nyfiken fråga som dök upp nu när jag ser trådar om att fira skolavslutning i kyrkan osv.

    Har ni något religöst samanhng hemam hos er i jultider? Tradition, krubba, gudstjänst osv?

    Min man o jag är inte "jättereligösa" men vi tror på något.. Går  på gudstjänster vid dop, bröllop, begravningar, ibland något annat vid speciella tillfällen. Tidigare innan vi fick barn så gick vi på midnattsgudstjänst som avslutning på julafton men inte nu när vi har barn (de är kl 00.00 p natten) vi har även deltagit i en ren musikalisk gudstjänst den 23/12 tidigare år då det är en familj som sjunger julsånger i en timme.så stämmningsfullt och musigt. Efteråt bjussar kyrkan på glögg o pepparkakor, och skulle gärna göra det fortfarande men nu har vi börjat fira jul med min pappa den kvällen så det hinner vi inte med.

    Vi firar jul eftersom det enligt kristendomen är jesufödelse, o vi vill att våra barn ska veta varför vi firar jul därför läser vi alltid julevangeliet vid julbordet. Detta är något som min mans familj alltid gjort, min pappa är ateist o tror inte alls så där skulle det ALDRIG ske. Vi brukar försöka hinna med en julgudstjänst och oftast är det en adventsgudstjänst i vårt ridhus med levande julkrubba som vi brukar gå på, den är kl 17 på dagen så den passar in så bra. Sen spelar vi ju mycket julmusik, både moderna men även klassiska sånger. Hur gör ni?
    Vi firar inte någon religiös jul och jag är inte säker på att jag skulle ha gjort det även om jag hade varit troende eftersom det är så osannolikt att Jesus föddes då. Mest troligt är det att han föddes i maj, men den kristna kyrkan valde att placera julen i december eftersom "hedningar" firade midvinterblot då och kyrkan ville tränga bort den.

    Vi ser julen som en trevlig, mysig helg när vi träffas och umgås hela familjen. Vi äter lite för mycket, somnar i soffan till Kalle Anka  och ger varandra presenter. Det är massor av tända ljus och varma färger och bara mys i största allmänhet. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    Bjornis skrev 2010-11-17 09:35:46 följande:
    Å, kan man gå kurs hos nåt sånt företag tro? Jag HATAR att putsa fönster och skulle behöva schysst teknik!
    Det är inte så svårt egentligen. Det enda man ska tänka på är att aldrig dra skrapan rakt uppifrån och ner, utan i liggande åttor från övre vänstra hörnet (högra om man är vänsterhänt) tills du kommer ner till nedre högra hörnet - alltså inte lyfta skrapan under tiden du putsar. Det är också viktigt att blöta fönstret ordentligt med putsvatten (vatten + Yes) innan du skrapar. Här finns en instruktionsfilm: 
    ">

    Följ dina drömmar var de än leder
  • Bjornis
    Neelah skrev 2010-11-17 09:44:24 följande:
    Det är inte så svårt egentligen. Det enda man ska tänka på är att aldrig dra skrapan rakt uppifrån och ner, utan i liggande åttor från övre vänstra hörnet (högra om man är vänsterhänt) tills du kommer ner till nedre högra hörnet - alltså inte lyfta skrapan under tiden du putsar. Det är också viktigt att blöta fönstret ordentligt med putsvatten (vatten + Yes) innan du skrapar. Här finns en instruktionsfilm: 
    ">

    " target="_blank">

    Ah, tackar. Ska skicka denna film till min man bums! Hehe. Jag är ju faktiskt gravid i v 36 snart så ska inte va uppe och klättra!
  • Zorba1980
    Neelah skrev 2010-11-17 09:44:24 följande:
    Det är inte så svårt egentligen. Det enda man ska tänka på är att aldrig dra skrapan rakt uppifrån och ner, utan i liggande åttor från övre vänstra hörnet (högra om man är vänsterhänt) tills du kommer ner till nedre högra hörnet - alltså inte lyfta skrapan under tiden du putsar. Det är också viktigt att blöta fönstret ordentligt med putsvatten (vatten + Yes) innan du skrapar. Här finns en instruktionsfilm: 
    ">

    " target="_blank">

    Kanske man ska testa
    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
  • Drömmaren3

    Hmmm , jag tittar mig omkring hemma, tycker mig se att lite mer rött smygit sig in i en del vrår *skrattar* Ja vad tusan jag erkänner, har bytt ut lite textilier och så men ingen tomte än så långt ögat kan nå =)
    Men jag är allt bra sugen på att få upp stjärnorna i vardags rummet, inte ljus stakarna än men stjärnorna, dom är ju så fina.....någon som hängt upp dom än?

  • Pigelinen

    Spännande att läsa allas olika variationer av hur man firar och det är ju det som är så underbart tycker jag. Oavsett vad man tror så är det en glädjens högtid!

    Min mamma säger att Euroshoppers papperservettter (till barn) är de bästa att använda när man putsar fönster... jag har sagt att hon får gärna komma hit och visa Men hon tycker att jag kan prova själv... är dock för lat och dessutom gravid i v 30 så jag orkar inte Får se om jag orkar i helgen..


    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Candygirl xxx
    litenlind skrev 2010-11-17 12:35:59 följande:
    Ni som använder hopknycklat tidningspapper och gnor med efteråt, vad har ni för typ av papper? Vanlig dagstidning? Blir det inte märken av trycksvärtan då?

    Kan någon rekomendera någon typ av gummiskrapa som är bra annars?
    Jag använder vanlig dagstidning. Nej, jah har iaf inte sett några märken av trycksvärtan.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!