• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Sakuras
    Bjornis skrev 2010-11-19 21:52:05 följande:
    Det brukar finnas ganska många  "finsnören" på IKEA:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10175971

    Det fanns några vanliga paketsnören (som man "krullar") i år iaf:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50191813
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50175969
    Sen tar det ofta FORT slut. Även om man inte tror det. Vet att det varit låga kvantiteter av julsakerna i år också.

    Men papper finns det MASSOR av, bland annat dessa:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60191474
    Älskar årets sortiment av papper på IKEA:

    Jag har hängt upp julgardiner i alla rum (där vi har gardiner) nu och julstjärnor och ljusstakar! Nöjd. Såååå mysigt.
    Men så konstigt! Det kanske bara är på "mitt" IKEA som de har slutat med det då, eller så har de gömt dem på något ställe som är omöjligt att hitta! Jag ska leta med ljus och lykta nästa gång. Nu vet jag ju i alla fall att det SKA finnas!
  • Bjornis
    sakurasaj skrev 2010-11-19 22:04:54 följande:
    Men så konstigt! Det kanske bara är på "mitt" IKEA som de har slutat med det då, eller så har de gömt dem på något ställe som är omöjligt att hitta! Jag ska leta med ljus och lykta nästa gång. Nu vet jag ju i alla fall att det SKA finnas!
    JA! Leta. Var bor du??? Sortimentet tillhör Oasen/Gröna rummet (alltså växtavdelningen) så personalen där ska ha koll om det inte finns personal på julytan.
  • Neelah

    Idag ska jag sätta upp vår nalleby i köket. Det är en sån där med fiberoptik som lyser fint i vintermörkret. Ljusstakarna och stjärnorna får vänta en vecka till. :)

    Igår var jag hos min mormor och hjälpte henne lite och hon hade köpt en röd pläd åt mig för att hon visste att jag letade efter såna. Hon är bäst min mormor!

    Jag hittade också två jultavlor som jag inte har ramat in och som jag tänkte hänga upp i vardagsrummet. Jag får ta lite bilder sen när det är klart. 


    Följ dina drömmar var de än leder
  • TheLove

    Jag måste köpa julgardiner... har en uppsättning i en låda i källaren men nu vill jag ha fler... (vet inte vart alla tagit vägen...

  • aliashemligt

    Fantastiskt! Jag trodde det bara va jag som älskade julen lika mycket som du! :)
    Tyvärr så är livet inte så harmoniskt för mej just nu att jag kan avnjuta alla jul traditioner som jag skulle vilja göra.
    Men jag hoppas att det ska komma en jul för mej då jag enbart kan NJUTA av allt det underbara som hör julen till! Passar på att önska en riktigt God Jul till Alla! :)

  • Fru Hurtig

    Den första advent sätter vi upp julsakerna (ALLT utom julgranen) Får dock vara glad om utebelysningen kommer upp till 2 advent, då gubben inte är särskillt traditionsenlig. De kan även börja sättas upp dagen innan men tänds absolut inte förrän söndagen. Sedan börjar jag o sonen gå igenom alla våra julfilmer. Jag börjar läsa Charles Dickens - en julsaga (ska hyra den på dvd nu, den har ju kommit ut med Jim Carrey)
    Vi äter pepparkakor o dricker glögg o julmust. Vi bakar pepparkakor o lussekatter.

    Det ska bakas julgodis, gubben gör Mozartkulor o jag gör citronknäck o vanlig knäck, ibland chokladkola, chokladbollar hör vår jul till med, men de ligger redan färdiga i frysen. 
    I år har jag ont av foglossning o ryggont, så vi får se vad jag orkar med. Eftersom jag jobbar inom vården måste jag ibland jobba jul o så, men i år kommer jag att vara helledig från ca 2 veckor innan jul, så jag hoppas att jag orkar med det sista utan att få allt för ont eller bli för trött.

  • Candygirl xxx

    Idag gjorde jag ett fynd på julmarknaden som i övrigt ej var så märkvärdig. En grön julgardinkappa för endast 10 kr/m. Beställde ju nyligen från Jotex men julgardiner kan man väl aldrig få för mycket utav Skrattande

  • Pigelinen


    var på en jättemysig julmarknad o när jag kom hem så kunde jag inte vänta mer stakarna tick komma fram likaså apelsiner m nejlikor o pepparkakshjärtan i fönstret, ni anar inte hur gott det doftar Tomte
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Zorba1980

    Grymt sa grisen: Ser verkligen jättemysigt ut!! Tomte


    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!