• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • versan
    Sarah f skrev 2011-01-01 19:44:47 följande:
    Gärna för mig! Läste att man ska lämna en julgranskula kvar efter granen, hängandes i taket för god Feng Shui. Det går nog med tjugo också?

    hmmm.... Undrar vad sambon skulle tro då.
  • versan
    Squirrel Nutkin skrev 2011-01-04 11:19:14 följande:
    Ja då tittar jag in hær och sæger tack å hej før mej før denna gång! Kom hem från Hong Kong-resan igår, det var helt underbart, vi førlovade oss på nyårsafton. Å så mycket shopping førstås, en MacBook Pro till mig bland annat. Jag hoppas vi ses i 2011 års version av denna tråd! Eller om vi bara hoppar tillbaka in i denna tråden nær det blir dags, med tanke på att de inte stænger trådarna længre?

    Jag hoppas ni alla hade en riktigt god jul å ett underbart nyårsfirande!!
    Ja jag har då Tråden i favoriter så den får sova sött till nästa höst.
  • Mariohn

    Hej alla trådisar! Jag har varit lite frånvarande men vill önska alla god jul och gott nytt i efterskott! Nu har julpyntet plockats ner här hemma och vi ser fram emot sommaren i vår nya trädgård. Lyckligtvis stängs ju inte trådarna här längre så jag hoppas att vi ses och börjar planera för julen när längtan faller på igen...Ska bli spännande att se hur tidigt det blir i år. Folk brukar börja drömma om julen redan på sommaren

    Tills vidare vänner!
    Gott nytt och på återseende när någon börjar längta igen!! TomteSkål 

  • Eena

    God fortsättning på er! Även jag behåller tråden bland mina favoriter så hörs vi igen inför nästa jul!

    Tänkte ta ner granen och en del tomtar och sånt i helgen men ljusstakar och andra lampor får nog hänga kvar till 20 knut. Måste nog ordna några "ojuliga" lampor att ersätta med så att det inte blir så mörkt och trist resten av vintern...

  • Sarah f
    versan skrev 2011-01-04 19:06:02 följande:

    hmmm.... Undrar vad sambon skulle tro då.
    Allt han trott skulle bekräftas, bara...
    Min man har vant sig och till och med hoppat på tåget. Reser han i jobbet är det stående inslag att köpa julkulor till mig/oss.
    Edinburgh har två åretruntöppna julshoppar!
  • Miot

    Jaha, då var det dags att plocka bort allt julpynt, jag brukar tycka det är skönt men detta året gick julen så fort på nått vis, vill ha mer :(. Men men, det går nog fort tills nästa jul är här :)

  • littlemisstrouble

    hehe alla julsakerna till och med ljusstakarna åkte ner härifrån på nyårsdagen.
    tycker när man pyntar 1advent att julsakerna börjar kännas för mycket efter nyår.


    Planering är a och o......
  • Eena

    Oj vad tiden går fort. Vi har bara tagit ner julgranen än så länge och imorgon är det ju Tjugondedag knut redan! Måste stryka de vanliga gardinerna så att jag kan byta och sen antar jag att allt måste ner... Tycker det känns sorgligt att ta ner framförallt vissa favorit"lampor", känner att det kommer bli så mörkt. Samtidigt börjar BF närma sig hos oss så tar jag inte ner dem nu riskerar jag väl att ha dem kvar till påsk

  • Squirrel Nutkin

    Åh jag har lite svårt før å riktigt dra mig ur denna tråden...FlörtJag har redan børjat tænka på hur årets julfirande kommer se ut. Det blir ju førsta julfirandet tillsammans sambon å jag "hemma" i Norge eftersom vi åkte ivæg nu senast och jul/nyår 2009 hade jag ju inte flyttat hit ænnu, han hade inte råd att åka till mig å jag hade inte råd att åka till honom heller. Men 2011 blir det ju ett jul/nyårs-firande på "hemma"-plan. Det kommer ju bli mer med julpynt å liknande då så klart, vilket jag ser fram emot, julælskare som jag ær.


    Life's a journey, not a destination!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!