• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Frökenolson

    Jag har också fyndat idag, det blev massa pyssel på panduro på halva reapriset, prasselpapper till smällkarameller, massa julröda tags i olika strl och röda och vita kuvert till alla årets julkort =)

    Sen gick jag in på indiska, där hittade jag superfina julklappåsar i rött och guld samt vita och röda.
    Sen hittade jag en thekanna av jade jagger till min ena syster i klapp och en fin skjorta som min systerdotter pekade på häromdagen och sa att hon önskade sej på lindex, inte på rea, men eftersom hon verkligen ville ha det så köpte jag den, får bli något mer litet frampå sen.

    Så det känns bra att jag börjat årets klappköp ;)

    Mysigt att fler har börjat klappjakten!

  • Carolaj83

    jag har ett block där jag skrivit upp namnen på alla vi köper julklappar till o efter skriver jag upp om dom säger att dom behöver eller önskar sig något, alltid bra att ha lite allternativ så man inte står där med noll fantasi o panik handlar de sista

  • Mamma SL
    Carolaj83 skrev 2011-08-01 19:53:23 följande:

    jag har ett block där jag skrivit upp namnen på alla vi köper julklappar till o efter skriver jag upp om dom säger att dom behöver eller önskar sig något, alltid bra att ha lite allternativ så man inte står där med noll fantasi o panik handlar de sista


    Så gör jag med men jag stannar inte där. Jag skriver allt jag ska komma ihåg, recept, internetsidor att komma ihåg, aktiviteter som inte får glömmas, pyssel och pynt jag tänkt göra, olika dukningsidéer ja allt. Och jag börjar med detta vid midsommar. Senaste veckan har jag ägnat mig åt att bläddra igenom alla mina gamla julnummer från Lantliv, Amelia, Drömhem mm. Ingen liten trave med tidningar och nu längtar jag som bara den.
  • GossipGirl
    Mamma SL skrev 2011-08-01 20:12:50 följande:
    Så gör jag med men jag stannar inte där. Jag skriver allt jag ska komma ihåg, recept, internetsidor att komma ihåg, aktiviteter som inte får glömmas, pyssel och pynt jag tänkt göra, olika dukningsidéer ja allt. Och jag börjar med detta vid midsommar. Senaste veckan har jag ägnat mig åt att bläddra igenom alla mina gamla julnummer från Lantliv, Amelia, Drömhem mm. Ingen liten trave med tidningar och nu längtar jag som bara den.
  • Silvera

    Jag var på Panduro Hobby i Farsta i dag, och de hade en massa julpyssel som var nersatt med 70%... tex kit för att göra julkort, och att dekorera ljus mm. (samt en massa annat skoj till ett bra pris)

    Jag har en grötservis från Fyrklövern, som används till jul varje år. Har haft den i kanske 15 år...
    Tyvärr så öppnade jag aldrig det första paketet som jag fick, för då hade jag skickat tillbaka det, eftersom den "röda" färgen är typ orange... Jag är löjligt noga att ska jag ha rött till jul, så ska det vara RÖTT, inte orangerött... Men men, grötservisen är ganska gullig ändå. Tomte

    Jag har redan bestämt mig vad jag ska köpa till min son som föds i oktober i julklapp... Han ska få en sådan här: http://www.ellos.se/dv/1-Leksaker-Hobbyochpyssel-Parlor/Micki/_/N-f72Z1z13zs3Z1z141xe?Nr=283177 den verkar jättekul, även om jag troligen kommer att hata bollarna... Drömmer

    Härom dagen var jag på Coop Forum, och såg att de hade böcker på 70%rea också, och boknörd som jag är så ska jag dit senare i veckan och lägga upp ett litet lager till min son och andra barn... Min mans brorsöner, 3 och 5år, brukar alltid få böcker av mig/oss julklapp och till födelsedagar. Nu vet jag att de inte läser så mycket, men den dagen de kommer på att läsa är kul, så ska de ha ett gäng böcker att välja på, tycker jag.

  • Carolaj83

    min son fick ett bollhav, dock större när han fyllde 2 år, efter ca 1 år sålde jag de stod inte ut med alla bollar som låg i hela huset

    men barnen gillar ju alla bollar 

  • ems87
    Silvera skrev 2011-08-02 22:15:06 följande:
    Jag var på Panduro Hobby i Farsta i dag, och de hade en massa julpyssel som var nersatt med 70%... tex kit för att göra julkort, och att dekorera ljus mm. (samt en massa annat skoj till ett bra pris)
    Oj, tack för tipset! har inte ens tänkt på det. Men ska ner direkt idag efter jag slutat och köpa julkortspyssel!
  • Silvera
    ems87 skrev 2011-08-03 07:26:07 följande:
    Oj, tack för tipset! har inte ens tänkt på det. Men ska ner direkt idag efter jag slutat och köpa julkortspyssel!
    Solig
  • Carolaj83

    idag var jag o mannen på rul, eftersom barn inte får följa med var dom på förskolan, efteråt åkte vi till täby c och gick runt o kollade komande födelsedagspresenter+julklappar*mysigt*

    blir nog ett nintendo dsi till sonen som blir 5, dottern som blir 3 i dec kommer nog få lite barbie saker hon har börjat leka väldigt mycket med de nu

    var dock inga julsaker på panduro rean, men köpte lite andra pyssel grejer på rean....

    funderar även på att göra egna smycken till barnens farmor/mormor i julklapp       

  • Mamma SL
    Carolaj83 skrev 2011-08-03 16:41:32 följande:
    blir nog ett nintendo dsi till sonen som blir 5, dottern som blir 3 i dec kommer nog få lite barbie saker hon har börjat leka väldigt mycket med de nu

    DS till femåringen kan jag verkligen rekommendera. Det har vi köpt till våra barn, fem och sex år gamla, och de älskar det.

    Nu har jag läst igenom alla mina gamla jultidingar, en hööög trave. Vad ska jag göra nu då? Snart är det i alla fall kallt och mörkt nog att dricka te och tända ljus medan jag planerar shopping/mys-resan till Stockholm första advent.


Svar på tråden Jag längtar till jul!!!