• Philip­pa
    Äldre 12 Jul 10:17
    9470 visningar
    12 svar
    12
    9470

    När bör man börja pensionsspara?

    Alltså, vid vilken ålder?

    En på jobbet började vi 23 års ålder, det tycker jag är vansinnigt tidigt.....eller?

  • Svar på tråden När bör man börja pensionsspara?
  • Theres­e och Stefan
    Äldre 12 Jul 10:25
    #1

    Jag tycker det låter mycket klokt att göra det om man har jobb. Började själv vid den tiden. Du behöver ju inte spara så mycket nu, 200 kr/mån för att sedan öka på det när man har fast jobb eller högre lön.

  • Äldre 12 Jul 10:27
    #2

    Jag började pensionsspara 300 kr i månaden när jag var 23 och är 33 nu.

  • Emma
    Äldre 12 Jul 10:28
    #3

    Jag började när jag var 21 år. Sparar 200 kronor i månaden. Både när jag har pluggat varit arbetslös och som nu, nöär jag är mammaledig. Jag är 24 år nu.


    Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Philip­pa
    Äldre 12 Jul 10:43
    #4

    Åh herregud, vad jag måste vara sen....

    Jag är 36 år och har inte börjat ännu...bör nog ordna det omgående

  • Argo
    Äldre 12 Jul 11:00
    #5

    Ju tidigare du börjar desto mindre behöver du lägga in för att få samma slutsumma. Ränta-på-ränta-effekten är en rätt cool sak att räkna på.

    Å andra sidan. Börjar man för tidigt och läger in pengarna i ett sådant där pensionssparande där du inte får röra dem innan du fyller 55-60 någonting så har du många småbarnsår framför dig där du har mycket pengar uppbundna utan att kunna komma åt dem om det skulle bli kris. Det är heller ingen höjdare.

    Börja tidigt och spara på ett vanligt fondkonto eller nåt och kalla det "pensiossparande" låter som en vettigare idé än att verkligen skaffa sig en riktigt (låst) pensionssparande.

  • Äldre 12 Jul 11:00
    #6

    Jag började pensionspara när jag var 18 år gammal såklart. När man börjat arbeta.

  • Äldre 12 Jul 11:02
    #7

    Jag började när jag var 18 år, precis fyllda, fick inte innan:) jag har sparat i aktiefonder och det har blivit en skaplig slant redan nu:)

  • Cia o krabat­en
    Äldre 12 Jul 11:03
    #8

    BÖrjade också vi 25 med 200:-/mån.
    De vet man ju knappt ens om att man har innan de dras

    Skulle jag bli av med jobbet eller så kan jag ju alltid ändra.

  • Äldre 12 Jul 14:12
    #9

    Vi sparar pengar varje månad lite olika hur mycket för att vi skall kunna gå i pension när vi äri 50år åldern. Dock sparar vi i aktier och inte i "normalt" pensionssparande.

    Vi började för 2år sedan ungefär och jag var då 22år och min man 27år.

  • Äldre 12 Jul 14:16
    #10

    Börja så snart du kan. När jag var på banken & fixa detta 02 så sa hon att om jag ville ha samma levnads standar som då sån minst 500kr annars så skulle jag få typ "lön" varannan månad.... MEN huvudsaken att du börjar spara TIDIGT.

  • Äldre 12 Jul 14:16
    #11

    Jag började spara 200 kr /mån vid 23 års ålder.

  • Clobbe­rella
    Äldre 12 Jul 14:25
    #12

    Varför pensionsspara över huvud taget, vanligt sparande funkar väl lika bra, och då finns ju pengarna där om de skulle behövas innan pensionen också.

Svar på tråden När bör man börja pensionsspara?