• en grönsak

När får man första barnbidraget och lite frågor..

Jag fick barn den 20 Juni och undrar nu när första barnbidraget ska komma. Jag går på soc.
    Och så fick jag ett moderskapsintyg från barnmorskan men jag förstår inte riktigt vem jag ska skicka den till och  vad den är till för. Visst,den ska skickas till försäkringskassan men ska jag bara skriva adressen och skicka?
    Sen är det så att vi ska fastställa faderskapet och på familjerätten så finns det inte tid fören i agusti/september så ska jag behöva gå utan pengar då?  Tanken var att försäkringskassan skulle betala ut eftersom han bor utomlands och inte har nån fast inkomst.
    Allt är jätte rörigt.
    Nån som kan hjälpa mig att få lite klarhet i det hela?
    Försökt få tag i min soc handläggare i 2 dagar nu men ingen svarar..

• Svar på tråden När får man första barnbidraget och lite frågor..
  • Anonym (sommar)

Nu har inte jag några barn, så jag är inte insatt i det. Men när jag läste på försäkringskassans hemsida så stod det precis som du sa att man ska skicka in moderskapsintyget till försäkringskassan. Det stod ett tel nr man kunde ringa  Kundcenter 0771-524 524. Ring!!! Lycka till Glad

• Lizzyy

Hej

Du ska skicka in moderskapsintyget till Fk´s inläsningscentral. Den intygar att du väntar barn. Det skulle du ha skickat in för länge sedan. När det får Moderskaps intyget så påbörjas beräkningen av SGI mm. Adressen till FK´s inläsningscentral finer du på fks hemsida.

Du borde ha fått BB igår, men det kanske hämger ihop med moderskapsintyget.

Och du kan inte få underhåll innan faderskapet är fastställt. Men du kanske kan söka innan.

Mitt råd till dig är att kontakta FK. Du kan ringa eller maila.

Lycka till!

• Lizzyy
    Mysanochmimer skrev 2010-07-21 10:39:27 följande:
    Jag fick barn den 25'e juni och fick mitt första barnbidrag igår.
    Skickade moderskapsintyget till försäkringskassans inläsningcentral, lika som jag gjorde med det moderkskapsintyget som man fick när man var gravid.

Hur det blir med ev. underhåll vet jag inte.
    Vi fick en son 10:e maj. Jag har bara fått ett intyg, och det när jag väntade honom. Efteråt sköter de vi vg-region via datorn,..
  • Mysanochmimer
    Lizzyy skrev 2010-07-21 10:42:47 följande:
    Hej

Du ska skicka in moderskapsintyget till Fk´s inläsningscentral. Den intygar att du väntar barn. Det skulle du ha skickat in för länge sedan. När det får Moderskaps intyget så påbörjas beräkningen av SGI mm. Adressen till FK´s inläsningscentral finer du på fks hemsida.

Du borde ha fått BB igår, men det kanske hämger ihop med moderskapsintyget.

Och du kan inte få underhåll innan faderskapet är fastställt. Men du kanske kan söka innan.

Mitt råd till dig är att kontakta FK. Du kan ringa eller maila.

Lycka till!
    Man får 2 intyg, ett när du är gravid och ett efter att barnet är fött
  • en grönsak
    Mysanochmimer skrev 2010-07-21 10:39:27 följande:
    Jag fick barn den 25'e juni och fick mitt första barnbidrag igår.
    Skickade moderskapsintyget till försäkringskassans inläsningcentral, lika som jag gjorde med det moderkskapsintyget som man fick när man var gravid.

Hur det blir med ev. underhåll vet jag inte.
    Jaha. Ja jag har inte fått nåt än.. Att det ska vara så struligt..
  • en grönsak
    Mysanochmimer skrev 2010-07-21 10:45:40 följande:
    Man får 2 intyg, ett när du är gravid och ett efter att barnet är fött
    Jaha.. Hmm.. Minns inte att jag fick nåt annat intyg efter att jag fått barn.. Eller,det kanske jag fick. En liten lapp..
    Nu har jag bett de på fks ringa upp mig så då får vi se hur det här går..
  • Mysanochmimer
    en grönsak skrev 2010-07-21 10:49:29 följande:
    Jaha.. Hmm.. Minns inte att jag fick nåt annat intyg efter att jag fått barn.. Eller,det kanske jag fick. En liten lapp..
    Nu har jag bett de på fks ringa upp mig så då får vi se hur det här går..
    Fick du inte med dig ett moderskapsintyg när du blev utskriven från bb?
    Det är väl det som intygar att du fött ett levande barn?

Men om du inte skickat in det första intyget så får du väl ingen föräldrapenning än heller?
  • Mysanochmimer
    Lizzyy skrev 2010-07-21 10:45:37 följande:
    Vi fick en son 10:e maj. Jag har bara fått ett intyg, och det när jag väntade honom. Efteråt sköter de vi vg-region via datorn,..
    Ok, här fick jag med mig ett intyg på papper iaf att jag hade fött barn och vilket datum osv som jag skickade till FK.
    Men det kanske är olika från landsting till landsting.
Svar på tråden När får man första barnbidraget och lite frågor..