• Tozil

Hur dyrt är det att flytta Hemifrån?

ja som rubriken lyder, så undrar jag lite hur mycket det skulle kosta,

jag har en inkomst på 10.000kr efter skatt men den pendlar lite då det är med inräknad OB
    jag funderar på en bostadsrätt med min pappa som medtagare eller att han går i borgen (kanske blandar ihop uttrycken)
    vad är fördelen i mitt fall med BR/HR?
    jag har alltid siktat på BR, men HR kanske är smidigare som första lägenhet?

vill ha lite synpunkter och kostnader

//Viktor

Tack fär hjälpen ^^

• Svar på tråden Hur dyrt är det att flytta Hemifrån?
  • BuoBä

Vet du var du vill bo och har tänkt stanna där ett tag är bostadsrätt bra. Om du funderar på att flytta någon annan stans och tex plugga, eller kanske ta ett år utomlands, eller resa, eller ja... helt enkelt inte har framtiden helt utstakad, då tycker i alla fall jag att hyresrätt är smidigare eftersom man enkelt kan säga upp den. Blir alltid visst meck med att flytta ur en bostadsrätt, både om man vill sälja eller hyra ut tillfälligt i 2a hand.

Angående kostnaden, så är det mycket mer än bara hyran (eller avgift + lån + amortering). Mat, försäkring, mobil, bredband, transport, möbler, osv osv.

• Tozil

jag kommer stanna på ett ställe länge, då jag vet att jag inte kommer plugga innom en snar framtid :) och kommer jag det, så kommer jag ändå bo på samma ställe,

ang kostnader: vad betalar man säg igenomsnitt för försäkring och el?
    mat antar jag ligger på 1.5-2k om man är själv :)
    och resten betalar jag ju nästan nu också :)

• Kevin2011

Jag flyttade hemifrån när jag var 19 för att plugga. Då levde jag på studiemedel o fick ut runt 7000 i månaden tror jag. Jag hade iofs väldigt låg hyra men klarade mig fin-fint.

Man anpassar sina utgifter efter sina inkomster ganska bra har jag fått erfara. Idag får jag ut 20000 i månaden men inte sjutton har jag mer pengar över för det.

• Bellisen

Jag flyttade hemifrån i våras, har fullt studiestöd (8140) och klarar mig alldeles utmärkt! Har dessutom en ganska hög hyra på ca 3800 kronor. Man lär sig ju att anpassa sig till inkomsten och jag kan köpa den mat jag vill ha, äta ute, shoppa o.s.v. Har inte dragit på mig några lån eller höa räkningar så det funkar bra.

Så jag tror absolut du har råd att flytta hemifrån när du tjänar 10 000 efter skatt, men det beror ju såklart på vilka vanor du har.

Vad det gäller hyresrätt eller bostadsrätt så finns det positiva och negativa saker med båda två, enligt mig. Det positiva med hyresrätt är att om nåt går sönder eller krånglar så kan du ringa till bovärden som hjälper dig, dessutom är det lätt att flytta om du vill det. Det negativa är att det oftare är lite dyrare månadsavgift än i bostadsrätt. Sen så kan du ju inte göra vilka förändringar du vill heller. Det positiva med bostadsrätt är att du är fri att fixa hur du vill, och dessutom brukar månadsavgiften bli lite billigare, men du har å andra sidan lån att betala då. Så ja, det är inte lätt!

Lycka till med flytten! :)

• Kastrullresan

Jag brukar utgå från att om man har motsvarande studiemedlet för studenter över 20 år dryga 8000:-/månad då borde man klara sig ganska bra.

'En yngre ensamboende student i t ex studentrum för mellan 3000-3500 kronor klarar sig men det är inte mycket extra kvar då kurslitteratur är betald. Har du ingen kurslitteratur att betala så är det bara ett plus.

Det mesta brukar ändå utgå från hur dyrt boende man har då det är den största fasta kostnaden som inte går att påverka från månad till månad.

När det gäller HR kontra BR så tror jag att den totala kostnaden per månad är det som får avgöra. Vilket blir billigast. Alternativt ser du BR som en investering som ger dig inträde på bostadsmarknaden men det beror lite på vilken stad du bor i och ur utvecklingen ser ut där.

• ssf

Vad kostar det är köpa en BR där du vill bo? Hur stora är avgifterna till föreningen? Och vad tar hyresbolagen för en HR?

• BillyX

Ett tips är att låta din pappa stå för lånet, och att du får 10% skrivet på dig. han betalar lån och ränta, du betalar ränta för 10 % + bostadsrättsavgiften, hemförsäkring, elen och allt annat som hör till lyan. Så är det din pappas lägenhet till störst del, men du får ändå en bostad.

• BuoBä
    BillyX skrev 2010-08-18 14:01:35 följande:
    Ett tips är att låta din pappa stå för lånet, och att du får 10% skrivet på dig. han betalar lån och ränta, du betalar ränta för 10 % + bostadsrättsavgiften, hemförsäkring, elen och allt annat som hör till lyan. Så är det din pappas lägenhet till störst del, men du får ändå en bostad.
    Normalt går inte BRF med på att någon annan än ägaren bor i lägenheten. 
  • BillyX
    BuoBä skrev 2010-08-18 14:54:43 följande:
    Normalt går inte BRF med på att någon annan än ägaren bor i lägenheten. 
    Normalt så gör de det, om man gör som i mitt exempel.
Svar på tråden Hur dyrt är det att flytta Hemifrån?