• Tussil­agot
    Äldre 1 Sep 10:40
    14522 visningar
    10 svar
    10
    14522

    Gravid, jätteont i magen, endometrios.

    Hej allihopa! Jag har endometrios och har nu efter 4 års arbete äntligen blivit gravid mha IVF. Det jag nu undrar är om det är normalt för endometriosare att ha väldigt ont i livmodern när man blivit gravid? Före jag blev gravid hade jag enbart ont vid mens och toa-besök, men nu (är bara i vecka 4 + 4 än) är det ont nästan hela tiden. Och så fort jag rör mig litet mera (tar en promenad eller liknande) börjar det riva, ila och dra i magen. Borde jag vara orolig eller låter det normalt? *har lagt ut samma fråga i endometrios-forumet, ifall ni tycker det låter konstigt formulerat! Flört ! *

  • Svar på tråden Gravid, jätteont i magen, endometrios.
  • Ekorrm­amman
    Äldre 1 Sep 10:46
    #1

    Jag kan tyvärr inte göra dig klokare. Men ville bara säga att jag kände igen det där du beskriver att du kände efter exempelvis promenader. Så hade jag också när jag väntade barn och ingen av de kvinnor (som varit/var) gravida kände igen det jag beskrev. Jag visste inte att jag hade endometrios då så jag har aldrig kopplat ihop den smärtan med endon.

     

  • Äldre 1 Sep 10:48
    #2

    En kompis som har endometrios hade jätteont i magen första veckorna av sin graviditet.

  • Äldre 1 Sep 10:54
    #3

    Jag har också endometrios, och är idag gravid i v.23 med ett ivf-barn.
    Jag har fortfarande ont i magen varje dag, och klarar inte av anstränga mig/vara ute och gå en långsam promenad heller utan att få ännu mer ont. (hade innan jag blev gravid ont mest vid mens och toa-besök jag med, men nu är det alltså värre)

    Min gynekolog/ivf-läkare sa att smärtorna beror på sammanväxningarna (från endon) jag har bakom livmodern, och det är inget som skadar babyn, "det är bara jag själv som lider av det". Skönt att veta det iaf! Glad

    Känner också igen det som "Ekorrmamman" skriver;  jag har inte heller hört någon annan som haft ont på detta sätt under graviditeten, så det är väl kanske bara vi endo-kvinnor som har den "förmånen"...

    Så, vad jag vill ha sagt är alltså att jag tror det är normalt att du känner som du gör Glad

  • Tussil­agot
    Äldre 1 Sep 11:25
    #4

    Oj tack ska ni ha! Skönt att höra att det inte är jag som är "inbillningssjuk" och överdriver litet vanlig växtvärk! Glad Förstå mig fel, men det känns jättebra att veta att det förekommer för andra också! Lycka till med resten av graviditeten, Grodans mamma! Vill också vara så där långt redan!

  • Ekorrm­amman
    Äldre 1 Sep 11:33
    #5

    P.S!  STORT grattis till din säkert mycket efterlängtade graviditet Tussilagot!

  • Äldre 2 Sep 16:50
    #6

    Tack Tussilagot! Glad Av någon konstig anledning känns det ju oftast bättre när man hör om andra i samma situation, även om man förstås inte önskar att de skulle känna lika, om du förstår hur jag menar! Glad
    Grattis till graviditeten, och stort lycka till!

  • Äldre 4 Sep 09:42
    #7

    Grattis till bebben!
    Jag är själv i vecka 6+5 idag, och lider själv av endometrios.
    Min gynläkare sa att det  oftast blir "antingen eller" gällande smärtor.
    Antingen har man ungefär som tidigare, eller så kan man bli kvitt smärtorna helt..
    Tacksamt nog verkar det som att jag kommer få slippa smärtorna då jag inte haft ont någonting  alls under hela tiden! Men som sagt, du behöver nog inte oroa dig :)

  • Zelmil­ainen
    Äldre 4 Sep 09:43
    #8

    nu har jag bara läst ts, men oavsett om man har endo (vilket jag med har och känner igen symtomen) eller inte är det väldigt vanligt med molande värk/mensvärk från livmodern/äggledarna ganska tidigt i en graviditet...


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Tue 24 Sep 2019 22:54
    #9

    Jag har liknande endometriossymptom och bet inte exakt vilken vecka jag är i då jag haft missfall nyligen och vart gravid direkt efter utan mens emellan, jag opererades i April för endometrios och ganska "kraftig sådan. Den satt djupt och har ont där endon sätt innan graviditeten. Jag hoppas att denna graviditet går vägen, förra avbröts i vecka 4-5 någon gång, tror det kan ha triggat mina endosymtom. Nu har jag gått till 3+ på clearbluestickan så hoppas att denna lilla krabat fortsätter växa. Ska på VUL 3:e oktober. Missfallet startade 11:e augusti så om man räknar enligt min BM så räknas ju den 11:e augusti på ett ungefär som första dagen på senaste "mensen" då borde jag vara i vecka 7 (6+0), så vi får se nästa vecka. Men idag har jag ont när jag går, nyser/höstar, toabesök etc och denna tid är då jag skulle haft mensen. Så vem vet, förhoppningsvis går graviditeten bra denna gång. Har inte så höga förväntningar ännu. Det visar sig, men har ingen blödning eller dylikt så peppar peppar.

  • Sat 14 Jan 2023 22:02
    #10

    Hej, känner igen mig i det du skriver. Höll det i hela graviditeten? 

Svar på tråden Gravid, jätteont i magen, endometrios.