• blåklint65

    Vi över 40 som försöker bli gravida

    Hej! Söker er som liksom jag försöker bli gravida. Jag är 45 år och har varit gravid 2 ggr under detta året men tyvärr har det slutat med tidiga missfall båda gångerna, 19-21 dagar efter befruktning. Jag har två barn på 18 och 20 år från ett tidigare förhållande. Jag har varit på utredning, allt ser bra ut efter ålder. Men naturligtvis sjunger jag på sista versen vad gäller äggkvalite. AMH på 0.5.

    På utredningen tyckte man inte att det var någon ide med IVF eftersom jag lyckats bli gravid. Efter mycket läsning här så mer eller mindre tvingade jag en gynekolog att skriva ut progesteron mic. Känns ledsamt att de jag varit hos inte varken gett tips eller förslag om vad som kan göras. Känns mest som att de tycker att jag är för gammal.

    Har börjat med akupunktur, det känns bra!

    Undrar mest vilken väg jag ska gå. Ska jag prova äggstimulering trots avrådan? Äggdonation? Hur gör/har ni gjort?

  • Svar på tråden Vi över 40 som försöker bli gravida
  • Hinos

    Semlamaräng, någon kvinnar donerar ägg och min mans spermier befruktade dem. Det är så en vanlig provrörsbefruktning med ägg och spermier men inte mina ägg. Sen sätter de tillbaka embryot i mig. Jag har medicinerat innan och efter.
    Det som är häftigast är att min dotter är lik mig... och min familj!! Jag påverkar ju embryot mycket då det växer i min livmoder.

  • blåklint65

    Å va fint! Det är ju lite det man önskar. Men hur tog ni kontakt i Riga? Fick ni presenterat donatorn för er? Inte personligen menar jag, men vad fick ni veta?

  • Hinos

    www.avaclinic.com
    Där gick vi in, fyllde i ett formulär och skickade till Riga, lite billigare och mindre kö. Kom dit till en första träff och fick träffa doktorn. Fick sen en donator och vi vet hårfärg, ögonfärg, längd och vikt.
    Började sen med spruta, östrogen och sen progesteron och kortison ( för att inte stöta bort främmande föremål) vi åkte tillbaka,  mannen lämnade spermier och äggen blev befruktade, tre dagar senare gjorde de embryotransfern och jag blev gravid!!

  • Anna65

    Här kommer det en till "snart" 45 åring, en månad kvar till den stora dagenFörvånad
    Vi har tre barn tillsammans, två döttrar 18 och 21 år och en änglaprins som kom och vände apr 09, han dog pga slarv på förlossningen.
    Sen prinsen dog så har längtan varit stor efter en liten till, var tvungen att vänta med försök tills hösten 09 eftersom han blev förlöst med urakut snitt.
    Nu har vi försökt i ett år, har provat enkel pergotime, dubbel pergotime och äl-spruta. Just nu har jag den tredje månadens uppehåll med pergon och äl-spruta. Jag har egen ägglossning och bra värden enligt doktorn, fick pergon för att "pusha" på äl, äl-sprutan för att "tajma" äl. Jag läst en del här på fl att vissa menar att pergo är inget bra för oss +40, men jag väljer att lyssna på min kloka doktor.
    Jag inväntar äl i helgen och ifall det inte blir något frö så har jag blivit lovad spolning med ul av äggledarna efter nästa mens. Doktorn rekommenderade inte spolningen, han menar att den kan vara så smärtsam och att det är så liten chans till att det är där felet kan ligga. Med min ålder skulle det ändå inte bli några ingrepp ifall något fel upptäckts. Men det finns ju en pytteliten chans att det kan hjälpa till så därför har jag kämpat för att få min önskan igenom. Det som talar emot hos mig är också att det är inte så länge sen jag fick en liten. Infektioner brukar visst vara stor orsak för blockeringar i äggledarna. Jag har inte heller haft någon sådan, förutom GBS när sonen föddes som inte är av den art som ställer till det med blockeringar. Jag kommer även att börja med pergo nästa månad igen.
    Maken har inte gjort några prover och doktorn tycker inte att vi ska tänka för mycket på provtagningar och prover eftersom det är så kort tid sen vi fick en liten.
    Hoppas vi alla får ett guldägg snart.
    Här kommer det ändå lite värden som jag fick i våras. FSH 9,0   TSH 2,6   och T4 11,6. 
    Semlamaräng, bra att du startade den här tråden, hoppas vi kommer att kunna dela med och stötta varandra av våra erfarenheter här på tråden. {#emotions_dlg.flower}


    ♥♀ 89 ♥♀ 92 ♥♂ 09 En liten ängel kom, log och vände om ♥
  • Rowanda

    Hej!


    Hoppas jag platsar här, jag är "bara" 40 år. Vi har en snart treårig son som kom till på naturlig väg, under nedregleringen inför vårt första IVF . Nu ska vi försöka med nr 2. Jag fick diagnosen reumatoid artrit när sonen var ca 2 år och har därför inte vågat försöka på egen hand då jag medicinerar. Därför gör vi IVF för att jag ska slippa vara utan medicin så länge. 12 oktober ska jag till gynekologen som gjorde utredningen sist det begav sig. Då fann man inget fel. SKa bli spännande eller kanske gruvsamt att se vad FSH är nu. Tror inte de gör någon stor utredning denna gång.

    Hinos och jag brukar ses ibland IRL

    Beklagar verkligen att du förlorade din pojke,  Anna 65. 

  • Angi07

    Hej, jag är 42 år ,har fyra barn och trots min ålder har lätt att bli gravid, ,det verkar att jag är gravid igen,mensen är försenad 8 dagar, tog ett test i tisdags (Preg) och det var + .  Vi får se hur det blir  , vi har försökt  tre, fyra månader..Lycka till och hoppas du blir gravid snart!

  • Deniseb

    Hej ALLA gamlingar som fortfarande har längtan efter smått o sömnlösa nätter !!Va glad jag blir att se att vi är så många som trotsar sin ålder Vi är riktiga livsnjutare tror jag ..
    Jag är 44 om några dagar har 3 underbara pojkar som jag spenderar nästan all min vakna tid med,stora killen är nu 6år och går i förskola så han är borta några timmar per dag ..grejen är att jag NJUTER sååå att vara med mina barn att jag verkligen vill ha en till .
    Som ni förstår startade jag o min man sent(båda -66or) o JAG vill ha en bebba till,tror inte min man är lika suugen faktiskt men våra barn har bara kommit till..mest för att vi inte riktigt trott att vi skulle få fler..
    Nåja kul att få följa lite trådar om er andra oxå. Jag blöder idagGråter men tar nya tag i mitten av denna månadKyss 
    LYCKA TILL ALLA och låt oss följas åt till nästa månad o nästa o nästa
    GE INTE UPP bara
    Kram 


    2004,2006,2008
  • marytose

    Min längtan väcktes med, nu efter blivit oplanerat gravid efter10 års "infertilitet". Fick tyvärr missfall nyligen. Jag har fyllt 46. Min gubbe vill tyvärr inte ha... vad gör man då?

  • blåklint65

    Ja, önskar o hoppas med er alla! Det är så fint att läsa era berättelser. Många goda o fina tankar till dig Anna65 och till alla er som fått missfall. Livet är så skört och samtidigt så starkt!
    Vi kämpar på! Bra att se hur äggdonationen gick till, har undrar ett tag! Men är inte där riktigt ännu...
    Imon är det dax för akupunktur igen! Läskigt men intressant o spännande!
    Kram på er alla!

  • astrae

    Hej! Jag / vi försöker också sedan två år och jag är i princip 40. Äter pergo men får ingen äl enligt temp kurva (tester ger utslag), väldigt stressande. Tror min tröst-ätnings-övervikt kanske inverkar men klara inte att ta tag i det. Sitter nu och tycker mig känna att mensen är på gång igen... Ska kolla upp äd men vågar liksom inte ta steget fast jag borde! Känner inte igen mig själv!? Ha det fint allihop! 

Svar på tråden Vi över 40 som försöker bli gravida