• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Pilla1979

    Millan: Håller tummarna för dig/er!!!

    Limpan: Usch förstår dig precis...men vilken vecka är du i nu? Till mig sa dom att dom kunde kolla med VUL från vecka 6...
    Men förstår din oro, känner samma sak jag. Fast har inte haft några mer blödningar än den som var för ett tag sen, funderar på om det kan ha varit sk nidblödning eftersom jag fick den ca 1 vecka efter ägglosningen. Har läst lite om det så hoppas att det är det.
    Tycker du ska stå på dig om du känner dig orolig så att du (om du vill) får kolla upp det så snart som möjligt!

    Själv inbillar jag mig att mensen kommer att komma i morgon, bim då, men har ju som sagt testat 3 gånger och samma resultat ALLA 3, dvs gravid. Försöker att inte tänka så mycket men det är såååå svårt att låta bli, extremt känslig är jag just nu med. Känns som man ska börja grina närsom helst.

  • Majmamma1984

    Jo, usch för dessa nojjor...själv nojjar jag över hcg-stegringen. eftersom jag inte vet om det var julhelgen eller nyårshelgen jag hade ägglossning så vet jag ju inte hur startk gravtestet bör visa vid det här laget.  Om jag hade ÄL vid nårs (vilket jag tror)så är det så starkt nu som det borde vara (som det var sist iaf) men om jag hade ÄL julhelgen så är det för svagt. Gaaah.

    Det känns inte som att jag kommer få någon hjälp av BM än heller eftersom det är så tidigt. Jag tror att jag är i v. 5 nu (alt. v. 6)

    uj uj uj...om man ändå bara kunde njuta!Glad

  • Majmamma1984

    och så en sak till. Det jag har i mitt minne är ju hur det kändes att vara gravid i v. 14, så jag kommer på mig sjäv med att tänka att jag inte alls är gravid eftersom det inte känns som det kändes då. Det är ju det som är lagrat senast i minnet. =)

  • Pilla1979

    Verkar som vi alla är nojjiga....
    Jag testade mig första gången för en vecka sen idag, sen på fredagen och ytterligare en gång i söndags, för varje test så har det blivit ett starkare streck.

    Som du skriver Elle tänk om man bara kunde släppa alla tankar man har och bara njuta!!!!???? Vi får försöka stötta varann...såååå svårt att låta bli och nojja sig ju Obestämd
    Vill bara att tiden ska rusa fram så man har gjort UL och allt...sett att allt är som det ska vara!!!!!

  • Kattflickan

    Limpan: Hur har det gått idag? Har blödningarna ökat eller avtagit? Lite blödningar kan man ju ha under första delen av graviditeten och det är normalt. Men ökar blödningarna så är det ju risk att det är ett missfall Jag förstår att du oroar dig!

    Hur tidigt  går det att göra ett VUL  och se nåt?

    Kram!

    Millan 

  • Limpan 83

    Fick missfall igår Gråter Började blöda mer under dagen, som vid mens. Sen fick jag starka molande smärtor i rygg och mage, typ som kraftig mensvärk. Ringde KK och de trodde på missfall. Allt känns skit just nu! Orkar verkligen inte med fler motgångar. Känner bara för att gräva ner mig någonstanns och slippa allt. Fy F'an alltså. Någon däruppe vill mig väldigt illa :(

  • Victoria70
    Limpan 83 skrev 2011-01-19 10:48:28 följande:
    Fick missfall igår Gråter Började blöda mer under dagen, som vid mens. Sen fick jag starka molande smärtor i rygg och mage, typ som kraftig mensvärk. Ringde KK och de trodde på missfall. Allt känns skit just nu! Orkar verkligen inte med fler motgångar. Känner bara för att gräva ner mig någonstanns och slippa allt. Fy F'an alltså. Någon däruppe vill mig väldigt illa :(
    Men vad jobbigt för dig, jag beklagar verkligenRynkar på näsan
    Kroppen var nog inte beredd på en ny graviditet ännu. Tror att det är viktigt att inte "stressa" fram en graviditet efter en sådan här händelse som vi har varit med om. Du är ung och frisk och du kommer att bli gravid igen.

    Kramar till dig!
  • Pilla1979
    Victoria70 skrev 2011-01-19 12:45:17 följande:
    Men vad jobbigt för dig, jag beklagar verkligenRynkar på näsan
    Kroppen var nog inte beredd på en ny graviditet ännu. Tror att det är viktigt att inte "stressa" fram en graviditet efter en sådan här händelse som vi har varit med om. Du är ung och frisk och du kommer att bli gravid igen.

    Kramar till dig!
    Kramar om!!! Lider med dig Limpan Gråter Fy f-n vad livet kan vara orättvist!

    Men kan vara som Victoria skriver med, att kroppen inte var redo. Förstår att det inte är det du vill höra men kan vara så...men vet att din tur kommer att komma!!!! Ta hand om dig och tillåt dig att vara ledsen och allt även nu. Det behöver man även om det var ett tidigt missfall. Vad kommer dom att göra för dig nu? Kommer du att bli kollad?
  • Kattflickan

    Limpan: Jättejobbigt! Fasiken, du som varit med om så mycket förtjänade ju verkligen att få en lyckad graviditet. 

    Förstår att allt känns mörkt nu, men du kommer att komma igen och bli gravid på nytt, med ett friskt barn. Men låt dig vara ledsen nu. Usch, blir så ledsen för din skull!

    Jag testade negativt på grav-testet idag, men det var väntat, har inte känt mig gravid, jag försöker igen nästa månad.

    Kram!

    Millan 

  • Majmamma1984

    Limpan: Oj, jag måste ha slarvläst innan mitt förra inlägg, jag hade missat att du haft blödningar och att dina misstankar i går tyvärr blev bekräftade....

    Jag vet inte vad jag ska säga, det finns inga ord för sådant här. Jag önskar att jag kunde göra något men det enda man kan göra är att ta sig igenom det, det finns inga genvägar.

    Livet är så förbaska svårt mellan varven och i bland så väljer jag att tänka att det är slumpen (otur) som åstadkommer saker och ting och i bland väljer jag att tro att saker och ting sker av en mening och någon enstaka gång så tänker jag att jag förtjänar väl det.

    Du får då absolut inte tänka att du förtjänar detta, vad är det man brukar säga "en olycka kommer sällan ensam".
    Varför det är så kan man ju undra.

    Gud vad jag svamlar, jag vet  inte riktigyt vad jag ska skriva o vill inte skriva de vanliga sakerna, det blir ju inte bättre av det.

    Jag hoppasför allt i världen att du har ett bra stöd i din pojkvän.
    Tänk så här: Nu är din lilla ängel i himlen inte ensam längre....Nalle

    1000 kramar!

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort