• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Limpan 83

    Tack tjejer! Nej det är inte lätt, man vet inte vad man ska säga för att det ska kännas bätter. Någonstans hoppas jag ju att det ändå ska vara kvar. Fick ju 2 blödningar förra graviditeten men som inte var missfall. Så ja, jafg vet inte. Får helt enkelt vänta och se. Har fortfarande ömma bröst och småillamående på morgonen. Men hormonet kanske kan sitta i ett tag. Skulle bara vara så skönt att få det bekräftat så man slipper gå här med en liten gnutta hopp Gråter

  • Tant Pruselius
    Limpan 83 skrev 2011-01-20 14:16:30 följande:
    Tack tjejer! Nej det är inte lätt, man vet inte vad man ska säga för att det ska kännas bätter. Någonstans hoppas jag ju att det ändå ska vara kvar. Fick ju 2 blödningar förra graviditeten men som inte var missfall. Så ja, jafg vet inte. Får helt enkelt vänta och se. Har fortfarande ömma bröst och småillamående på morgonen. Men hormonet kanske kan sitta i ett tag. Skulle bara vara så skönt att få det bekräftat så man slipper gå här med en liten gnutta hopp Gråter
    men kan du inte få komma in till gynakuten !? Herregud du kan ju inte behöva gå med detta gnutta hopp och inget veta.....
  • Limpan 83

    Ringde faktiskt idag igen och krävde att få komma upp! Fick en tid på tisdag nästa vecka. Även om jag nu säkert inte är gravid längre så vill man ju veta hur det ser ut därnere och om kroppen har klarat av att få ut allt på egen hand. Tänkt att man alltid måste kämpa för sin rätt. Trodde ju att de skulle vara lite mer förstående efter vad man nyss gått igenom..

  • Victoria70
    Limpan 83 skrev 2011-01-20 15:11:20 följande:
    Ringde faktiskt idag igen och krävde att få komma upp! Fick en tid på tisdag nästa vecka. Även om jag nu säkert inte är gravid längre så vill man ju veta hur det ser ut därnere och om kroppen har klarat av att få ut allt på egen hand. Tänkt att man alltid måste kämpa för sin rätt. Trodde ju att de skulle vara lite mer förstående efter vad man nyss gått igenom..
    Förhoppningsvis klarar kroppen av att få ut allt själv och det går även fortare då  för kroppen att komma i fas igen.

    Jag har själv varit med om två missfall innan aborten. Det första upptäckte de att det inte fanns några hjärtslag i när jag var på ultraljud för att tidsbestämma graviditeten. Kallas för "missed abortion", kvarhållet foster och fick då tabletter för att få ut fostret. Tog då ganska lång tid innan allt lossnade och blödde i sex veckor. 

    Andra gången kände jag att det var något fel från början och fick missfall i vecka 8. Det kom då ut av sig själv och var som en vanlig menstruation efter att jag fått ut det största. 

    Förhoppningsvis så  är det även så för dig med i och med blödningen,  men jag tror att det är viktigt för dig att  få kolla upp det då du hade lite problem förra gången med att allt skulle lossna.  

    Lycka till och kram.
  • Limpan 83

    Ja jag har ju inte blödigt så mycket. Började i helgen med liiite brunt på papperet när jag torkade mig. Sen i måndags och tisdags kom det när jag kissade. Inga mängder och inga klumpar har kommit. Ungefär som när man går på toaletten vid mens, Idag (3:dje dagen) kommer det bara liiite brunt på papperet när jag torkar mig, inget mer. Har ju ömma bröst fortfarande och lite illamående. När avtog dina gravsymtom Victoria? Borde de inte forsvinna ganska så fort iom att jag är så tidigt i graviditeten? Ja jag vet inte alls... får vänta tills på tisdag. Då får jag min dom :(

  • Pilla1979

    Usch vad jag tycker synd om dig Limpan, men skönt att du ändå fick en tid så dom får kolla dig.
    Kommer tänka på dig!!!

    Kram

  • Kattflickan

    Men Limpan, om du inte blödit så mycket, är du säker på att det är ett missfall då? Vill inte inge falska förhoppningar men det verkar ju rätt vanligt att få blödningar i början av en graviditet. Hoppas du får bra besked på tisdag, vilken vecka är du i då? 7?

     Kram!

    Millan 

  • Victoria70

    Ja, man kan ju fråga om det är ett missfall, borde ju ha kommit ut lite mer då. Är som sagt inte ovanligt med blödningar i början av graviditen och kan påverkas när man har sex. Behöver inte betyda att det är ett missfall, eller så  är det på g, men har inte kommit igång ännu.

    Jag tycker inte att du skall dra några förhastade slutsatser. Försök ta det lungt och ha inte sex.
    Jag håller tummarna för dig.

    Kram Victoria

  • Pilla1979

    Har också dom funderingarna som ni har Millan och Victoria...men vill inte ge dig falska förhoppningar Limpan.
    Håller tummarna för dig och hoppas på det bästa!!!!

    Skickar en stor KRAM!!!!!

  • Limpan 83

    Ja imorn får jag veta hur det ligger till. r väldigt nervös trots att jag är 95% säker på att det var ett missfall. Mest för att jag inte känner mig gravid som jag gjorde förra gången. Men tycker att jag borde ha blödigt mer.. jaja imorn vet jag som sagt. Återrapporterar till er hur det har gått.
    hur går det för er andra? Hur mår ni alla?

    Kram

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort