• AngelEye

Kan något mattesnille hjälpa mig?? Matematik B,ekvationer!

Jag har kört fast . Började med matte B häromdagen och startade med Ekvationer.
    Men jag förstår inte hur jag ska räkna. Boken ger mig inte mycket hjälp och jag behöver veta räknereglerna så jag förstår själva grejen!

Tex så löste jag följande såhär:
    7s+100=3s

100 = 7s-3s
    s=100/4 S=25

Jag vet att svaret dock blir -25 , men jag får det till 25! Var gör jag fel? VARFÖR blir svaret som det blir?

Ett annat exempel när vi kommer till Olikheter. Såhär löste jag det till slut, efter mycket om och men:
    64-4(3-y) < 0

12-64<4y
    -52/4<4y/4
    y < -13

Hur vet jag när jag ska ta det lägsta talet (12) och subtrahera med det högsta talet (64) och inte tvärtom? Dvs 64-12 istället? 64 står ju faktiskt före 12, men ändå ska man vända på det?
    Ibland ska man ta det högsta minus det lägsta och en annan gång ska man plötsligt räkna det lägsta minus det högsta. Fattar INTE!

Någon som är duktig på att förklara ?

• Svar på tråden Kan något mattesnille hjälpa mig?? Matematik B,ekvationer!
  • Kazeer

7s+100=3s
    7s-3s+100=0
    4s=0-100
    4s= -100
    s= -100/4
    s= -25

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Smilla

Hoppas jag kan hjälpa dig lite. Börjar med första uppgiften.  
    Första uppgiften: Du har glömt att när du flyttar ett tal på andra sidan "lika-med-tecknet" byter det från plus till minus eller tvärtom. Dvs.
    7s+100=3s   -->  7s-3s = -100 -->   s = -100/4 = -25

• Blgebo

När man flyttar ett tal från ena sidan = till den andra ändras + till -

• Smilla

andra uppgiften: Här gäller samma sak. Om du flyttar ett tal till andra sidan byter det tecken. Håll därför kvar olikhetstecknet på samma håll hela tiden och om du flyttar ett tal till andra sidan, byt teckan.

Multiplikation går först. Därefter kommer plus minus. Glöm heller inte att två st minus (altså t.ex -2 * -2 = 4) ger positivt tal.  Multiplicera alltså först 4an in i parentesen och gå därefter på plus och minus.

• Psykologstudenten

Du har tänkt fel på den första. För att kunna flytta över alla s på samma sida så måste du antingen få -7s+ 3s eller om du flyttar på "100" så blir det 7s-3s=-100.

Är du med? 

• Psykologstudenten

Sorry, så kan det gå om man går iväg en stund!

• AngelEye

Oj, mycket att tänka på. Och inte känns det som att man blir klokare.

Både jag och min sambo har kört fast på följande:

z+2-3z < 2z -20

Hur vi än vrider och vänder på det så får vi inte ut det. Vi flyttar över, byter tecken, räknar tecken i rätt ordning.. men nä, inget korrekt svar!

• majlinsa

z+2-3z<2z-20
    20<2z-z+3z
    20<4z
    20/4
    z=5

5+2+3x5<2x5-20
    22<10

Jag kan dock ha fel, har inte haft nått med matte b på 2år säkert.

Svar på tråden Kan något mattesnille hjälpa mig?? Matematik B,ekvationer!