• spöke

    Spökes namn(t)råd

    Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.


    Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig
    Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  


    I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

    Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig. Spöke 

  • Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • CAL
    spöke skrev 2012-08-21 09:17:45 följande:
    Det är ett spanskt namn med arabiskt ursprung.
    Hm, det köper jag inte
    Enligt svenskanamn.se står det:

    Elvira är ett kvinnonamn med spanskt ursprung som man tror ytterst kommer från arabiskan och sannolikt betyder "den vita". Andra teorier om namnets ursprung finns också, som att det skulle vara tyskt eller västgotiskt och då betyda "pigg" eller "tillförlitlig".  

    Jag har vänner från Sydamerika som påstår att namnet har spanskt ursprung och på behindthename.com så står det spanskt. Jag har stött på latinos med namnet, men aldrig någon arab. (nu är jag inte representativ för statistiken)

    Jag skulle säga att det har spanskt ursprung. Annars kan man väl lika gärna säga att det har tyskt ursprung? Förvånad
    Eller vet du något om namnet som inte står på webben?  
  • rosendal

    Hej Spöke!
    Nu ber jag om hjälp igen, jag rådfrågade dig när vi väntade vårt andra barn 2010 och nu väntar vi ett tredje barn en tjej enligt ultraljudet. 

    Vi har två barn Edda -08 och Elis -10. Vi vill inte ha ett namn på E för då känns det som vi låser oss, om vi har tre barn som börjar på E så känns det som ett eventuellt fjärde barn också behöver börja på E medan det inte känns konstigt att ha två barn på E och ett tredje på en annan bokstav.
    Mitt favorittjejnamn är just nu Ada men är det för likt Edda? Min man vill ha Ottilia, hur tycker du det passar med syskonens namn?  Våra andra funderingar är Vida, Della eller Greta, har du någon åsikt om hur dom namnen passar eller inte passar? Nåt speciellt du tycker vi ska tänka på? 

    Tack på förhand!  

  • spöke
    CAL skrev 2012-08-21 11:34:14 följande:
    Hm, det köper jag inte
    Enligt svenskanamn.se står det:

    Elvira är ett kvinnonamn med spanskt ursprung som man tror ytterst kommer från arabiskan och sannolikt betyder "den vita". Andra teorier om namnets ursprung finns också, som att det skulle vara tyskt eller västgotiskt och då betyda "pigg" eller "tillförlitlig".  

    Jag har vänner från Sydamerika som påstår att namnet har spanskt ursprung och på behindthename.com så står det spanskt. Jag har stött på latinos med namnet, men aldrig någon arab. (nu är jag inte representativ för statistiken)

    Jag skulle säga att det har spanskt ursprung. Annars kan man väl lika gärna säga att det har tyskt ursprung? Förvånad
    Eller vet du något om namnet som inte står på webben?  
    Exakt vad är det du inte köper? Din källa (svenska namn) säger ju likadant: ett spanskt namn med ursprung i arabiskan.

    Det här med namnetymologi är komplicerat. Elin, till exempel, är ett svensk namn... men ursprunget är grekiskt (fast grekerna heter ju inte Elin). Namnetymologi är ingen exakt vetenskap, utan är väldigt öppen för tolkningar.


  • spöke
    rosendal skrev 2012-08-21 21:26:52 följande:
    Hej Spöke!
    Nu ber jag om hjälp igen, jag rådfrågade dig när vi väntade vårt andra barn 2010 och nu väntar vi ett tredje barn en tjej enligt ultraljudet. 

    Vi har två barn Edda -08 och Elis -10. Vi vill inte ha ett namn på E för då känns det som vi låser oss, om vi har tre barn som börjar på E så känns det som ett eventuellt fjärde barn också behöver börja på E medan det inte känns konstigt att ha två barn på E och ett tredje på en annan bokstav.
    Mitt favorittjejnamn är just nu Ada men är det för likt Edda? Min man vill ha Ottilia, hur tycker du det passar med syskonens namn?  Våra andra funderingar är Vida, Della eller Greta, har du någon åsikt om hur dom namnen passar eller inte passar? Nåt speciellt du tycker vi ska tänka på? 

    Tack på förhand!  
    Det fiffiga med vokaler är att man kan allitterera med hela uppsättningen, man måste inte hålla sig till en enda bokstav som med konsonanterna. Därför låter det finfint att blanda olika begynnelsevokaler - ett gammalt namngivarknep.

    Ada är ett jättesött namn, men visst är det inte helt olikt Edda. Kan bli lite väl gulligt ihop. Ottilia är också fint. Bryter av lite mot syskonens namn i och med att det har dubbelt så många stavelser. Vida blir lite samma sak som med Ada, lite sagofigursgulligt ihop med Edda. Della och Greta funkar bra - om ni vill ha ett namn som börjar på konsonant är det ju toppen med ett E i namnet som binder ihop namnet med syskonens namn. Fler fina vokalnamn:
    Anna Alma Alva Alvi Asta Astrid Astri Aina Ingrid Ina Ylva

  • TovaLova

    Hej spöket!

    Skulle höra om du har några förslag till oss, vi tror vi väntar en flicka och det är vårt andra barn, vårt första heter Adam.
    Vi har andra namnet klart och det är Dagny efter min farmor, vi vill inte ha för vanligt namn och inte för långt då vi inte vill ha smeknamn.
    Tindra, Vilda, Engla och andra socker söta namn går bort, vi gillar Tilde både jag och mannen men fick höra att då får hon ingen namnsdag.

    Tackar på förhand om du orkar lägga energi på detta! 

  • spöke
    TovaLova skrev 2012-08-23 23:33:49 följande:
    Hej spöket!

    Skulle höra om du har några förslag till oss, vi tror vi väntar en flicka och det är vårt andra barn, vårt första heter Adam.
    Vi har andra namnet klart och det är Dagny efter min farmor, vi vill inte ha för vanligt namn och inte för långt då vi inte vill ha smeknamn.
    Tindra, Vilda, Engla och andra socker söta namn går bort, vi gillar Tilde både jag och mannen men fick höra att då får hon ingen namnsdag.

    Tackar på förhand om du orkar lägga energi på detta! 
    Det är riktigt att Tilde inte har någon officiell namnsdag i almanackan. Men å andra sidan så finns ju Dagny med. (Och om man vill kan man t.ex. fira Tilde den 14 mars när Matilda har namnsdag)

    Här kommer lite förslag på namn med namnsdag:
    Hilda Disa Agnes Tea Majken Hedvig Lydia Erika Iris Frida Ester Liv Märta Linn Lea Kajsa Siri
  • storsa

    Hej underbara människa!

    Jag tror mig bära på nummer fyra, men kön vet vi förstås inte ännu. Vi gillar att barnen får egna namn som inte låter som syskonskaran XX om du förstår...

    Första flickan var given, läste en Harry Martinsson bok när hon låg i magen och då hette en bondtös detta namn.
    Sedan kom pojken, vi gillade Åke, men det passade honom inte alls, så där tog det några månader, utanför magen alltså, innan det kom till oss.
    Nummer tre blev till mirakulöst (!) och har fått namn därefter. Dessutom ungefär det vackraste flicknamn jag vet.
    Våra barn heter Karla, Allan och Liv. 

    Vill du ösa ur din namnskatt så skulle jag bli så tacksam!!

     


  • spöke
    storsa skrev 2012-08-25 13:27:23 följande:
    Hej underbara människa!

    Jag tror mig bära på nummer fyra, men kön vet vi förstås inte ännu. Vi gillar att barnen får egna namn som inte låter som syskonskaran XX om du förstår...

    Första flickan var given, läste en Harry Martinsson bok när hon låg i magen och då hette en bondtös detta namn.
    Sedan kom pojken, vi gillade Åke, men det passade honom inte alls, så där tog det några månader, utanför magen alltså, innan det kom till oss.
    Nummer tre blev till mirakulöst (!) och har fått namn därefter. Dessutom ungefär det vackraste flicknamn jag vet.
    Våra barn heter Karla, Allan och Liv. 

    Vill du ösa ur din namnskatt så skulle jag bli så tacksam!!

     
    Åh! Menar du mig?

    Karla, Allan & Liv - vilka fina namn. Kanske kan du fortsätta med bokstaven L som en röd tråd?

    Flicknamn: Tekla Hilda Viola Elin Elsa Elsie Mildred Hildur Helga Lotta Rakel Etel Flora

    Pojknamn: Valter Nils Olof Axel Folke Hjalmar Helmer Evald Egil Eskil Malte Truls Klas
  • storsa

    Japp, det är du som är den underbare! Vilken tråd, vilket engagemang! 

    Viola och Nils är fina namn som jag redan sparar på. Jag ska skriva ned resten av dina förslag och smaka ordentligt på dem.
    Evald....Allans lillebror Evald! Ovanligt! 

    Elvira gillar jag också. Då behåller vi L som en röd tråd.  
    Josefin och Miranda tycker jag också om, för att det, liksom Elvira, blir ett namn med tre stavelser och det sätter punkt fint efter Liv.  Samma med Veronika. Även om Viola klår Veronika. ; )

    Lena är ett annat flicknamn med L och mjukt och inte så poppis i dag.

    Men så har vi pojknamnen... om man tänker sig ett längre även här så är min man väldigt förtjust i dubbelnamn. Karl- Henrik verkar vara någon gammal kärlek till honom så ofta tjatar han om det namnet. ; )
    Men jag tycker rakt inte att det går eftersom vi redan har en Karla!
     


  • Valborgs

    Lite nyfiken på vad du säger om kombinationen
    Emilia, Alva och Wilmer?

    Andra förslag bortsett från Vilmer? Både tjej- och pojknamn :)   

Svar på tråden Spökes namn(t)råd