• EldHav

Är det inte tidigt att byta till växasäng?? HJÄLP

Hej alla!

Ensam med barnen, mannen är o firar MFF´s guld
    Och jag tänkte att vi skulle prova att sätta sonen (1,5 år) i dotterns (3,5 år) rum. Vi har haft det så tidigare, men när vi flyttade till 4:a fick de separata rum eftersom nattningarna drog ut på tiden, och de vaknade otrevligt tidigt. Men nu har det gått några månader, och jag tänkte ge det en chans till.

Dumt gjort av mig...

Började väl bra, men efter ca 10 min kommer min son gåendes ut ur rummet!! Han sover alltså i spjälsäng, dottern i växasäng. Så nu har han lärt sig klättra ur den där sängen... Det känns inte bra att låta honom sova kvar i den, eftersom han klättrar ut genom att hänga sig på kanten, och det är nog mer tur än skicklighet att han inte slagit sig än!
    Han är vanligtvis den som vaknar först i familjen, och han kommer säkerligen försöka ge sig av om ingen kommer omedelbums... Att han kan gå upp själv är väl ingen grej, men just biten att han nog slår sig snart.

Då är det växasäng som kommer på tal. Inget mig emot, men dottern bytte när hon var 2 år, och jag tyckte det var tidigt, hade gärna haft spjälis längre, men sonen skulle födas, så jag ville inte ha två spjälisar några månader bara.

Vad tycker ni alla?! Är det en dum ide med växasäng? Vad är alternativen?? Spännande med två ensamkvällar till innan mannen kommer hem... Dålig timing, som vanligt

• Svar på tråden Är det inte tidigt att byta till växasäng?? HJÄLP
  • SchumiFerrari

Vi bytte till stor säng när vår lille var 1 år. Nu ligger både 1 och 2,5 år i en dubbelsäng

Who is SHE???
  • emmsan123

Vi bytte till växasäng när sonen var 10 månader, för att kunna ligga brevid och natta. Det var Ikeas vikare, som man kan vika upp både fotänden och huvudänden på och med stödbräda. Funkade klockrent! Lillebror sover på 90-madrass på golvet, han är snart 1,5. Spjälsängen blev inte så välanvänd hos oss

Mina fina barn, Oskar 060329 och Victor 090603
  • IsDimma

Går det att ta bort ena sidan på spjälsängen så kan han ju sova kvar i den men den blir mindre farlig.
    Annars går det säkerligen bra att byta. Bättre att byta till en växasäng än att han ramlar och slår sig när han ska klättra ur spjälsängen.

• yessan

Min dotter började oxå klättra över sin spjälsäng och även fastna me armar å ben när hon va strax över 1.. Då bytte vi oxå till växa säng.. Har aldrig vart ngr problem,dock kommer dem snabbt på att det e väldigt kul att springa runt å busa på kvällarna :)

• Millans hustru

vår dotter hade sin säng som madrass på golvet något år där före växasäng. med kuddar  mot väggen såg det mysigt ut, o stort täcke o överkast så var det toppen lekhörna om dagen o mysigt o tryggt om natten!

• milla   1982

vår grabb va visserligen äldre när han slutade med spjälsäng, men han ligger på en 120 madrass direkt på golvet, så då är det inte så långt ner när han trillar ur, för det gör han då o då..

Felix - 20080618 ~ * camilla.ahnell.se *~ Meya 20090930
  • Tingeling83

Mina barn fick junior säng vid 10 månaders ålder / 1 års ålder

♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
  • norgesessan

Här firas det också, men han varinte där...

Men till saken...Min första som fick växasäng tidigt, han klättrade över spjälsängen, så då bytte han direkt, hade både säng och spjälsäng på hans rum.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • EldHav

Ok, men då är det kanske inte så ovanligt att byta säng tidigt? Vi hade såna problem med dottern som sprang upp ur sängen oändligt antal ggr innan vi fick ordning på det hela. Vi slutade räkna på 78 ggr... Samma kväll! Då var det enda vi gjorde att gå och lägga tillbaka henne, sa inte ett ord.

Sonen är mildare, så det går säkert. Detta kom lite som en chock, eftersom han alltid somnat som en klocka, och i princip aldrig strulat med nattningen. Och när tusan ska man hinna till Ikea... Känns inte som att man kan vänta med detta.

Tack för alla svar Det är detta som gör att jag älskar FL!! Snabba svar av erfarna föräldrar

Svar på tråden Är det inte tidigt att byta till växasäng?? HJÄLP