• MåsteHittaPåNågot

Förslag på 5 eller 7 rätters middag

Ä

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 13:21
    Skitdator!

Är det någon som har förslag på 5 eller 7 rätters meny? Blev sugen på att göra det till nyårs nämligen men det är tomt i skallen vad jag ska hitta på.
    Pilgrimsmusslor har jag tänkt som en rätt iaf. Men mer då? Vad bör man tänka på när man ska kombinera så många rätter? Gärna vinförslag till de rätter ni föreslår också!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Förslag på 5 eller 7 rätters middag
  • MåsteHittaPåNågot

Ingen som har något förslag?

• mosterYster

Först och främst: de första rätterna ska vara SMÅ.

En liten soppa i glas. Tex sockerärtssoppa eller morotssoppa med ingefära, toppat med typ 3 räkor och lite vispad grädde.

En fisk- eller skaldjursrätt. Laxros med pepparrotsgrädde? Pilgrimsmusslor med citruszest, vitlök och chili., lindade i bacon och sedan stekt och serverat i en skummig hummersoppa?

Fint skurna grönsaker med en god pâte och kanske cumberlandsås.

Hjortfilé med lite riven och friterad/stekt potatis och marinerad tomat.

Några goda ostar med utvald marmelad.

Chokladfondant (chokladbakelse med rinnande innandöme) och några exotiska frukter.

Enkla rätter men väldigt raffinerat.

• k girl

Hm, jag skulle nog köra:

- En lätt förrätt eller sallad
    - En soppa
    - En fiskrätt
    - En kötträtt
    - En efterrätt

Serverar man många rätter ska det ju naturligtvis inte vara jättemängder med mat. Man måste orka också. Jag tycker nog inte heller att fiskrätten och kötträtten ska vara "lika stora", utan låta en ha mer av förrättskaraktär.

Till exempel:
    - Blinie med löjrom, smetana och hackad rödlök (alternativ t ex ceviche eller crostini di fegato)
    - Jordärtskockssoppa med rökt renchips (alternativ t ex hummer- eller räksoppa om huvudrätten är en kötträtt)
    - Carpaccio av ungnöt med tryffelolja och parmesanflagor (alternativ t ex carpaccio av rökt svärdfisk, eller hälleflundra, eller snabbgravad lax)
    - Grillad hälleflundra med mandelpotatisbakelse (alternativ t ex helstekt oxfilé med jordärtskocks- och mandelpotatisgratäng och portvinssås)
    - Chokladfondanter med hemgjord vaniljglass (alternativt t ex panna cotta med rommarinerade bär, chokladsemifreddo,

• mosterYster
    k girl skrev 2010-12-27 22:39:20 följande:

Hm, jag skulle nog köra:

- En lätt förrätt eller sallad
    - En soppa
    - En fiskrätt
    - En kötträtt
    - En efterrätt

Serverar man många rätter ska det ju naturligtvis inte vara jättemängder med mat. Man måste orka också. Jag tycker nog inte heller att fiskrätten och kötträtten ska vara "lika stora", utan låta en ha mer av förrättskaraktär.

Till exempel:
    - Blinie med löjrom, smetana och hackad rödlök (alternativ t ex ceviche eller crostini di fegato)
    - Jordärtskockssoppa med rökt renchips (alternativ t ex hummer- eller räksoppa om huvudrätten är en kötträtt)
    - Carpaccio av ungnöt med tryffelolja och parmesanflagor (alternativ t ex carpaccio av rökt svärdfisk, eller hälleflundra, eller snabbgravad lax)
    - Grillad hälleflundra med mandelpotatisbakelse (alternativ t ex helstekt oxfilé med jordärtskocks- och mandelpotatisgratäng och portvinssås)
    - Chokladfondanter med hemgjord vaniljglass (alternativt t ex panna cotta med rommarinerade bär, chokladsemifreddo,

haha, shit vad våra inlägg var synkade!
  • k girl
    mosterYster skrev 2010-12-27 22:43:17 följande:
    haha, shit vad våra inlägg var synkade!
    Haha, ja, jag blev lite full i skratt.
  • MåsteHittaPåNågot

Ja, det var kul att ni skrev så lika =)
    Tack så mycket för svaren! Jag ska definitivt köra på en soppa, fattar inte varför jag inte ens tänkte på det. Chokladfondant blir det nog också, är ju så gott. "Huvud" huvudrätten blir mest troligt renfilé. Ost med något grövre bröd (ev med nötter eller torkad frukt i) blir en rätt också tror jag.

Suveränt, ni fick igång min hjärna, det finns ju otroligt mycket gott men i bland blir det bara tomt när man ska försöka komma på det =/ Tack för hjälpen!

• mosterYster
    MåsteHittaPåNågot skrev 2010-12-28 17:07:25 följande:
    Ja, det var kul att ni skrev så lika =)
    Tack så mycket för svaren! Jag ska definitivt köra på en soppa, fattar inte varför jag inte ens tänkte på det. Chokladfondant blir det nog också, är ju så gott. "Huvud" huvudrätten blir mest troligt renfilé. Ost med något grövre bröd (ev med nötter eller torkad frukt i) blir en rätt också tror jag.

Suveränt, ni fick igång min hjärna, det finns ju otroligt mycket gott men i bland blir det bara tomt när man ska försöka komma på det =/ Tack för hjälpen!
    Kul att kunna inspirera!

Tror att jag och konichiwa ska ta och bjuda varann på middag, vi skulle med största sannolikhet bli mycket nöjda båda två! .-D
  • MåsteHittaPåNågot
    mosterYster skrev 2010-12-29 08:39:54 följande:
    Kul att kunna inspirera!

Tror att jag och konichiwa ska ta och bjuda varann på middag, vi skulle med största sannolikhet bli mycket nöjda båda två! .-D
    Haha, ja, det tror jag med =)
Svar på tråden Förslag på 5 eller 7 rätters middag