• oOoKärlekoOo

Resa till Hawaii

Hej allihopa!

Jag skulle vilja veta lite mer om att resa till Hawaii...

Med lite mer menar jag...ALLT

Kostnad för resa två veckor två personer
    Restaurangpriser
    Utflykter när man bor på waikiki-beach

Allt ni kan komma på!

Och en sak till, ni som gift er där, berätta gärna!:)

TACK

• Svar på tråden Resa till Hawaii
  • eileme84

Åh jag har inget svar men drömmer om att få åka dit så vill gärna följa denna tråden :) hoppas många svarar

-ÄLskar min Son Theo-
  • Dixie

Det tar ca 24 timmar att ta sig dit - så var bereda på en lååång flygresa!

Jag bodde i Honolulu 1999, så priserna vet jag inte riktigt hur det ser ut nu - men allt är dyrare än på fastlandet.  Det finns flera olika rundturer man kan ta som utgår från Waikiki, tex North Shore bör ni besöka! 

Sen hade jag nog försökt ta mig till en eller två andra öar, det ångrar jag att jag aldrig gjorde när jag var där.

trevlig resa! 

• firewoman

Jag skulle ha skrivit att jag precis köpt vår första reseguide och ska läsa på. Vi ska försöka besöka flera öar och funderar eventuellt på att kryssa emellan. Annars blir det åtminstone Maui och Oahu.

• firewoman

Och priset just nu för flyget ligger på ca 7500 kr per person inkl skatter och avgifter Arlanda-Honolulu tor.

• evaoregon
    Dixie skrev 2011-01-14 16:04:15 följande:
    Sen hade jag nog försökt ta mig till en eller två andra öar, det ångrar jag att jag aldrig gjorde när jag var där.
    Ja, vi har varit på de fyra stora öarna och på Lanai och Oahu är den som vi tyckte minst om (det är ju där Waikiki ligger).  Under två veckor hinner man i alla fall med två öar.

Oahu är ju den ö där Honolulu ligger och det tycker jag är som vilken storstad som helst.  Vi bodde i en lägenhet på North shore, men tyckte att det var lite trist på Oahu med inte så mycket att göra.  Pearl harbor är dock värt ett besök.

Maui är trevligt och har fler mysiga små platser att besöka.  Ganska mycket turister där också dock så det gick inte att hitta stränder där man var helt ensam.

Big island är STOR och det tar lång tid att köra runt ön.  Det finns en aktiv vulkan som man kan besöka och den nationalparken är mycket intressant.

Kauai är vår favorit med underbar natur.  Sagolikt vackert!  Glad  Där fanns det stränder som man inte behövde dela med någon annan.

Lanai är en mysig liten ö.  Man kan lätt ta färjan över ifrån Maui på en dagsutflykt.  Vi hyrde jeep och barnen älskade det!
  • evaoregon
    firewoman skrev 2011-01-14 20:49:18 följande:
    Jag skulle ha skrivit att jag precis köpt vår första reseguide och ska läsa på. Vi ska försöka besöka flera öar och funderar eventuellt på att kryssa emellan. Annars blir det åtminstone Maui och Oahu.
    Det kostar inte så mycket att flyga mellan öarna och det finns flera lokala flygbolag.
  • evaoregon
    oOoKärlekoOo skrev 2011-01-14 00:21:09 följande:
    Kostnad för resa två veckor två personer
    Restaurangpriser
    Utflykter när man bor på waikiki-beach

Kostnaden beror ju helt på vilken typ av hotell man väljer.  Det finns i alla möjlöiga prisklasser och det är samma med restauranger.  Dock är det dyrare än på fastlandet i USA.  Man räknar med att livsmedel kostar cirka 40 % mer än på fastlandet.

Utflykter finns det hur många som helst.  Dels runt Oahu och dels till de andra öarna.
    Här kan du se några exempel
    www.enoa.com/oahu-sightseeing-tours/default.asp
  • oOoKärlekoOo

TACK alla för era svar!!! SKall läsa in mig ordentligt:) Vill ju inte fastna i de värsta turistfällorna:)

• evaoregon
    oOoKärlekoOo skrev 2011-01-17 22:39:50 följande:
    TACK alla för era svar!!! SKall läsa in mig ordentligt:) Vill ju inte fastna i de värsta turistfällorna:)
    De flesta turisterna tar sig just till Waikiki och Honolulu.  Maui har också väldigt många turister.
  • iolanthe

Det enda jag sett av Hawaii är Honolulu och jag kommer aldrig att åka dit igen, det är absolut inte vär det. Det är precis som vilken turistort som helst runt medelhavet, och waikiki-beach är supersmal så man ligger nästan och solar på gatan. Mitt tips är att välja en annan ö eller åk till Rhodos, ni kommer inte att märka nån skillnad.

• evaoregon
    iolanthe skrev 2011-01-19 09:32:34 följande:
    Det enda jag sett av Hawaii är Honolulu och jag kommer aldrig att åka dit igen, det är absolut inte vär det. Det är precis som vilken turistort som helst runt medelhavet, och waikiki-beach är supersmal så man ligger nästan och solar på gatan. Mitt tips är att välja en annan ö eller åk till Rhodos, ni kommer inte att märka nån skillnad.
    Jo, precis.  Jag har varit på de fyra stora öarna och Oahu (med Honolulu) är absolut den som jag tyckte sämst om.  Men de andra öarna är fina!  Det finns inga storstäder på de andra öarna och det finns supperfina stränder där.  Min favorit är Kauai där man kan hitta en underbar strand där man är helt ensam!  Glad  Åker man så långt (för svenskar innebär det ju flyg på 24 timmar eller mer) så bör man absolut se något annat än bara Oahu!
  • Michelin

Jag tyckte mycket om Hawaii!  Var där i februari 2008 och då var vi på oahu.
    Vi besökte Diamond Head vilket var mäktigt. Gubben försökte sig på Coco head medans jag och svägerskan låg på stranden nedanför.

En utflykt som vi gjorde var hajburs "snorkling" och det avr väldigt häftigt. Mitt allra första möte med en, eller minst 10, hajar! Fantastiskt och Oförglömligt! Pearl Harbour är också ett ställe man inte får glömma att besöka. Mãnoa Falls är ett vattenfall som man också kan besöka på oahu! Och vattnet är så underbart på Waikiki.

För oss hittade vi för 25 000kr för två i en vecka. Men som sagt, det är dollar så det är bra och ha med sig bra med fickpengar!

Boka på internet för att få bästa pris men ta ett kännt bolag som Big travel & liknande.

Trevlig Resa!!

• FredrikHav

Vi var där på en bröllopsresa på Hawaii och det var magiskt!
    När man väl gått av planet glömmer man snabbt hur lång tid det tog att åka dit :)
    Vi var först på Maui och Paia. En supermysig liten by med hippiebutiker överallt. Sen var vi på Oahu och Honolulu. Stötte nyligen på ett Hawaii quiz som väckte massa roliga minnen :) mixquiz.se/l8/

• krilles
    Hej
    Till er som vill åka till hawaii vill jag tipsa om att British har riktigt bra priser från Stockholm eller Göteborg till hawaii just nu. Erbjuandet gäller många datum från slutet av sommaren till mars 2017. Drygt 4500 kr för tur och retur. Vilket är riktigt bra pris.
    Källa med mer info om resan, vilka resedatum som gäller för detta erbjudande och hawaii. 
Svar på tråden Resa till Hawaii