• Mymemlan

    Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!

    Eftersom vi skriver så mycket så blir det en himlans massa sidor, så det blir svårt att gå tillbaka och söka, så jag startar en ny tråd!

    Dom flesta bebisarna har passerat ett år nu och blivit barn (herregud!) så vi tar en ny tråd helt enkelt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 20:10
    Våran träff&fika tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m55095043.html

  • Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!
  • herzelid

    Okej, då vet jag :) (om vätskeersättning)

    EN FRÅGA, jag behöver hjälp! Jag försöker få Neo att äta våran mat, han äter 3-4 tuggor och sen börjar han spotta, gråta, vägrar öppna munnen och får kväljningar. Och så fort man har mat från en barnmatsburk öppnar han munnen innan man ens är där med skeden.. Hur gör jag för att han ska äta våran mat? Det funkar inte att man har färgglad mat eller plockmat..

  • mamma till tre troll
    herzelid skrev 2011-02-07 19:27:39 följande:
    Okej, då vet jag :) (om vätskeersättning)

    EN FRÅGA, jag behöver hjälp! Jag försöker få Neo att äta våran mat, han äter 3-4 tuggor och sen börjar han spotta, gråta, vägrar öppna munnen och får kväljningar. Och så fort man har mat från en barnmatsburk öppnar han munnen innan man ens är där med skeden.. Hur gör jag för att han ska äta våran mat? Det funkar inte att man har färgglad mat eller plockmat..
    läste nånstans att dem satte halva med burkmat o halva med "våran" mat.. o så fick barnet mat när de var rätt hugrigt.. o så minska med burkmaten allt eftersom..  dock vet jag inte om de fungerar då mina barn ätit samma mat från start typ.. o inte haft nå krångel med mat..(ja nån enstaka gång men inte i de stora hela )
  • Mymemlan

    carro,
    kan du inte blanda lite? När ni gör mat, gör mkt sås till honom. Det funkade med Melwin. Han äter inte än idag om det inte är mkt sås, då tkr han att maten är döäcklig, and thats it! ;)

  • Mymemlan

    När Melwin var magsjuk gjorde vi egen vätskeersättning, hon på jouren bad oss och gav oss ett recept. Han dog inte av det iaf (som tur var...) och hon sa inget om att det var farligt att göra egen. Tur att jag inte visste det då! Men när vi åker utomlands i maj ska jag köpa med mig typ 2 packe sempers och ha med både till oss och Melwin om vi råkar ut för nån magsjuka.. Ska även ha med dimor elr imodium mot diaree, nån av dom fick man ge små barn. Fick tips om att ha med ett "reseapotek".

    Har varit på sunderbyn idag, fick en superbra handledare och det har varit superskoj. Har även hunnit med att köpa nya vantar åt Melwin efter det, ett par lila hestra med ull i, inte dom vantarna där man kan ta bort ullfodret för dom var i stora storlekar. Råkade även shoppa med mig den äppelgröna skaloverallen från Polarn&pyret, och oj sååå fin den är!

  • herzelid

    Ja att blanda ut maten har jag ju faktist inte testat. Jag har testat ge mer "såsig och blöt mat" idag bjöd jag honom på potatis (mosad potatis+smör+mjölk) och lax, han åt 3 tuggor sen ville han absolut inte ha nå mer, men han äter lax och potatis i barnmatsburk.

    Satte lite mjölk i maten ifall den var för torr och han åt en tugga till sen nej inge mer! Nå tips på "såser" som man han ge honom, tillsammans med typ lax, kyckling osv?

    Nå tips på vad jag kan göra för mat över huvudtaget, skiter i om han äter nå annat än oss bara han vänjer sig vid "våran mat, och smaker osv". :)

    Är såååååååååååååååå less på dessa jääävla barnmatsburkar som kostar multum varje vecka. Vårat matkonto har gått upp säkert 1500 kr i månaden på BARA Neo´s mat. (ränkade in gröt, välling och snacks som majskrokar osv) + att han blir inte ens mätt på en stor matburk nu mer, han äter en stor burk+en STOR burk frukt till VARJE måltid.. Så det blir ju mycket billigare om jag börjar göra egen mat åt honom :) hjälp mig nuu =)

  • sok
    herzelid
    oj vad han äter mycket även om det bara är burkmat så äter han ju iaf bra.
    men prova gör som de andra säger, jag har inga bra tips. hilda äter bra i perioder men sämre andra, och då hon äter sämre så går iaf typ 1/2 liten barnmatsburk ner, om hon vägrar vår mat. hon är kräsen ibland, förmodligen då hon har ont i munnen av nya tänder har jag noterat, och då hon är sjuk vilket hon är minst en gång i månaden
    och fruktpure äter hon jämt. så hon får det fortfarande vare dag...

    alltså gud vad coolt idag!
    vi ha rju inte ECat hilda som sagt, som vi gjorde med selma, men vi har ju pottan framme och hon får sitta på den varje dag 1-3 gånger nu för tiden. ibland kissar hon eller bajsar men det är typ var 3e dag kanske...
    iaf, idag satt vi och åt mat hon o jag (selma å björn var på barndansen), så åt hon fruktpure till efterrätt, så börjar hon gnälla och peka på pottan! jag undrar om hon vill på pottan (mysko! det har hon aldrig "sagt till" om, jo hon vill sitta där ibland för att läsa en bok, men inte som nu...mitt i maten)
    så tvättar av henne och lyfter ner henne å hon springer till pottan, så hon får sätta sig, och bajsar direkt!
    coolt va?! 1 år och 4 månader, och vi har inte ECat henne bara haft pottan tillgänglig... ja hon får nog bli blöjfri i sommar säger jag!
    men hon verkar inte märka av då hon är kissnödig, för hon kissar på golvet, men hon är ju sällan utan blöja...så bara man skulle börja ha henne utan blöja så skulle hon säkert fatta.
    åh tiden går så fort, de är verkligen inga små bebisar längre....
  • Jekkaliten
    Sok: Men vad frän Hilda är! (Amadeus gjorde väl nåt liknande här om dagen också). Jag känner mig helt trög med den där potträningen, vet inte alls hur man gör och vi har inte ens en potta (än). Skärpning borde vara på sin plats, för om vi har Nanson utan blöja så pissar hon ner hela läggan och gärna mattorna också! Måste alltså läsa på om potträning. 

    Emily: Härligt att det rullar på på utbildningen! Har du redan börjat tänka vårkläder eftersom Pop-overallen fick trilla med? .... Vi fick också råd om att koka egen ersättning när N var sjuk på landet, så så farligt kan det väl inte vara. Jag menar, sjukvårdspersonal ska ju känna till det senaste. 

    Carro: Spännande att Neo ska få börja äta er mat. Jag har ju redan tipsat om nåt som inte funkade (plockmaten alltså), men jag har en fråga på det. Sätter du fram barnmatsburken så att han ser den? Om du gör det så kan du väl testa att inte ha alternativet framme, dvs att bara plockmaten finns där som erbjudande. Ang. såser man kan göra så lär dig att göra en enkel vitsås, den kan ju sen kryddas på med vad som helst för olika smaker: lite tomatpuré + oregano = italienskt till kött, citronsaft + dill + gräslök = fiskens bästa kompis, lite soja (om du törs) + dragon = super till kyckling und so witer, und so weiter ;) 

    --- 

    Vi var på Växis idag och fatta: Nanny var nästan äldst på stället (förutom storsyskon till alla månadsgamla bebisar då), tillsammans med Evelyn som också var där. Nä, nu börjar det kännas ensamt att vara f-ledig. Jag vill jobba nu! Hoppas verkligen att jag får gå vidare till nästa intervjuomgång på jobbet jag sökt. 

     
  • Mymemlan

    jekka,
    jo alltså jag fick ju nyhetsbrevet från pop att dom hade fått in, och den var såå snygg ju! Ska lägga en bild på fejjan. Hon sa att ny när det blir barnbidrag och löning i februari kommer dom sälja slut (?!) för alla köper så tidigt så jag tog inte risken att bli utan så jag shoppade den också! :) Dom hade redan sålt en MASSA vårkläder, känns skumt att tänka på det i smällkalla vintern, men det är mkt som är skumt med att vara småbarnsförälder så. Nej han dog inte. Man ska väl kanske vara noga med saltet och så bara så man inte råkar hälla i 1 tsk för mkt elr så :P

  • Helena o Mattias
    Jekkaliten skrev 2011-02-07 21:28:58 följande:
    Vi var på Växis idag och fatta: Nanny var nästan äldst på stället (förutom storsyskon till alla månadsgamla bebisar då), tillsammans med Evelyn som också var där. Nä, nu börjar det kännas ensamt att vara f-ledig. Jag vill jobba nu! Hoppas verkligen att jag får gå vidare till nästa intervjuomgång på jobbet jag sökt. 
    Jo de var verkligen lite "kändisar" idag på växis... Håller med om att de börja kännas ensamt att vara hemma... Skulle vara kul att få börja jobba lite iallafall! Eller om man ska fortsätta o plugga...
    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • mamma till tre troll

    Jekka: vi tänkte ju gå på växis.. men dels vill vi inte dra på oss ngr nya smittor nu när A är så gott som frisk.. o vill att han ska hålla sig frisk ett tag nu o de härjar ju magsjuka.. en tråd på FB skrev att dem skulle dit så de var nog många därifrån med småttingar o nå syskon till dem
    Vi har inte pottträning med A.. utan bara fråga om han har bajsat så går han till toa o ska på pottan.. vi har inte den framme.. för man sitter på toa o gör sina behov i lugn o ro.. inte sitter man själv i vardagsrum eller kök o gör sånt hehe.. så pottan står på toa för oss o han fatta ju vinken o går dit när man frågar.. sen att de inte alltid kommer ngt men han sitter iaf där är ju träning o träning ger färdighet vet vi ju

    Emliy: skitsnygg är den ju O visst känns de konstigt att handla vår/sommarkläder mitt i vintern.. vi köpte skaljacka på rean skaloverall har vi från reima härligt att du känner att de är roligt på sunderbyn Vart är de du går o gör din "praktik" ?(om du får säga de? )

    ngt roligt.. jag har testat kyckling på A..(dem säger ju att man ska provocera vid ett år) O två ggr har han fått äta o de ser ut att ge bra resultat Mamma lycklig att han kan äta ngt mer nu i matväg Ska prova ägg när vi nu provat kyckling dock inte så att han kommer få äta kyckling jätteofta.. men han verkar ju tåla lite iaf

    Ang mat..(herz) så har jekka gett bra tips på såser sen kanske han vill ha lite mer krydda i maten(alltså sånt han får äta eller prova med lite peppar o vitlök tex) Sen kan man ju ge "riktig" frukt istället för frukt burkarna så är de ju ltie mera tuggmotstånd o mera "mat" så att säga.. än pureerna Bara en tanke jag får när jag läser att han äter en hel fruktburk efter maten. kommer inte ihåg när A åt en fruktpure på burk sist.. Stora killar äter riktig mat

    nepp fördig novellat för min del så här på morgon kvisten

Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!