• Mymemlan

    Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!

    Eftersom vi skriver så mycket så blir det en himlans massa sidor, så det blir svårt att gå tillbaka och söka, så jag startar en ny tråd!

    Dom flesta bebisarna har passerat ett år nu och blivit barn (herregud!) så vi tar en ny tråd helt enkelt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 20:10
    Våran träff&fika tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m55095043.html

  • Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!
  • Jekkaliten

    Nej, jag har inte gått och dött. Bara nästan. Nanson har magsjuka. Igen. Kan man få det två gånger samma säsong? Håller nu bara tummarna för att det inte blir 5 dar som senast i julhelgen. Hon spydde natten mot idag, men har ätit välling (mjölkfri) + kokt fisk med hyfsad aptit och det har fått stanna kvar. Skönt att A är ledig så att hon också får uppleva kräkpesten, sist var jag ju själv med Nanson i byn.

    Sok: Men Hilda då! Hoppas att det löser sig med öronen för henne. Pratar de nåt om rör redan nu?

    Bonne: PMS är aldrig kul. Säg till Ulf att han ska vara snäll + ge dig choklad. Lillplutten kan få komma undan med lite mer. Han behöver bara hjälpa dig med chokladen ;)

    Helena: Säger som alla andra: lyssna på er magkänsla när det gäller beslut kring Linus. Visst experter kan komma med råd och de ska man ta till sig av, men i slutändan så vet nog varje förälder vad som är rätt.

    Åsa och Emily: Det är väl snart dags för första tentan?! Lycka till i så fall.  

     

  • Jekkaliten
    sok skrev 2011-02-16 20:57:52 följande:
    varför är det inte pålitligt med armtermomter på småbarn egentligen? alltså, är den pålitlig på vuxna men inte på barn? jag förstår inte varför egentligen,  
    Jag har förstått att det är för att du sitter som vuxen garanterat still, medan ett barn rör på sig och tempen får inte nog med/tillräckligt bra hudkontakt. Desto svårare är det ju eftersom armtempen ska vara hyfsat länge på plats (eller minns jag fel?) 

    Jag kör bara öron, tydligen inte det bästa men jag tycker rumptempen känns obehaglig och de i vården använder faktiskt samma termometer som vi har (Braun) så den känns "godkänd" :) 

    ....Förresten kan jag komma på söndag, festen är på fredag. Kom ihåg fel.  
  • sok

    jessicka
    men fy magsjuka IGEN. måste ju vara extremt ovanligt. men man kan få det flera gånger. om man haft ett magsjukevirus så kan man inte få exakt DET en gång till de följande 2 veckorna typ...men sen kan man få det igen (tror det bara var 2 veckor, aknske 3).
    dessutom cirkulerar ju flera olika sorters magsjukor samtidigt just nu verkar det som. en del där man bara kräks en gång, en del fler gånger....
    sådär nu fick du igång magsjukeexperten.

    rör redan? nejdet har jag inte hört något om.
    jag trodde man bara fick rör om man hade öroninflammationer ofta i flera år...? men jag vet inte... ingen aning.
    men det tror jag inte att de får rör så tidigt....
    hon ha rju bara haft 2 ggr hittils, ja iofs 2 ggr som vi vet, det kan ju ha avrit fler gånger mindre inflammationer också men nu för tiden så ha rman märkt att de oftast läker ut bra så de har slutat med öronkoll efter. bara som jaana skrev tidigare om de haft öroninfl på båda öronen - då gör man KOLL på öronen efter 3 mån.

  • Bonnevier

    Elliot hade ju oxå magsjukan igen förra veckan. Och så innan jul där oxå, men jag klarade mig den här gången iaf! Men inte Ulf. HAHAHAHA skadeglädje ;)


    Inge kul med magsjuka inte, hoppas den är lindrigare den här gången jekka!

  • Jekkaliten
    Bonnevier skrev 2011-02-16 21:18:02 följande:

    Elliot hade ju oxå magsjukan igen förra veckan. Och så innan jul där oxå, men jag klarade mig den här gången iaf! Men inte Ulf. HAHAHAHA skadeglädje ;)


    Inge kul med magsjuka inte, hoppas den är lindrigare den här gången jekka!


    Skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Och särskilt för PMS-monster :P 
  • wozah
    Jekkaliten skrev 2011-02-16 21:04:50 följande:
    Nej, jag har inte gått och dött. Bara nästan. Nanson har magsjuka. Igen. Kan man få det två gånger samma säsong? Håller nu bara tummarna för att det inte blir 5 dar som senast i julhelgen. Hon spydde natten mot idag, men har ätit välling (mjölkfri) + kokt fisk med hyfsad aptit och det har fått stanna kvar. Skönt att A är ledig så att hon också får uppleva kräkpesten, sist var jag ju själv med Nanson i byn.

    Sok: Men Hilda då! Hoppas att det löser sig med öronen för henne. Pratar de nåt om rör redan nu?

    Bonne: PMS är aldrig kul. Säg till Ulf att han ska vara snäll + ge dig choklad. Lillplutten kan få komma undan med lite mer. Han behöver bara hjälpa dig med chokladen ;)

    Helena: Säger som alla andra: lyssna på er magkänsla när det gäller beslut kring Linus. Visst experter kan komma med råd och de ska man ta till sig av, men i slutändan så vet nog varje förälder vad som är rätt.

    Åsa och Emily: Det är väl snart dags för första tentan?! Lycka till i så fall.  

     
    Yes! Första tentan idag och det käns... HJÄLP! Ja, ja.. Tur att det finns omtenta om det nu skulle gå så.. :)
  • mamma till tre troll
    sok skrev 2011-02-16 20:57:52 följande:
    varför är det inte pålitligt med armtermomter på småbarn egentligen? alltså, är den pålitlig på vuxna men inte på barn? jag förstår inte varför egentligen, nåja lite på gränsen till feber typ iaf, och verkar ha lite ont i örat (vänster) ännu så hon fick alvedon nu innan läggning iaf.
    aha ja det var det jag hade för mig jag hört om andra antibiotika att de har mer bredspektra, men kanske int etar lika effektivt på  öronen som tex kåvepeninet. han sa de tläkaren idag med. ja jag ringde efter vi hämtat henne på dagis bara för att höra vad de tror, så de sa vi kund ekomma dit, läkaren kollade öronen, ena örat nästan helt bra nu, andra örat ff utbuktning men bättre så de tär bara avvakta, kan ge nezeril men max en vecka så det är ju snart gjort det med. men hon är så himla duktig, läkaren sa hon var en drömpatient haha. bara låter honom titta i öronen och lyssna på lungorna.
    ang temp så är de som Jekka svarat.. en vuxen är stilla men inte ett barn..då missvisar den.. ett bredspektra antibiotika har iaf syrran fått höra(då hennes son går på antibiotika varannan vecka typ) att de hjälper på allt. Men ja,jag vet inte om de stämmer.
    Hoppas de går till sig för henne.

    Jekka: men hujja inte igen.. o ja.. som maria säger så kan du få de igen o du kan få de tätt om de är ett annat magvirus som härjar Hoppas de går fort över o ni andra klarar er.

    Här sov barnen till 06.30 = 12 timmar.. o F klagar på halsen o vill inte till dagmamman.. så ja.. vi får se vart detta slutar denna gång.. A hostar lite igen åxå
  • mamma till tre troll

    jahapp.. då har vi varit med om blodbad här på morgonen.. Klätterapan A klättrade nu iofsg bara upp på badrumspallen.. MEN fick en knuff av F.. så han föll pladaskt rakt ner i golvet o landade på lillnäsan..så nu har han en röd rand strax ovanför nästippen.. o svullen o börjar bli blå.. Ringde faktiskt VC då de var riktigt illa fall o han var jättelessen jättelänge o de blödde me klumpar osv o vi fick vara in o visa den. men han sa att de såg bra ut förutom blå o svullen då.. o de var ju skönt. men han vill inte att man kommer åt näsan o de är ju klart. Nya Rocky här då

    Tur att grannen är så snäll som ställde upp o köra oss o hade F under tiden i bilen o väntade utanför tills vi var färdiga Synd att dem ska sälja o flytta

  • Mymemlan

    jaana,
    Men lilla amadeus då! Ajabaja till små klätterapor ;) Melwin är snart också där då han också klättrar på allt, ramlar gör han också, men han har klarat sig hitills. Tur för mig, som den hispiga mamma jag är :P

  • Jekkaliten
    Jaana: Blä för blodbadet! Han är verkligen en modig kille eran A. Nanson har än så länge inte slagit sig alls, men så var hon också sen med att gå... Hon gillar dock att klättra men tittar gärna så att man är i närheten med ett roligt uttryck i ansiktet, typ "får jag?"

    ...

    Då har man äntligen blivit med nytt jobb då! {#emotions_dlg.flower} Jag fick jobbet som 69 andra sökte, efter två intervjuomgångar. Hurra för mig! Den 15 mars blir det skiftbyte här hemma när jag börjar på Ung företagsamhet Norrbotten. Jag ska handleda lärare och elever som jobbar med UF-konceptet: att under gymnasiet få prova på att starta, driva och avveckla företag. (Kanske har nån av er haft UF-företag eller så känner ni nån...) Superkul jobb som verkar kreativt och fritt, men ändå har med skola att göra. Jag är jättetaggad på att sluta mammalediga mig. Det har varit en rolig tid på många sätt, men oj vad man längtar efter att träffa andra vuxna (förutom sambon) garanterat varje dag, att få den där fredagskänslan och en lön att längta till... 

    Vi ringde förresten och kollade läget på förskolor och det ser ut som om vi får vårt sistahandsalternativ, dvs Svartis (Hej Ivar!). I och för sig inget förvånande med tanke på att vi vill in i maj, men ändå lite surt. Jag vet ju om att Minnas barn ska sluta på Bergsprängaren och det nämnde vi för tanten på kommunen, men det spelade ingen roll enl. henne. Dels finns andra (förstås) före i byteskön, dels så är BS redan överfullt så de ska nog inte alls "fylla på" när dessa barn slutar.  

     
Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!