• Mymemlan

    Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!

    Eftersom vi skriver så mycket så blir det en himlans massa sidor, så det blir svårt att gå tillbaka och söka, så jag startar en ny tråd!

    Dom flesta bebisarna har passerat ett år nu och blivit barn (herregud!) så vi tar en ny tråd helt enkelt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 20:10
    Våran träff&fika tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m55095043.html

  • Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!
  • Mymemlan

    jekka,
    härligt med jobb! Grattis än en gång! Synd att ni inte får på erat förstahandsal, men det går säkert att ordna sen om ni vill det. :)

  • mamma till tre troll
    Mymemlan skrev 2011-02-17 12:35:39 följande:

    jaana,
    Men lilla amadeus då! Ajabaja till små klätterapor ;) Melwin är snart också där då han också klättrar på allt, ramlar gör han också, men han har klarat sig hitills. Tur för mig, som den hispiga mamma jag är :P


    ja de är inte roligt men han verkar ta de fint iaf. hehe.. o nu är han i fullgång igen o klättra.. jag som trodde att han lugnat sig liiite iaf.. men ja, medans jag laga maten var han lugn men sen blev de fullt ös igen hahaha

    Jekka: ja, en försiktig liten dam du har Grattis till jobbet trist att dagis inte blev som ni ville men hon har iaf en plats o hoppas de blir bra för alla
  • Jekkaliten

    Tack för peppen alla Solig

    ...lite surt dock det där med dagis. Det känns som om vi måste ha två bilar för att det ska funka. Vi tänker nämligen dela på hämtning/lämning beroende på vilket skift A har. Går han morgon lämnar jag och Nanson går hem tidig eftermiddag då A hämtar. Jobbar A kväll får hon börja extra sent med pappa och gå hem med mig kring 17-snåret. Eftersom A jobbar på Storheden och jag inne i stan måste vi i så fall byta bil nånstans mittemellan mitt på dan. Skaffa 2 bilar känns så där :( och att cykla till Svartis och sen in till stan känns liiite stressigt på morgonen. Hoppas verkligen att vi får en annan plats! 

    Ska ni andra jobba heltid? Jag fick en fråga av Nansons farmor. Hon menade inget illa och sa det lite på skoj "Ska ni båda jobba heltid? Tänk på att ni ska hinna med Nanny också". Jag blev lite ställd. Har inte ens tänkt tanken att gå ner på deltid. Hur tänker ni andra? Hur gör andra ni känner som har barn? Alla barnfamiljsmedlemmar jag känner jobbar heltid förutom en som går 80 procent, men VILL få heltid. Är de (och jag) konstiga undantag?  

  • wozah
    Jekkaliten skrev 2011-02-17 19:09:02 följande:
    Tack för peppen alla Solig

    ...lite surt dock det där med dagis. Det känns som om vi måste ha två bilar för att det ska funka. Vi tänker nämligen dela på hämtning/lämning beroende på vilket skift A har. Går han morgon lämnar jag och Nanson går hem tidig eftermiddag då A hämtar. Jobbar A kväll får hon börja extra sent med pappa och gå hem med mig kring 17-snåret. Eftersom A jobbar på Storheden och jag inne i stan måste vi i så fall byta bil nånstans mittemellan mitt på dan. Skaffa 2 bilar känns så där :( och att cykla till Svartis och sen in till stan känns liiite stressigt på morgonen. Hoppas verkligen att vi får en annan plats! 

    Ska ni andra jobba heltid? Jag fick en fråga av Nansons farmor. Hon menade inget illa och sa det lite på skoj "Ska ni båda jobba heltid? Tänk på att ni ska hinna med Nanny också". Jag blev lite ställd. Har inte ens tänkt tanken att gå ner på deltid. Hur tänker ni andra? Hur gör andra ni känner som har barn? Alla barnfamiljsmedlemmar jag känner jobbar heltid förutom en som går 80 procent, men VILL få heltid. Är de (och jag) konstiga undantag?  
    Dagis är vell till för att båda föräldrarna ska hinna jobba heltid. Visst känns det tråkigt att ofta vara ifrån dom små, men thats life.
    D jobbar heltid och jag studerar heltid, men vår "räddning" är farmor som alltid ställer upp och hämtar Melvin då det kunde ha blivit en lång dag för honom. Men Melvin skulle nog mer än gärna gått på dagis 10 timmar per dag :P
  • IssaBL

    Jekka - Jag hade gärna jobbat deltid, om det gått..men det är helt omöjligt ekonomiskt sett. PLUS att det medför andra nackdelar, som sämre pension. Eftersom ni jobbar så omlott så är det ju perfa, ni kan jobba heltid men N behöver inte vara så länge på dagis. Ronja är ju heltid på dagis nu och det funkar jättebra o fröken säger attjag inte ska stressa att hämta henne och inte ha dåligt samvete. De har det ju bra på dagis. Börjar man fundera för mkt ang. tiderna så ger man bara sig själv dåligt samvete och hur går det då i slutändan?
    Jag jobbar hellre heltid nu och ger R min fulla uppmärksamhet när vi är tillsammans (allt hushållsarbete sker när hon somnat) och ser till att vi har de pengar vi behöver. För vad man än tycker så ÄR det viktigt med pengar. Lite pengar = sur och stressad mamma...

  • sok
    Jekkaliten skrev 2011-02-16 21:07:24 följande:
    Jag har förstått att det är för att du sitter som vuxen garanterat still, medan ett barn rör på sig och tempen får inte nog med/tillräckligt bra hudkontakt. Desto svårare är det ju eftersom armtempen ska vara hyfsat länge på plats (eller minns jag fel?) 

    Jag kör bara öron, tydligen inte det bästa men jag tycker rumptempen känns obehaglig och de i vården använder faktiskt samma termometer som vi har (Braun) så den känns "godkänd" :) 

    ....Förresten kan jag komma på söndag, festen är på fredag. Kom ihåg fel.  
    ja det var det jag tänkte med, att så länge barnen sitter still och man håller dennes arm tätt så borde ju tempen vara tillförlitlig. hilda satt blixtstilla i björns knä då jag satte dit termometern, sjöng bä bä vita lamm så hon satt still. 37.5 visade den.
    brukar ju ta i rumpan men det gillar hon inte. så tänkte att kan ju lika gärna prova ta under armen om det går.

    ja vad kul du kommer på söndag!
    här blir det nog ingen utgång lördag heller, för syrrans pojke är sjuk och då han vakna rom nätterna då så lär han ju väcka hilda så ingen bra kombo....om han nu inte blir frisk.
  • sok

    jessicka
    förut har jag bara jobbat 75% min tjänsy var sån. nu har jag en heltidstjänst, men har gått ner så jag jobbar 85% nu. får se...ev går jag ner ytterligare till 75% igen. men som det verkar nu så får barnen inte vara mkt på dagis trots att jag jobbar 85% så dte blir nog bra....
    det beror ju på vad man har för skift. och hur man själv känner.
    jag skulle inte känna det helt ok i min mage om hilda 1 år skulle gå 7.30-17.3+ mån-fre tex. men en del barn får ju göra det och inte lider DE för det. det blir nog extramkt kvalitetstid med föräldrarna då då man väl ses. och barn kan inte klockan.
    men trots att björn jobbar heltd och jag 85% vi jobbar skift båda, så blir det i snitt 20-30 timmar/veckan (om de skulle vara friska nån gång).

  • Jekkaliten
    Tack för er input ang. dagis och jobbtider. Kul att höra hur andra tänker och funderar och hur man har det. Alla gör bra på sitt sätt!

    Det här kommer onekligen att bli en stor omställning för mig. Jag har alltid haft jobb där man jobbar sjuuuukt mycket, haft 72 timmars veckor och sånt, men det fattar ju till och med jag att man inte kan (vill!) när man har smått hemma. 

    Vi gör nog så till att börja med att vi kör 100 % båda två, Ante jobbar ju skift så Nanson får ändå inte totalt sett så långa dagar på fsk. Hon får gå för- (8.30-15.00) och eftermiddag (12.00-17.00) lite utefter hur pappa jobbar helt enkelt och jag får sluta jobba övertid. Vi får väl se hur det känns i slutändan, men kan andra få det att fungera så får det gå för oss också. 
Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!