• Anonym (arg mamma)

    fel av dagis

    ida ringde dagis och ville att jag skulle komma dit och prata med dom, när jag kommer dit så säger fröknarna att min dotter (3,5 år) har slagit och sparkat två pojkar (5 år).  dom undrar vart hon lärt sig detta, då frågarna jag om dom vet varför hon slog dessa pojkar och då kommer hela historien fram, det visar sig att dessa pojkar har dragit ner byxorna på min tjej och försökt trycka in en penna i henne och att hon då slagit och sparkat dom för att komma loss och vad gör då dessa idioter till fröknar, jo dom skäller på min dotter, hur dumma i huvet får man lov att vara egentligen. när jag kom dit så var min dotter jätte ledsen och helt i upplösningstillstånd... jag blir så jäklar förbannad, hur kan man agera som fröknarna gjorde.. jag är jätte glad att min dotter sa ifrån och kämpade emot för sånt beteende som pojkarna visade 'är fan inte okej...

    undrar nu hur andra skulle ha gjort i mitt läge,, hade ni tyckt som jag att pojkarna ska bestraffas eller som fröknarna att det var min dotter som gjorde fel???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 13:13
    hej,, tänkte bara ge en liten uppdatering, har varit samtal fram och tillbaka dessa dagar, känns som att jag ständigt sitter i telefon just nu,, känns att det är en lång resa man gett sig in på men det är det värt för att barn inte ska fara illa. kommer inte att skriva så mycket här för har för mycket annat att fokusera, men jag kommer att uppdatera så fort jag får tid, tack alla som visat ett enormt stöd, känns skönt att veta att det finns människor som er.

  • Svar på tråden fel av dagis
  • morochmer
    gambia90 skrev 2011-02-15 12:42:00 följande:
    heja dig!

    När det gäller pojkarna så antar jag att det gjorts en socanmälan med tanke på det rektorn försökte beskiva utan att kunna gå in på det närmre. Så pojkarna är egentligen inget mer att diskutera för det ligger på soc och förskolans bord nu. Kommunen bör dock sätta in resurs som stöd för att jag antar att personalen inte räcker till i detta läge.

    Det som verkligen bör diskuteras är personalens agerande före, under och efter övergreppet.

    Hur ser deras verksamhet ut? Hur kommer det sig att detta kunde inträffa, vart fanns personalen ?( eftersom det finns en speciell syn på pojkarna och ett pågående ärende så bör dessa inte ha lämnats ensamma) hur ser pedagogernas människosyn ut med tanke på hur de behandlade flickan och dig som förälder? Räcker en varning från rektorn, ett övergrepp tog plats och pedagogerna ville göra det mindre än vad det var? 

    Ett allvarligt övergrepp tog plats (som begick av två små pojkar) ännu ett övergrepp tog vid efteråt då personalen kränkte din flicka. Min åsikt är att en varning inte räcker i detta fall.  En pedagog kan göra misstag men inte ett sådant här misstag- oförlåtligt!
  • Lavish
    Anonym (arg mamma) skrev 2011-02-15 12:11:52 följande:
    hej  kom precis hem från mötet med rektorn,  det gick faktist över förväntan, rektorn var jätte trevlig, hon förstod mig precis,, hon hade även ringt och bett pojkarnas föräldrar att komma på möte men dom hade tvärvägrat så det var ju lite synd.. hon berättade att dessa pojkar är tydligen ett pågående ärende, har varit fler anmälningar emot dom, dom kommer troligtvis att bli förflyttade till ett special dagis. när rektorn pratat med fröknarna igår efter mitt samtal så hade dom sagt till henne att dom har gett upp på pojkarna eftersom dom alltid bråkar med nån vilket absolut inte är rätt. tydligen har pojkarna ganska jobbiga hemförhållanden men det kunde hon såklart inte gå närmare in på, vilket jag förstår helt. den av fröknarna som var mest likgiltig har fått en varning.  har sett att många tycker att vi ska byta dagis och kan berätta att vi är på väg att flytta så vid månads skiftet så ska dom byta dagis vilket känns jätte skönt för jag har aldrig varit riktigt bekväm med dagis. mina tjejer har inte varit på dagis idag nån av dom, har som tur är världens bästa mamma som nyligen gått i pension så hon ska ta flickorna dom dagar som e kvar till dagis bytet och det känns jätte skönt.. känns som att detta är början till en lång process, rektorn frågade flera gånger om jag verkligen orkade ta detta eftersom jag ändå snart ska flytta men jag sa det att jag vet att jag väldigt lätt bara skulle kunna strunta i det eftersom vi ska flytta men jag känner ändå att för dom andra barnen på dagis skulle så vill jag gå vidare, vet inte om jag tänker fel där men men det får framtiden utvisa....
    jag e så otroligt stolt över min tjej, har alltid sagt till henne att hennes kropp är hennes egen och den bestämmer hon över och  att aldrig låta nån göra nåt mot henne mot hennes vilja.
    är jätte tacksam för allas stöd här, det ger en hopp om mänskligheten..
    nu blev detta väldigt kompakt och tätt skrivet men jag är trött så¨ ni får ursäkta 
    Vad skönt att det verkade gå bra och att rektorn tog till sig! Det är ju också positivt att socialen redan utreder pojkarna så att dom kan få den hjälp som de behöver.

    Men jag tycker fortfarande inte det stora problemet är vad pojkarna gjorde, utan hur personalen hanterade vad pojkarna gjorde. Tyvärr kommer den typen av kränkningar att fortsätta att förekomma i barngrupper, det finns helt enkelt barn som gör sådant. Det som behövs är ju att pedagogerna har koll på barnen och att de är förmögna att hantera en sådan situation på ett bra sätt. Detta brister uppenbarligen totalt på förskolan, och att just de två pojkarna plockas ut löser inte grundproblemet, att deras pedagoger är inkompetenta (och dumma i huvudet)
  • Insatt

    Du skulle ha hälsat fröknarna att hon lärt sig detta av det svenska samhället. Man ska nämligen helst försvara sig med näbbar och klor mot sexuella övergrepp för att få förövarna dömda.

  • Insatt

    Usch, jag blir bara mer och mer arg ju mer jag läser. Jag hade sagt åt fröknarna att dra ner sina byxor för att jag var nyfiken och ville stoppa in en penna i fittan på dem, och gud nåde dem om de gör motstånd! 
    Varför ska barn stå ut med en massa skit en vuxen aldrig skulle behöva stå ut med!? 

  • viseversa
    Anonym (spanar) skrev 2011-02-15 13:10:03 följande:
    Är det ingen som känner att det luktar lite???
    vad menar du? Du får GÄRNA berätta det!
  • morochmer
    Insatt skrev 2011-02-15 13:06:48 följande:
    Usch, jag blir bara mer och mer arg ju mer jag läser. Jag hade sagt åt fröknarna att dra ner sina byxor för att jag var nyfiken och ville stoppa in en penna i fittan på dem, och gud nåde dem om de gör motstånd! 
    Varför ska barn stå ut med en massa skit en vuxen aldrig skulle behöva stå ut med!? 
    Ja, det kanske krävs för att de ska förstå. Personalen ska bort. Ts, kommer du att lämna ditt barn med den personalen igen?
    Har du kallat till föräldramöte? Jag skulle kontakta kommunchefen.
  • Millans hustru

    jag blir fundersam över vad rektorn menar med specialdagis. vad då? resurs och arbete med personalgruppen, ja. anmälningar till soc så barnen och deras föräldrar får bästa möjliga stöd att ordna upp så de mår bättre o får tryggare förhållanden, ja. Men flytta dem till vad? sånna specialdagis tror jag itne finns?!

    Jag fudnerar också på om din dotter skulel behöva ett bättre avslut för att lämna o gå vidare. kan du vara med henne en dag där? hon har väl kompisar att ta avsked ifrån? Kan pedagogerna tala med hene o be om ursäkt för att de inte förstod att de höll påatt göra henne illa, ge henne upprättelse? (noga vad de säger o att de tar helt o fullt ansvar!! o att din tjej är trygg under samtalet med dig eller favvofröken). Fudnera lite, för det kan bli ett dramatiskt minne när det blir ett så tvärt avbrott. du behöve rinte alls lämna henne ensam där eller så. o kanske de två pojkarna inte ska vara på plats, de kanske kan vara med en av ped på en annan avdelning den dagen i så fall.

    Sen tänker jag, lite cyniskt kanske, att klart rektor var vänlig o tillmötesgående, hon vill ju inte bli anmäld. men jag tycker du ska gå vidare själv ockås och anmäla det som skett så det inte riskerar att mörkas.

    bara lite tankar från mig.

  • TheCoopers
    Insatt skrev 2011-02-15 12:56:38 följande:
    Du skulle ha hälsat fröknarna att hon lärt sig detta av det svenska samhället. Man ska nämligen helst försvara sig med näbbar och klor mot sexuella övergrepp för att få förövarna dömda.
    ?
    I'm the me I choose to be ...
  • vinkelslip

    Läste tråden igår och blev väldigt upprörd å era vägnar. Fröknarna hanterade ju situationen superdåligt och med dagens förklaring att de "gett upp" om dessa bråkstakar är det egentligen än värre. Att göra din flicka till syndabock för deras övergrepp var helt klart ett tjänstefel av dessa lama fröknar. Din flicka var otroligt duktig som försvarade sig så och vad bra att du går vidare trots att ni ska flytta, för precis som du skriver så kan det ju hjälpa andra barn. Trots att din flicka höll på att råka väldigt illa ut kanske det ändå kan resultera i förändringar och förbättringar, så du gör helt rätt i att reagera tycker jag!

Svar på tråden fel av dagis