• Probably the best    in the

Legitimerad sjuksköterska - på fritiden?

Försöker seriöst reda ut vad som händer om jag ex ställer upp och är sjukvårdspersonal på en tävling. Där tävlingreglerna kräver personal med erfarenhet från akutsjukvård alt uppdaterade kunskaper i första hjälpen och HLR.
    Men det står också i just de här reglerna att om leg ssk finns tillgänglig så ska denna göra en bedömning av deltagare (om tillbud skett) och avgöra om deltagaren kan fortsätta tävla. Då ska jag ju som leg personal även dokumentera detta...
    Men jag vill inte vara sjukvårdspersonal om det sätt samman med min legitimation.
    Hur funkar sånt här eg?
    Har självklart tagit kontakt med både förbundet och socialstyrelsen men tänkte nån kanske kan reda ut detta åt mig redan ikväll

• Svar på tråden Legitimerad sjuksköterska - på fritiden?
  • Menhir

Spontant tänker jag att du ställer upp i egenskap av ditt yrke och alltså gäller samma regler som på jobbet (journalkrav vet jag dock itne). Det är skillnad om du agerar som privatperson dvs om en deltagare skadas och du går dit och lägger ett provisoriskt förband.

Tävlingar brukar kräva att det finns en sjukvårdsutbildad som registrerats i förväg dvs du ställer upp som legitimerad sjuksköterska.

När sonen spelade fotboll var en pappa ortoped och stod som ansvarig för varje match. Vad jag vet behövde han aldrig rycka in mer än som konsult och jag tror inte han skrev några journaler direkt, mer avgöra om spelaren behövde vila.

Jag hade hellre skrivit en journalanteckning för mycket än för lite dock.

Skriv gärna vad SoS anser om saken för jag spekulerar bara!

Menhir skrev 2011-02-23 20:49:49 följande:
    Spontant tänker jag att du ställer upp i egenskap av ditt yrke och alltså gäller samma regler som på jobbet (journalkrav vet jag dock itne). Det är skillnad om du agerar som privatperson dvs om en deltagare skadas och du går dit och lägger ett provisoriskt förband.

Tävlingar brukar kräva att det finns en sjukvårdsutbildad som registrerats i förväg dvs du ställer upp som legitimerad sjuksköterska.

När sonen spelade fotboll var en pappa ortoped och stod som ansvarig för varje match. Vad jag vet behövde han aldrig rycka in mer än som konsult och jag tror inte han skrev några journaler direkt, mer avgöra om spelaren behövde vila.

Jag hade hellre skrivit en journalanteckning för mycket än för lite dock.

Skriv gärna vad SoS anser om saken för jag spekulerar bara!
    Jag vet att det skrevs om det i sköterskornas facktidning och det kom ju fram att man ska dokumentera. Men vart gör man av dokumentationen sen då? Vad ska man ha för underlag?
    Sen funderar ju jag på vad som händer om en leg ssk gör en felaktig bedömning.
    Det här handlar om ridsport, så risken att det ändå händer en olycka är ju ganska stor, sen brukar det ju gå bra, men då det hänt några allvarliga olyckor sista åren så har kraven skärpts, på gott och ont. På en vanlig ridlektion finns det ju inte van akutpersonal närvarande....

Lyfter fram tråden! Nån mer som har åsikter om leg ssk på fritiden?

Svar på tråden Legitimerad sjuksköterska - på fritiden?