• Joico

Träna magen hemma, hur?

Jag behöver tips på nå bra hemma-övning/ar för magen. Jag har väldigt svårt för att göra situps för det gör så jäkla ont i svanskotan, det är benigt som tusan.. helt ologiskt eftersom jag är tjock som fan. Det funkar någotsånär om jag har en kudde under, men inte helt optimalt. Det gör ont och är väldigt obehagligt Skrikandes

Finns det nåt som funkar bra för att träna magen? Jag har som ett traktordäck över magen, runt på sidorna och ryggen. Uhäk, det måste bort!

• Svar på tråden Träna magen hemma, hur?
  • mamimami

Har du testat crunches? Det är en bra nybörjarövning men effektiv. Magövningarna gör inte att du blir av med fettet utan det gör konditionsträning så lägg mycket tid på att röra på dig mer och komplettera med styrketräning som tex crunches av olika slag.

Här är några bilder på hur du gör:

Dessa tre tränar alla de olika magmusklerna och utför med så många reps att det bränner i muskulaturen. Den sista innebär att du står still på antingen knä eller fötterna och håller spänningen i magmuskulaturen. Stå så länge som du kan känna att magmuskulaturen klarar av att vara spänd. Upprepa 1-3 ggr men glöm inte att vila emellan seten.

Lycka till!
  • Joico

Tack så mycket!! Kanon!
    Är den sista typ plankan på knä?
    Jag har försökt göra plankan ett par gånger, då har jag haft tåspetsarna i. Men det tar inte långa stunden förrän mina armar börjar vibrera... jag har jättesvaga armar iofs, men är det inte fel muskelgrupp? Foten i munnen

• Stealth
    Joico skrev 2011-03-02 11:42:56 följande:
    Tack så mycket!! Kanon!
    Är den sista typ plankan på knä?
    Jag har försökt göra plankan ett par gånger, då har jag haft tåspetsarna i. Men det tar inte långa stunden förrän mina armar börjar vibrera... jag har jättesvaga armar iofs, men är det inte fel muskelgrupp? Foten i munnen
    att armarna vibrerar brukar bvara ett tecken på att magmusklerna är påväg att ge upp, jag kör tills hela jag skakar, och dagen efter så är det magen jag har ont i
  • Joico
    Stealth skrev 2011-03-02 11:44:25 följande:
    att armarna vibrerar brukar bvara ett tecken på att magmusklerna är påväg att ge upp, jag kör tills hela jag skakar, och dagen efter så är det magen jag har ont i
    Men jag känner ingenting i magen.. varför under tiden eller direkt efter eller dagen efter.

Konditionsträning förresten... är det bara att gå ut och gå eller? Springa gör jag inte
  • Johan75
    Joico skrev 2011-03-02 12:04:12 följande:
    Men jag känner ingenting i magen.. varför under tiden eller direkt efter eller dagen efter.

Konditionsträning förresten... är det bara att gå ut och gå eller? Springa gör jag inte
    Konditionsträning är träning av hjärtat - det krävs att arbeta upp lite puls. Men promenader är bra för kroppen så det är bara att ge sig ut.
    Behold, i come as a thief.
  • mamimami

Hej,

Det är inte alltid man får träningsvärk av plankan och det kan bero på att det är en statisk övning där ingen led är i rörelse. Det är dock en effektiv övning för att forma midjan och slippa ryggont.
    Anledningen till att jag valde plankan på knä är att det kan vara bra att börja med den för att kunna hålla spänningen i magmuskulaturen effektivt.Känner du känner att det är för lätt så kör på tårna! Glad
    Tänk på att hålla spänningen, inte låta axlarna bli en hängmatta och att hålla kroppen rak (Inget putande med baken)

Karin

Ps. håller med föregående talare om att promenader är grymt! men effektivare former finns att komplettera med. Är du medlem på gym? Där finns ju isf massor att variera mellan.

• 84 Anna

En förvånansvärt bra övning som inte är ett dugg jobbig är att stå med fötterna i axelbredd med en hantel i ena handen. Böj kroppen i sidled så att hanteln hamnar längre ner på låret och så tillbaka upp igen. Jag orkar i princip hur många som helst men brukar göra runt 25 på varje sida och har massa träningsvärk dagen efter.

• Joico
    mamimami skrev 2011-03-02 21:08:46 följande:
    Hej,

Det är inte alltid man får träningsvärk av plankan och det kan bero på att det är en statisk övning där ingen led är i rörelse. Det är dock en effektiv övning för att forma midjan och slippa ryggont.
    Anledningen till att jag valde plankan på knä är att det kan vara bra att börja med den för att kunna hålla spänningen i magmuskulaturen effektivt.Känner du känner att det är för lätt så kör på tårna! Glad
    Tänk på att hålla spänningen, inte låta axlarna bli en hängmatta och att hålla kroppen rak (Inget putande med baken)

Karin

Ps. håller med föregående talare om att promenader är grymt! men effektivare former finns att komplettera med. Är du medlem på gym? Där finns ju isf massor att variera mellan.
    I see I see, så jag gör kanske inte fel ändå då?
    Haha nä jag känner inte att knäna är för lätt fast det gjorde lite ondare för knäskålarna "gled runt".

Nope, jag gör inte gymmet så att säga finns det nåt annat man kan komplettera med hemma? Vad var det du tänkte på som man kan använda på gymmet?
  • sommarbebis 2010

Jag kör situps på pilatesboll, stärker mer än vanliga och är mjukare för svanskotan...

• Johan75

Det bör väl kanske än en gång poängteras att du inte kommer få bort fettet från magen genom att göra magövningar.

Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Träna magen hemma, hur?