• Anonym (snål?)

    400 kr i kuvertavgift?

    Är inte det ganska mycket? (Det gäller alltså ett bröllop)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:39
    Med kuvertavgift menas alltså det vi som gäster ska betala för att få gå på middagen, inte vad brudparet egentligen betalade. Men om jag förstått saken rätt så "ska" den avgift man kräver av gästerna bara täcka en del av maten?

  • Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?
  • Anonym (Dåligt)

    Har man inte råd att gifta sig så tycker jag man ska låta bli eller bjuda färre. Tycker det är dåligt att låta andra vara med och betala sitt bröllop

  • KaAn

    Jämför med vad du får för 400 kr om du går ut o äter på fin restaurang.
    På bröllop brukar man ju få 3rätters och vin till. 400 på restaurang räcker knappt till huvudrätt och vin.

  • HejaFreja

    Om det är tydligt att det är istället för bröllopspresent, så hade jag tyckt att det var helt ok.
    Skulle lagt mer än den summan om jag köpt något till brudparet, så då kommer man ju billigare undan ;P

    Det kanske är enda sättet för dem att kunna ha med alla de vill på sitt bröllop, och det är ju deras dag.

  • Anonym

    Tycker inte att det är passande med kuvertavgift till bröllop. Och 400 tycker jag är för mycket. 150-200 kr skulle jag kunna tycka var ok, för då har brudparet i alla fall försökt att hålla kostnaden nere.

    Att betala 400 kr för att brudparet ska kunna ha en fest som de egentligen inte har råd med tycker jag inte är ok. Som brudpar får man helt enkelt rätta munnen efter matsäcken.

    Tycker inte heller att det går att jämföra med vad man betalar när man själv går ut på restaurang, då väljer man själv vad man vill äta och lägga pengar på.

    Ska man ha kuvertavgift finns det faktiskt en poäng i att servera buffé tycker jag, för där brukar det finnas något som alla gillar, om man nu ska betala för sin egen mat.

    Att ett enklare bröllop med buffé skulle vara roligare och mer avslappnat än ett med trerätters, som många här inne verkar mena, håller jag dock inte med om. Det handlar inte om pengarna som lagts ner på bröllopet om det blir trevligt eller inte, utan om planering, upplägg, och gästerna (man har inte roligare än vad man gör sig, som bekant).

  • Anonym

    Det beror på hur väl man känner brudparet. Jag skulle lagt pengarna OM jag ville gå på bröllopet och det var ett brudpar vi umgåtts med mer regelbundet med. Hellre betala kuvertavgift än att köpa någon pryl som aldrig kommer användas. Vi var på ett påkostat bröllop för många år sen. Paret önskade sig glas och brudens mamma skulle hålla i allt. Kan säga att mamman fipplade bort sig rätt så rejält Jag har aldrig någonsin sett så många glas i alla dess former som på detta bröllop

    Vi la 850.- /person på vårt bröllop. Istället för onödiga presenter önskade vi oss pengar OM gästerna ville ge något. Summorna varierade men inte alla gav pengar. Vi fick även fina tavlor bla på maken poserandes som näcken

  • Butterscotch
    Saaaraa skrev 2011-03-07 19:36:07 följande:
    Jag tycker att det är okej att man vill ha kuvertavgift, men tycker att det är ohyfsat att sätta ut en summa.
    Precis. Men folk som tar ut kuvertavgifter vill väl inte riskera att inte få in tillräckligt med pengar, och därför sätter de ut ett belopp. Mycket mer ok och smakfullt att brudparet ber om bidrag till festen, och ger gästerna möjlighet t ex att anonymt sätta in valfritt belopp på ett konto.
  • Anonym (Bridetobe)

    Äsch, vad är väl 400 för en lång och trevlig middag?!

    Det är ju en inbjudan, inte en order. Skulle du bli lika arg om någon frågade om ni ville följa med ut och äta?

    Tycker det är en asfånig sak att bli upprörd över - antingen tackar man ja eller så tackar man nej. Svårare är det ju inte. Du kan ju inte bli förnärmad för att alla inte tycker som du.

    Vissa tycker att det är bättre att ställa till med ett superenkelt bröllop med få gäster hellre än att kunna bjuda alla på lite finare (för så väldigt, väldigt blir det inte för 400 kronor), men andra ber hellre sina gäster betala själva och bjuder till en riktigt stor fest. Det är ju helt valfritt. Personligen tycker jag bättre om de som låter folk betala själva än att inte bjuda en alls till bröllopet. 400 kr gör jag ändå av med en vanlig lördagkväll som jag är ute, så det är inte några stora pengar för dem med normalinkomst.  

  • Anonym (Fånigt!)
    Anonym (Dåligt) skrev 2011-03-07 20:09:47 följande:
    Har man inte råd att gifta sig så tycker jag man ska låta bli eller bjuda färre. Tycker det är dåligt att låta andra vara med och betala sitt bröllop
     
    Så otrolig trist att behöva säga till sina vänner att "nej, du får tyvärr inte komma på vårt bröllop för vi har inte råd!".

    Då skulle jag mycket hellre betala 400 kronor och så får alla vara med.
  • Anonym (Dåligt)
    Anonym (Fånigt!) skrev 2011-03-07 21:55:28 följande:
    Har man inte råd att gifta sig så tycker jag man ska låta bli eller bjuda färre. Tycker det är dåligt att låta andra vara med och betala sitt bröllop
     
    Så otrolig trist att behöva säga till sina vänner att "nej, du får tyvärr inte komma på vårt bröllop för vi har inte råd!".

    Då skulle jag mycket hellre betala 400 kronor och så får alla vara med.
    Ja alla som har 400kr eller som ts 800kr & de andra då. Sedan förstår jag inte varför andra ska betala "mitt" bröllop. Vill jag gifta mig så är det ju jag som får betala det. Sedan kan man ju be om en valfri summa i stället för present.
  • lelodi
    Anonym (Bridetobe) skrev 2011-03-07 21:52:53 följande:
    Äsch, vad är väl 400 för en lång och trevlig middag?!

    Det är ju en inbjudan, inte en order. Skulle du bli lika arg om någon frågade om ni ville följa med ut och äta?

    Tycker det är en asfånig sak att bli upprörd över - antingen tackar man ja eller så tackar man nej. Svårare är det ju inte. Du kan ju inte bli förnärmad för att alla inte tycker som du.

    Vissa tycker att det är bättre att ställa till med ett superenkelt bröllop med få gäster hellre än att kunna bjuda alla på lite finare (för så väldigt, väldigt blir det inte för 400 kronor), men andra ber hellre sina gäster betala själva och bjuder till en riktigt stor fest. Det är ju helt valfritt. Personligen tycker jag bättre om de som låter folk betala själva än att inte bjuda en alls till bröllopet. 400 kr gör jag ändå av med en vanlig lördagkväll som jag är ute, så det är inte några stora pengar för dem med normalinkomst.  
    Håller med till 100 % Skrattande
Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?