• Anonym (snål?)

    400 kr i kuvertavgift?

    Är inte det ganska mycket? (Det gäller alltså ett bröllop)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:39
    Med kuvertavgift menas alltså det vi som gäster ska betala för att få gå på middagen, inte vad brudparet egentligen betalade. Men om jag förstått saken rätt så "ska" den avgift man kräver av gästerna bara täcka en del av maten?

  • Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?
  • Anonym

    Fast jag antar att många tycker att det faktiskt blir ett hål i plånboken och att det är därför det diskuteras. För det är väl inte bara idén om att betala för maten det handlar om? En principsak.....?

  • Anonym (no no no!)
    Anonym skrev 2011-03-08 08:38:33 följande:
    Då är det ju bara för dig att strunta i att gästa bröllopet.

    Vi hade budgeterat 4000 kr per person på vårat bröllop (mat, dryck, upplevelse, övernattning mm). Vi hade 200 inbjudna gäster. Vi tog en kuvertavgift på 600 kr per person. Vi ville inte ha någon bröllopspresent.
    De flesta inbjudna tyckte att det var toppen och många jämförde det med en utekväll där de ändå spenderar över 1000 kr per person. Så god mat och fri dryck för 600 kr samt en otroligt trevlig cermoni och fest tyckte de var billigt. Dessutom behövde de inte tänka på present. Kuvertavgiften vi tog ut gick inte på något sätt till att finansiera bröllopet utan istället köpte vi de bröllopspresenter vi ville ha.
    Av de 200 gäster som var inbjudna kom 179 st. Så det var inte ett jättestort bortfall. En del sa att de inte hade råd. Andra kunde inte komma pga arbete, sjukdom mm. Helt okej med oss.
    Men ser du inte att man bara vill ha vänner som ger mycket, vänskapen värderas inte i pengar, men här gör man det. Det är nog inte så vanligt att man köper för 800 kr. Säg sen att det varit en familj på 4 personer, 1600 kr som present? Nej då hade jag nog inte bara tackat nej till bröllopet utan tackat nej till vänskapen också i fortsättningen.
  • Anonym
    Anonym (no no no!) skrev 2011-03-08 08:38:48 följande:
    Jag säger inte nej till kuvertavgift om man väljer det istället för present, det jag reagerar på är den höga summan och att man villkorar vilka vänner man vill ha med på sitt bröllop.
    Men då är ju de som tackar nej till bröllopet pga deras ovillighet att betala en sådan "hög" summa kanske inte vänner som man vill fira sin stora dag med ändå. Det är faktiskt inte svårare än att betala= gå eller strunta i att betala= stanna hemma. 
  • Fotavtryck

    ALDRIG att jag hade betalat så väl 100 som 400 kr för att få mat på ett bröllop.
    Oftst har man andra stora utgifter som gäst. Möhippa / svensexa kläder och paket.

    Har man inte råd med maten till gästerna så tycker jag man ska se över sina val.Litet men flott eller stort o gästvänligt.

    Däremot är det ok att erbjuda övernattning till självkostnadspris.
    Men transporter mellan kyrka o festlokal ska inte kosta. men däremot är dxet ok att gästen själv betalar för transport dit och hem.

    ( vi ska gifta os på en ö i skärgården. Gästerna får betala båten dit o hem samt övernattning på vandrahem eller ta med eget tält resten av kostnaderna för 2 dygns festande o evenemang står vi helt o hållet för inkl fri bar samt barnpassning)

  • lelodi

    Men kära nån, ett barnkuvert lär ju knappast kosta 800 kr....

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-08 08:38:33 följande:
    Då är det ju bara för dig att strunta i att gästa bröllopet.

    Vi hade budgeterat 4000 kr per person på vårat bröllop (mat, dryck, upplevelse, övernattning mm). Vi hade 200 inbjudna gäster. Vi tog en kuvertavgift på 600 kr per person. Vi ville inte ha någon bröllopspresent.
    De flesta inbjudna tyckte att det var toppen och många jämförde det med en utekväll där de ändå spenderar över 1000 kr per person. Så god mat och fri dryck för 600 kr samt en otroligt trevlig cermoni och fest tyckte de var billigt. Dessutom behövde de inte tänka på present. Kuvertavgiften vi tog ut gick inte på något sätt till att finansiera bröllopet utan istället köpte vi de bröllopspresenter vi ville ha.
    Av de 200 gäster som var inbjudna kom 179 st. Så det var inte ett jättestort bortfall. En del sa att de inte hade råd. Andra kunde inte komma pga arbete, sjukdom mm. Helt okej med oss.
    Hade ni bugdeterat  800 000 kronor för gästernas kostnader? Förvånad Har man de summorna att lägga ut på sina gäster så kan jag inte förstå att man tar kuvertavgift.
  • lelodi
    lelodi skrev 2011-03-08 08:43:19 följande:
    Men kära nån, ett barnkuvert lär ju knappast kosta 800 kr....
    menade ett barn kuvert lär ju knappast kosta 400 kr såklart...
  • Anonym
    Anonym (no no no!) skrev 2011-03-08 08:41:27 följande:
    Men ser du inte att man bara vill ha vänner som ger mycket, vänskapen värderas inte i pengar, men här gör man det. Det är nog inte så vanligt att man köper för 800 kr. Säg sen att det varit en familj på 4 personer, 1600 kr som present? Nej då hade jag nog inte bara tackat nej till bröllopet utan tackat nej till vänskapen också i fortsättningen.
    Ja, är de inte beredda att betala för att gå på bröllopet och äta gott och dricka så mycket de vill så behöver de heller inte vara mina vänner. Personligen så hade vi en 18 års gräns på vårat bröllop. Dvs inga barn. Därför blev det max två vuxna per familj (1600 kr) men då ingick ju även övernattning och upplevelse. Bjuder man in barnfamiljer till sitt bröllop kanske man får tänka lite annorlunda.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-08 08:43:55 följande:
    Hade ni bugdeterat  800 000 kronor för gästernas kostnader? Förvånad Har man de summorna att lägga ut på sina gäster så kan jag inte förstå att man tar kuvertavgift.
    "Kuvertavgiften" gick rakt till bröllopspresent som vi själva fick välja. Inget annat. Så mat, dryck, resan, övernattning mm stod vi för.
Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?