• Mathilda My

    När den ena inte vill adoptera...

    Jag vill komma i kontakt med någon som har haft problem med att partnern inte vill adoptera. Efter flera års försök att bli gravida, inkl ett års misslyckade IVF-försök, är jag mer än redo att påbörja en adoptionsprocess. Jag har dessutom varit barnflicka hos en familj med fyra adopterade barn så tanken på att adoptera har aldrig varit främmande för mig. Men det är den för min man, båda främmande och skrämmande. Det knyter sig i hela kroppen på honom när jag för det på tal. "Jag vill bara inte, jag vill verkligen inte!" säger han och det går inte att resonera vidare. Vi har vanligtvis väldigt lätt att prata om allting men i det här fallet låser det sig totalt.

    Det här gör mig väldigt olycklig eftersom adoptionstanken är det som skänker mig tröst i allt det trista som vi går igenom. Jag vet att vi skulle kunna bli fantastiska adoptivföräldrar men vi kommer inte vidare. Hjälp!

  • Svar på tråden När den ena inte vill adoptera...
  • Pulkåkarn
    Zeitgeist skrev 2011-03-07 21:28:11 följande:
    Jag känner tyvärr igen mig alltför väl. Visste redan från början att det kunde bli svårt för mig att bli gravid, pratade därför om det mycket tidigt i förhållandet. Han tänkte igenom det och sa sedan att han kunde tänka sig att adoptera. Vi började sedan försöka få barn med hjälp av pergo,metformin,  ivf etc. Ställde oss även i adoptionskö på mitt initiativ. Vet andra vars män har blivit mer positivt inställda efter föräldrautbildningen så jag övertalade honom att gå den för ett halvår, år sedan i hopp om att han därefter i lugn och ro skulle kunna låta tankarna på adoption mogna. Efter flera ivf-försök - varav det närmsta jag kom en graviditet var att jag testade positivt några timmar innan jag blev inlagd på sjukhus för att operera bort det som hade kunnat bli ett barn- bestämde jag mig för att det var nog. Jag orkade helt enkelt inte längre med att ständigt känna mig sjuk, smärtan vid äggplock och återföringar (har en liten knix som gör att det gör f*rbannat ont, framförallt vid återföringar). Allt blev även tyngre av att jag kände att min sambo hoppades så intensivt att ivf skulle fungera att han överhuvudtaget inte verkade fundera över alternativen.

    Sista ivf-försöket misslyckades för några veckor sedan och jag insåg snabbt att det skulle tvinga min sambo att verkligen fundera över om han ville adoptera, fram tills dess hade han hela tiden utgått från att ivf-försöken skulle lyckas så han har bara slagit bort tanken på alternativen. Och mycket riktigt, någon vecka senare berättade han att han inte kunde förlikas med tanken på att ta någon annans barn som sitt eget. Nu ska han gå och prata med sjukhusets kurator i hopp om att kunna bearbeta sorgen och komma till stadiet att han verkligen vill adoptera, både han och jag vet att vi inte har någon framtid annars. Så, som sagt, jag känner verkligen igen mig. Har tyvärr inget uppmuntrande att komma med, men du är (tyvärr) iaf inte ensam. Hoppas verkligen att det vänder för oss båda snart, känner precis som du att jag och min sambo skulle kunna vara riktigt bra adoptivföräldrar.
    Jag tänkte också så ett tag. "Hur ska jag kunna älska någons annans barn" lika mycket som mitt biologiska. Det skrämde mig nog lite fortfarande när vi fick vår adopterade dotter. Men så klarnade begreppen; det ÄR jättesvårt att älska "någon annans barn" och det är därför det går så dåligt för en del fosterbarn där fosterföräldarna inte ser sig som riktiga föräldrar till barnet. När man adopterar blir barnet ens eget inte bara juridiskt utan ffa i hjärtat.  När man ser en familj med adopterade barn där det funkat bra så framstår det så naturligt men det kan vara svårt att sätta sig in i den rollen innan. Många män har ju svårt att se sig som biologiska pappor också innan de har knytet i famnen men då brukar det bli uppenbart även för dem.
  • VNmamma
    Manchester skrev 2011-03-07 21:05:29 följande:
    Jag tycker, som flera andra, att du ska ställa er/dig i kö hos en adoptionsorganisation. Det är så oerhört långa köer numera, så det går inte att bara säga att det är ett viktigt beslut som båda måste vara med på. Jag vet inte hur gamla ni är, men om ni är 35+ så kan en tidig anmälan avgöra om ni alls ska få något barn. Om din man skulle ändra sig om några år så är det ju ingen tröst ifall ni ändå inte får något barn för att ni inte hinner fram i köerna.

    Vi står i kö trots att vi sannolikt inte kommer att adoptera igen. Jag vill det av hela mitt hjärta. Det är min allra största och allt överskuggande önskan i livet att få adoptera ett barn till. Min man har tidigare sagt att tre barn skulle vara OK, men nu vill han inte. Han anser att de två vi har (ett adopterat och ett bio) räcker bra. Men ändå förstår han varför jag fortsätter betala årsavgiften. Snart kommer jag att falla för åldersstrecket, men fram till dess är vi sökande. OM min man kommer på andra tankar så får det inte falla på att vi inte betalat de där tusenlapparna. Om inte annat så har jag köpt mig en liten aning sinnesfrid med de pengarna. Kanske kan din man se det på samma sätt för dig.

    Här hemma har vi kommit fram till en lösning. Jag får ta upp min önskan om en ny adoption (ett ytterligare biologiskt barn är både osannolikt och skulle innebära onödiga risker för både mig och barnet) lite på skämt så ofta jag vill. Om något av våra barn säger att de vill ha en lillebror eller lillasyster så svarar jag alltid att det är OK för min del, det är pappa ni måste övertala. Om min man säger något om hur mysigt/gulligt/kul det är med barn så säger jag att i så fall vore det väl ännu myisgare/gulligare/roligare med ett barn till. Mer seriöst har jag lovat att inte ta upp saken mer än absolut max en gång per månad. Det får inte bli till ett ständigt tjatämne.
    Lyckas du hålla det till en gång i månaden?

    Mitt råd är att du lägger fram ett liknande förslag för din man. Det här något oerhört viktigt för dig. Du behöver få prata om det. Jag uppfattar din man som väldigt egoistisk om han bara ser till sitt behov av att slå frågan ifrån sig, men inte alls accepterar att du har ett lika stort behov av att få prata om den. Kräv att få ta upp frågan först en gång. Sedan får ni väl förhandla er fram till hur ofta/mycket du får prata om adoption.

    Jag tycker också att du allvarligt ska fundera över om du kan leva barnlös för din mans skull. Om adoption visar sig vara enda lösningen för er så är det ju faktiskt risk för att din man väljer att låta dig förbli barnlös. Om du tror att du, trots det, kan fortsätta älska honom och ha ett bra liv med honom så ska du kanske inte ta i alltför hårt när det gäller att tvinga fram tankar och diskussioner om adoption. Då har du också gjort ett val. Om du däremot ser barn som något så viktigt att du inte kan offra det för att få leva med den här mannen så bör du nog berätta det så småningom. Du behöver inte lägga upp det som ett ultimatum, utan kan försöka vara lite mjukare. kanske säga att du är rädd att bli bitter och till slut inte orka med er relation om han förnekar dig något som är så fundamentalt som möjligheten att bli mamma.

    Min man var inte särskilt svår att få med på den första adoptionen. Skulle han ha motsatt sig den så hade vi sannolikt inte varit gifta idag. Att bli nekad ett tredje barn är jobbigt, men att inte få barn alls skulle jag inte ha klarat. Det är en sak om man inte kan få sitt efterlängtade barn, men att den person som borde älska dig mest av allt i världen kan neka dig något så viktigt, det funkar inte. Då bör man nog gå skilda vägar innan det är för sent att kanske få barn ensam eller med någon annan. Hellre sörja ett havererat äktenskap och förlusten av en älskad partner, än att en dag vakna upp och inse att nu är det över. Nu finns inte längre chansen att jag kommer att få bli mamma. Och det var min man som bestämde att det skulle bli så. Vilken äktenskap kan klara en sådan påfrestning?
  • chatnoir

    Åh, vad jag känner med er som kämpar!

    Här handlar diskussionerna om syskon - om och i så fall när? Givetvis är jag den som driver och maken den som har invändningar. Nu pratar vi i alla fall om det. Just nu är det målet, att kunna prata om det utan att nödvändigtvis sätta en agenda. Så får vi se var vi hamnar till slut.

    Lycka till!

  • Bluetingle

    Jag kan bara hålla med många av de tidigare inläggen. Vi var heller inte på samma våglängd när vi påbörjade vår resa, men i och med föräldrautbildningen så kom även min make med på tåget. Man behöver ju inte ha bestämt sig innan man går föräldrautbildningen, utan en av poängerna är (förutom kunskap om adoptiovbarn och deras behov) att möta andra par i en liknande situation, och kanske så småningom  kunna fatta beslut om man vill gå vidare eller inte. Kanske din man förutsättningslöst kan tänka sig att gå kursen med dig iallafall? Gå även med i en adoptionsorganisation om så på eget initiativ. Han kan ju ändra inställning och då har ni intjänad kötid. Lycka till!

  • Zeitgeist
    Pulkåkarn skrev 2011-03-08 12:27:11 följande:
    Jag tänkte också så ett tag. "Hur ska jag kunna älska någons annans barn" lika mycket som mitt biologiska. Det skrämde mig nog lite fortfarande när vi fick vår adopterade dotter. Men så klarnade begreppen; det ÄR jättesvårt att älska "någon annans barn" och det är därför det går så dåligt för en del fosterbarn där fosterföräldarna inte ser sig som riktiga föräldrar till barnet. När man adopterar blir barnet ens eget inte bara juridiskt utan ffa i hjärtat.  När man ser en familj med adopterade barn där det funkat bra så framstår det så naturligt men det kan vara svårt att sätta sig in i den rollen innan. Många män har ju svårt att se sig som biologiska pappor också innan de har knytet i famnen men då brukar det bli uppenbart även för dem.
    Tror att du har rätt. Jag förstår att tankarna och rädslan kan finnas där även om mina egna funderingar har rört helt andra saker (risken för att barnet inte knyter an, utanförskap, rasism, identitetslöshet etc). Kärleken till barnet har jag alltid utgått från att den kommer att finnas där oavsett blodsband (även om jag såklart vet att det kan uppstå problem med anknytningen etc). Jag hoppas bara att min sambo kommer till stadiet att han inser att ett adoptivbarn på det känslomässiga planet skulle vara vårt barn precis lika mycket som ett biologiskt barn. Det tråkiga är att jag känner att han på sätt och vis låser sig istället för att t.ex. ta tillvara på kontakter som kan ge honom mer kunskap och avdramatisera vissa bitar lite. Jag tror att jag har en lite mer nyanserad bild av hur det kan bli just eftersom jag har haft adopterade i min närhet i större delen av mitt liv. Han känner däremot bara till en enda adoption i sin närhet och den har inte gått bra....
  • Sally

    Jag håller med Manchesters inlägg (och de flesta) här. 

    Mina förslag:

    - Ställ er i kö, för optimisms skull
    - Beställ hem information från organisationerna.  Vem vet? Han kanske bläddrar och tycker det inte verkar så dumt trots allt
    - Försök få honom till en adoption information träff i alla fall.  Det vore toppen om ni kunde kanske träffa familjer som har adopterat, mm, också att det blir mindre främmande för honom.  Det var någon som skrev så roligt, att man var rädd inför första info-träff hur de andra blivande föräldrar skulle bli.  Tänk om alla var fula, konstiga, etc? Man kanske inte skulle ha något alla i samband med de andra! Men väl på träffen, visade de andra par sig vara precis som de själva, dvs alldeles 'normala' personer.  (vem var det som skrev det?  Ethi kanske? )

    Jag kan också hålla med att ultimatum är lite hårt, men du får rannsacka dig själv och fråga om han är värd ett barnfritt liv.  Svaret vet bara du...  Däremot om han ångrar sig, är det otroligt viktigt att han också ger sig helhjärtat i adoption.

  • Thi 08

    Jag adopterade som singel , men har efter adoptionen gift mig. Min man hade lite av den inställningen att han nog inte skulle lära sig älska min dotter till 100%, eftersom hon dels 1. Inte är hans dotter 2. Adopterad (varför vet jag inte.........han har ju biologiskt barn sedan tidigare, kanske därför han var osäker på om känslorna skulle vara desamma). Jag förstod ju ganska snabbt att han skulle älska henne lika mkt som jag gör. Och självklart hade jag rätt Nu tittar han på henne och säger saker som att "hur kan man älska en liten varelse så mycket?" "vad skulle hända om vi skiljer oss, mitt hjärta skulle brista om jag inte får träffa henne varje dag".  

  • Thi 08

    Jag tycker det är bra att din man är ärlig. Då har du ju också ett val i slutändan om han inte ändrar sig. Det låter så hemskt. Men det är ju faktiskt schysst av honom att vara ärlig med vad han känner NU. Tänk om han skulle få kalla fötter när ni är på G att samla pappaer till ett land exempelvis.

  • Namaste72

    Mina två råd:
    1. Gå föräldrautbildningen. Då får han träffa andra män i samma situation.
    2. Försök träffa en annan familj med adopterade barn.

    Män är så himla dramatiska ibland tycker jag. Min var lika nojjig, fast inte över att han inte skulle älska vårt barn, utan av socialpolitiska skäl (typ att här kommer vi rika västerlänningar och adopterar). Jag sa till honom att det enda vi gör är att ERBJUDA oss att bli föräldrar till ett barn som redan finns. Vi blir utvalda av landet - de bestämmer om vi uppfyller kraven. Vi är oerhört tacksamma att vi fått möjlighet att bli föräldrar.


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 7 av 52-78}
  • Chimamanda

    Nu är jag kanske lite OT, men har funderat över att det är lite underligt att just männen har så svårt att släppa det här med biologiska barn. Det är ju ändå inte de som är gravida och föder barnet. Är då skillnaden gentemot adoptivbarn så stor? :-P

  • Pulkåkarn
    Chimamanda skrev 2011-03-10 21:37:25 följande:
    Nu är jag kanske lite OT, men har funderat över att det är lite underligt att just männen har så svårt att släppa det här med biologiska barn. Det är ju ändå inte de som är gravida och föder barnet. Är då skillnaden gentemot adoptivbarn så stor? :-P
    (Fortsatt OT.)
    Klok aspekt. Män kanske har en starkare drift att sprida sina alfahanegener på byn?
    ...och tänk på alla de som faktiskt inte är biologiska pappor utan veta om det... De verkar ju älska sina barn. 
  • Smulan1973

    En tankeställare till alla som inte tror dom kan älska adopterade barn bara för att dom inte är biologiska är att kärleken inte sitter i generna. Man älskar ju sin partner.

  • Vitsippa
    Smulan1973 skrev 2011-03-11 00:51:22 följande:
    En tankeställare till alla som inte tror dom kan älska adopterade barn bara för att dom inte är biologiska är att kärleken inte sitter i generna. Man älskar ju sin partner.
    Precis, bra tänkt!
  • inoka
    Smulan1973 skrev 2011-03-11 00:51:22 följande:
    En tankeställare till alla som inte tror dom kan älska adopterade barn bara för att dom inte är biologiska är att kärleken inte sitter i generna. Man älskar ju sin partner.
    Fast det är ju lite skillnad på att älska sin partner och älska sitt barn.
    Jag för min del skulle ALD vilja komma till en familj där mamman/pappan varit tveksamma inför om de kan ta emot ett barn vilkorsslöst. Jag har ngr vänner som växt upp så. Där den ena föräldern inte kan ta till sig dem helt 100 %. Även en vän där partnern bara vägrar. De har oxå gått igenom provrör och dyl. Han vääägrar adoption för han är ärlig och säger att han ald kan känna det är hans eget barn. Jag förstår inte hur man kan tänka så men jag respekterar honom för han är ärlig och säger sanningen än att gå igeonom en adoption och sen inte älskar barnet.
  • Chimamanda

    Sen tror jag inte det är så svart eller vitt. Människor förändras och så även deras känslor. Ett graviditet som från början inte varit önskad, resulterar ju ändå ofta i att det barn som kommer är högt älskat. Vad jag menar är bara att människors känslor kan förändras genom att de genomgår en process, som t ex graviditet eller utredning/utbildning inför adoption.

  • kattm

    Min sambo vill inte heller adoptera. Vi är mitt uppe i IVF-svängen (ÄP imorgon...) och jag hoppas innerligt att det fungerar eftersom min sambo varit så tydlig med att adoption inte är något alternativ för honom. Min sambo har också svårt att prata om orsakerna, men vad jag har förstått så handlar det mycket om att han är orolig över anknytningen (åt båda håll), att han inte tror att han kommer att räcka till som förälder åt ett barn som har traumatiska upplevelser bakom sig, att han är tveksam till att han skulle klara av ett SN-barn (om vi skulle adoptera ett sådant). Det blir inte bättre av att vi har släktingar som är psykologer och som säger att de avråder då de träffar på så många trasiga adoptivbarn i sina yrken (tack för den... De har själva medgett i efterhand att de nog har en helt felaktig bild av adoption, att de ser de fall som har problem men inte alla de (många fler) fall där anknytningen fungerat som den ska. Men då var ju skadan redan skedd).

    Jag kan lägga till att min sambo tog väldigt lång tid på sig att besluta sig för att försöka skaffa biologiska barn också, av samma anledningar. Jag vet att han kommer att bli världens bästa pappa när han väl har barnet i sina armar, men han har som sagt mycket funderingar och farhågor. Att han ändå gått med på att försöka få ett biologiskt barn är nog för att han där kan vara med från början anknytningsmässigt, och att vi inte kommer att kunna påverka om barnet är friskt eller inte - han behöver inte ta ställning förrän det är ett fullbordat faktum om det skulle vara så att vi föder ett barn med SN.

    Jag har funderat mycket på om jag ska försöka övertala honom att undersöka det här med adoption mer, men låter det vila i dagsläget. Samtidigt så borde vi ta tag i det nu om det ska kunna vara ett alternativ i framtiden - jag är 35 och min sambo några år äldre.

  • Chimamanda
    kattm skrev 2011-03-14 13:03:01 följande:
    Min sambo har också svårt att prata om orsakerna, men vad jag har förstått så handlar det mycket om att han är orolig över anknytningen (åt båda håll), att han inte tror att han kommer att räcka till som förälder åt ett barn som har traumatiska upplevelser bakom sig, att han är tveksam till att han skulle klara av ett SN-barn (om vi skulle adoptera ett sådant).

    Jag kan lägga till att min sambo tog väldigt lång tid på sig att besluta sig för att försöka skaffa biologiska barn också, av samma anledningar. Jag vet att han kommer att bli världens bästa pappa när han väl har barnet i sina armar, men han har som sagt mycket funderingar och farhågor. 
    Oj, vad jag känner igen mig. Kan inte säga att vi (han) har lagt dessa farhågot bakom oss (sig), trots att vi snart står med ett medgivande i handen. Jag ser det som en process där vi diskuterar oss fram till hur vi ska klara det och hur vi kan lösa olika situationer som uppstår. Min man är lite mer osäker på sin och vår kapacitet än vad jag är, särskilt nu när det börjar närma sig för oss och allt ställs på sin spets. Men jag att tror det kommer bli bra till slut. Min man blir en bra pappa, men behöver ventilera den här oron.
    Som vad jag förstår inte är unik för just adoptivföräldrar.
Svar på tråden När den ena inte vill adoptera...