• Anonym (Kissy)

Ska på inkontinensutredning. Vad gör de under första besöket? De sa att det skulle ta 1½ timme!

I slutet av denna månaden ska jag påbörja en utredning av min inkontinens (droppläckage av urin). Vet någon vad det är man gör under en sådan undersökning. Om jag inte hörde helt fel, så sa sköterskan att besöket skulle ta 1½ timme! Så jag undrar ju så klart vad det är man gör!
    Är det någon som vet?

• Svar på tråden Ska på inkontinensutredning. Vad gör de under första besöket? De sa att det skulle ta 1½ timme!
  • Anonym (Kissy)

Puffelipuff

• Frihannisaac

Vet tyvärfr inte men du får gärna berätta om det själv efteråt...
    Får jag fråga vad du gjort innan du fick detta besöket?

Tror jag själv att jag kanske har lite droppläckage...alltså det är i.s.f så lite att jag känner inet droppet. Men luktar det gör det! :(

• Anonym (Kissy)
    Frihannisaac skrev 2011-03-16 10:56:59 följande:
    Vet tyvärfr inte men du får gärna berätta om det själv efteråt...
    Får jag fråga vad du gjort innan du fick detta besöket?

Tror jag själv att jag kanske har lite droppläckage...alltså det är i.s.f så lite att jag känner inet droppet. Men luktar det gör det! :(
    Jag har märkt det i nästan två års tid. Speciellt när jag har badat i havet och jag trots alla ktafter i världen inte lyckats sluta kissa så fort jag kommer i vatten. Så var det inte innan för mig. Jag märkte också att det inte slutade rinna när jag väl sedan gick upp på land.

Jag har fått använda trosskydd; att bara använda trosor i ett par timmar utan skydd ger en hemsk stank av urin. Jag sökte via den lokala kvinnomottagningen och vid undersökningen kunde läkaren se att det droppade urin från urinröret.

Lycka till! Jag skall berätta så fort jag vet mer!
  • Frihannisaac

Ok...Fy vad jobbigt det är eller hur?
    Man känner sig som en gödselstack.
    Vad gjorde de på undersökningen där de såg att det droppade?

• Anonym (Kissy)
    Frihannisaac skrev 2011-04-11 11:01:30 följande:
    Ok...Fy vad jobbigt det är eller hur?
    Man känner sig som en gödselstack.
    Vad gjorde de på undersökningen där de såg att det droppade?

Jag var tidigare i år hos gynekolog för vaginos, och gynekologen sa när jag satt/låg där i gyn-stolen att han såg att det rann från urinröret.

Nu har jag i alla fall varit där och besöket tog bara 50 minuter för min del. Fick träffa en barnmorska som var uroterapeut. Vi satt ner och jag fick svara på alla möjliga sorters frågor, allt från längd och vikt till mediciner jag äter, hur jag märkte problemet först, osv.

Uroterapeuten gick noga i genom kvinnans underliv med hjälp utav illustrationer och en tredimensionell figur. Jag skulle alltså fatta hur man kniper ihop. Jag visste detta redan, men det var bra med en rejäl genomgång. Dessutom fick jag insikt i hur faktiskt tarmkanalen kan påverka inkontinens. På bilderna fick jag se vilka muskler som gör att vi tillåter oss själva att lätta på trycket när vi sitter på toalettstolen. Urinröret på kvinnor är bara fyra, fem centimeter och det finns en mängd orsaker till att musklerna/muskeln till röret inte är i topptrim.

Så nu skall jag göra knipövningar minst en gång per dag och jag bör se resultat inom några veckor. Om jag INTE gör det, skall man gå vidare i varför jag inte kan hålla helt tätt. Då mäter man genom att skriva upp all vätska man dricker och mäter också hur mycket man kissar. Tror detta kan bli jättejobbigt, så jag kämpar tappert på med knipövningarna!!!

Fick också veta att jag har rätt till gratis inkontinensskydd. Vanliga trosskydd och bindor är inte avsedda för urin, varför det kan rinna i genom ut i trosorna även om man använder de mest kraftiga bindor. (Bindor är tillverkade att samla upp tjockare vätskor som blod, ju). Dessutom tar de avsedda skydden bort urinlukten, vilket inte vanliga bindor/trosskydd gör.

Svar på tråden Ska på inkontinensutredning. Vad gör de under första besöket? De sa att det skulle ta 1½ timme!