• golftok

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Vi har fått plats i en närbelägen kommunal skola som är F - 9, skolan har bra rykte och allt verkar okej. Vi har dock också fått plats i Kristofferskolan i Bromma i Stockholm som är en Waldorfskola. Vi bor ca 20 minuters bilväg från Waldorfskolan så det blir lite meckigt med lämning och hämtning. Vi är insatta i Waldorfpedagogiken och tycker att det verkar bra, jag är själv lärare i en kommunal skola men trots detta är vi helt förvirrade. Vad ska vi välja? Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan , hon är intresserad av det mesta.... Vad ska vi välja? Någon som har sina barn i Kristofferskolan eller har erfarenhet eller har hört något om hur Waldorfpedagogiken är gentemot "kommunalskolans pedagogik".... Behöver verkligen alla råd och synpunkter.

  • Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!
  • golftok

    Frågan är kanske om allt verkligen måste grunda sig på vetenskap? När det gäller den kommunala skolan blir JAG trött på att det ska vara 30 barn i en förskoleklass som vistas i utrymmen gjorda för 20, att det är för få personal för att kunna se alla barn, att det inte finns några pengar, att det inte finns pengar till barn som behöver stöd, att föräldrar är oengagerade, att barnen måste äta i stora stökiga matsalar, att de leker på asfalterade tråkiga skolgårdar, att för mycket tid går åt att bedöma barnen och inte till att lära, och mycket mycket mer. Jag känner flera som gått hela sin skolgång i Kristofferskolan och de har inte hört ett ord av det du skriver, det är inget man lär ut till barnen. Det må så vara att det ligger till grund för det som är idag men det ändrar inte det faktum att waldorfskolans elever har mycket goda resultat i nationella prov mm och att det är en bra skola för många som vill något annat för sina barn.

  • Shasti

    Nej allt behöver inte grunda sig på vetenskap men om man måste välja mellan vetenskap och ren gallimatias så föredrar i allafall jag det förstnämnda. Jag tänker inte försöka få någon som inte vill veta att ändra åsikt men jag hoppas verkligen de som är i valet och lvalet tänker sig för många gånger.

  • Trötter

    Antroposofin är en filosofi-rörelse, grundad av Rudolf Steiner. I den antroposofiska litteraturen finner man många begrepp som kan vara nya och kännas främmande.
    Waldorfskolan är EN av många verksamheter som vilar på antroposofins idé-grund. Detta betyder att när man har utformat skolans kursplan och upplägg, så har man tagit hänsyn till RS´s syn på människan och hennes utveckling.
    Själva pedagogiken i en waldorfskola innehåller INGEN undervisning i antroposofi. Man läser matte, svenska, engelska, slöjd, idrott, naturkunskap mm precis som alla andra skolor, och det man har utöver detta som är unikt för en waldorfskola, är att man har ett ämne som heter formteckning i låg-mellanstadiet, ett övningsämne där man arbetar med att måla och rita former för att öva handens och ögats kordination. Vidare så har man ämnet eurutmi, som är ungefär samma sak, fast man övar med hela kroppen. Gör rörelser och former med kroppen, där man måste samarbeta med hela klassen dessutom. Det är inte dans, inte idrott, utan mer ett konstnärligt övande.

    Ja och i övrigt så är det så som många har som en första bild av waldorf, ganska mycket plats för konatnärliga ämnen. Man har relativt mycket slöjd, och då ett stort utbud. Man hinner som waldorfelev få prova på textil, trä, keramik, vävning, smide, och bokbindning och origami.

    Rent kunskapsmässigt så är det ju utvärderat och klart att waldorfeleverna håller måttet även i de nationella proven, så det är mer en smaksak om man gillar upplägget i övrigt.

    Men det är klart - OM man tycker att all antroposofi är gallimattias, och man har den uppfattningen att Rudolf Steiner var en galning, ja då tror jag också att det är bättre att söka sig till en annan skola. Waldorfskolan har inte som målsättning att tvinga sig på de som inte vill, det är ett alternativ för dem som så önskar, och vi är glada över att den "liberala" politiken än så länge tillåter oss att välja detta alternativ, vi som vill det.

  • Shasti

    Trötter - ditt sätt att beskriva det är typiskt för dem som gör reklam för antroposofi och antroposofiska verksamheter. Man försöker undvika och släta över det faktum att ALLT i waldorfpedagogiken bygger på Steiner och antroposofi - som fōr övrigt är en ockult lära och ingen filosofi. Steiner menade att han hade upptäckt sanningen om världsalltet genom sitt ANDESKÅDANDE och utarbetade en massa "andliga övningar" utifrån den världsbilden. Eurytmi till exempel hade han "skådat" att ärkeänglarna sysslade med i himlen. Sen menade han att man kan bota allt möjligt med eurytmi som man även "ordinerar" till barn med problem i skolor och allt från cancerpatienter till folk med ADHD. Steiner grundade även en religion utifrån sitt "skådande", Kristensamfundet, som skiljer sig från vanlig kristendom bl a på så sätt att man menar att det fanns två Jesusar, han hittade på en bunt egna böner som man läser ii waldorfkolor varje dag och egna helger och gudstjänster som är ett hopkok av allt möjligt. Och hur neutralt man än försök i en er uttrycka det så bygger hela hans sk "pedagogik" och tom syn på vad ett barn och en människa är, på allt hans knasiga "andeskådande". Hans uppfattning om människan är att hon har astralkroppar. Eterkroppar och "vätskor" och "karakärstyper" man körde med under antiken. Han menar att världen består av en massa olika änglar och demoniska krafter med en salig blandning av astrologi, andra religioner och filosofier och rena knasigheter som att planeternas eterkroppar påverkar jordelivet. Det finns så mycket som är totalt vansinnigt i Steiners världsbild och åsikter att det är obegripligt hur man INTE kan tycka att det är gallimatias.

  • Shasti
    Shasti skrev 2011-11-04 16:20:46 följande:
    Trötter - ditt sätt att beskriva det är typiskt för dem som gör reklam för antroposofi och antroposofiska verksamheter. Man försöker undvika och släta över det faktum att ALLT i waldorfpedagogiken bygger på Steiner och antroposofi - som fōr övrigt är en ockult lära och ingen filosofi. Steiner menade att han hade upptäckt sanningen om världsalltet genom sitt ANDESKÅDANDE och utarbetade en massa "andliga övningar" utifrån den världsbilden. Eurytmi till exempel hade han "skådat" att ärkeänglarna sysslade med i himlen. Sen menade han att man kan bota allt möjligt med eurytmi som man även "ordinerar" till barn med problem i skolor och allt från cancerpatienter till folk med ADHD. Steiner grundade även en religion utifrån sitt "skådande", Kristensamfundet, som skiljer sig från vanlig kristendom bl a på så sätt att man menar att det fanns två Jesusar, han hittade på en bunt egna böner som man läser ii waldorfkolor varje dag och egna helger och gudstjänster som är ett hopkok av allt möjligt. Och hur neutralt man än försök i en er uttrycka det så bygger hela hans sk "pedagogik" och tom syn på vad ett barn och en människa är, på allt hans knasiga "andeskådande". Hans uppfattning om människan är att hon har astralkroppar. Eterkroppar och "vätskor" och "karakärstyper" man körde med under antiken. Han menar att världen består av en massa olika änglar och demoniska krafter med en salig blandning av astrologi, andra religioner och filosofier och rena knasigheter som att planeternas eterkroppar påverkar jordelivet. Det finns så mycket som är totalt vansinnigt i Steiners världsbild och åsikter att det är obegripligt hur man INTE kan tycka att det är gallimatias.

    Sorry, skrev ovanstående på mobilen. Såhär ska sista stycket vara:

    Och hur neutralt man än försöker uttrycka det, så bygger hela hans sk. "pedagogik" och även syn på vad ett barn och en människa är, på allt hans knasiga "andeskådande". Hans uppfattning om människan är att hon har astralkroppar, eterkroppar och "vätskor" och "karakärstyper" man körde med under antiken. Han menar att världen består av en massa olika änglar och demoniska krafter. Alltihop består av en salig blandning av astrologi, andra religioner och filosofier, och rena knasigheter, tex att planeternas eterkroppar påverkar jordelivet. Det finns så mycket som är totalt vansinnigt i Steiners världsbild och åsikter att det är obegripligt hur man INTE kan tycka att det är gallimatias.
  • Malena C

    Det är väl bra att det finns alternativ som fungerar. Själv har jag väldigt svårt för att varannan skola är katolsk i Belgien där jag bor. Vi kommer att få pyssla mycket med lämning och hämtning bara för att jag inte kan tänka mig att sätta mitt barn i katolsk skola utan har valt ett anant privat alternativ. Här är privata skolor vanligare än kommunala. Om jag hade en waldorf skola i närheten skulle jag inte tveka en sekund eftersom jag ställer upp 100% på pedagogiken även om jag varken tror på ärkeänglar eller är rasist och tror att Darwin hade ganska rätt. Så länge de inte predikar i skolan har jag inget emot att sonen lär sig om andra synsätt - inte heller katolska, men de katolska skolorna är så traditionella här så det kan jag inte tänka mig.
    Börjar det inte bli ganska vanligt i Sverige att dagis och skolor använder sig av waldorf pedagogik även om de inte köper hela konceptet?

  • Shasti

    Jag kommer aldrig begripa inställningen att "så länge man inte lär ut antroposofi i skolan så gör det inget". Alltihop ÄR ju antroposofi. Att man till exempel aktivt hindrar barn från att lära sig läsa även om de är intresserade före 7 års ålder, att man vägrar låta barnen skriva på linjerat papper, att man inte får använda vanliga pennor utan måste försöka skriva med fyrkantiga vaxkritor långt upp i åldrarna, beror på att Steiner anser att barnens eterkropp skadas om de lär sig läsa innan de har ömsat tänder. Ingen vet vad en eterkropp är och än mindre vad det har med barnets tänder att göra - och det är precis så vansinnigt som det låter. 

    Väldigt många lärare och folk som sysslar med antroposofi på olika sätt har helgalna idéer. När jag gick i waldorfskola diskuterade lärarkåren hur fruktansvärt det var med popmusik för att den satte sig i gardinerna och blommorna vissnade av den "negativa kraften". Vi fick inte ha någon "elektronisk" musik på klassfesterna utan det skulle vara levande musik eller ingen alls. Kom något barn upp till ca 6:e klass med nagellack eller gud förbjude smink till skolan tvingade man barnet att avlägsna det. Det fick inte förekomma några diskussioner om tv-program eftersom tv ansågs "fult" - var man en "bra" person så skulle man inte ha någon tv. I syslöjden lärde vi oss sy på gamla trampmaskiner - allt som drevs med handkraft ansågs "fint" och "maskiner" av alla de slag var "fult". Varför? Jo för att Steiner ansåg att industrialiseringen som den såg ut i början av 1900-talet var av ondo och menade att det var "demoniska" krafter som drev den.

    Så även om man inte aktivt lär ut antroposofi (vi läste Steiners antroposofiska böner varje dag och målade tex enbart som Steiner tyckte att man skulle måla, "andligt" utsmetade pastellfärger vått i vått, svart fick inte användas) så lever allt detta kvar i waldorfpedagogiken på olika sätt och kommer fortsätta att göra det eftersom den BYGGER på Steiner och hans idéer. 

    Det är inte frågan om att "köpa allt" eller "inte köpa allt". Det är frågan om att hela paketet grundar sig på gallimatias.  

  • Shasti

    Waldorfskolorna ligger sämst till i landet vad gäller deltagande i nationella prov. I vissa waldorfskolor gör bara häften av eleverna proven. Uppsala waldorfskola är näst sämst i hela landet vad gäller resultaten!
    http://thewitch.se/category/skolan/

Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!