• golftok

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Vi har fått plats i en närbelägen kommunal skola som är F - 9, skolan har bra rykte och allt verkar okej. Vi har dock också fått plats i Kristofferskolan i Bromma i Stockholm som är en Waldorfskola. Vi bor ca 20 minuters bilväg från Waldorfskolan så det blir lite meckigt med lämning och hämtning. Vi är insatta i Waldorfpedagogiken och tycker att det verkar bra, jag är själv lärare i en kommunal skola men trots detta är vi helt förvirrade. Vad ska vi välja? Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan , hon är intresserad av det mesta.... Vad ska vi välja? Någon som har sina barn i Kristofferskolan eller har erfarenhet eller har hört något om hur Waldorfpedagogiken är gentemot "kommunalskolans pedagogik".... Behöver verkligen alla råd och synpunkter.

  • Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!
  • Shasti
    Shasti skrev 2011-11-04 18:08:54 följande:
    Waldorfskolorna ligger sämst till i landet vad gäller deltagande i nationella prov. I vissa waldorfskolor gör bara häften av eleverna proven. Uppsala waldorfskola är näst sämst i hela landet vad gäller resultaten!
    thewitch.se/category/skolan/

    Så här ser deltagandet i de nationella proven ut för Stockholms Waldorfskolor:

    Ellen Key 71% (17 av 24) av eleverna gjorde inte provet (vilket är  anmärkningsvärt). Inga resultat listade från skolan (sker av  anonymitetsskäl om färre än 10 fått någotdera resultatet) Frejaskolan 45% (10 av 22) gjorde inte provet. Inga resultat listade. Kristofferskolan 25%  (14 av 55) gjorde inte provet, den enda skola som haft tillräckligt  elevunderlag för att lista resultaten – goda resultat hos de som var  redovisade. Martinskolan 32% (7 av 22) gjorde inte provet. Inga resultat listade. Mälaröarnas Waldorfskola hittar jag inte i listningen, vilket betyder att de inte skickat in några resultat alls. Djurgårdens Waldorfskola (den med 65% obehöriga lärare) har inte heller skickat in resultaten. Idunskolan har alla 6 gjort provet, inga resultat listade. http://www.vof.se/blogg/behoriga-larare-stockholms-waldorfskolor/
  • golftok

    Fast min dotter använder "vanliga" pennor i sin fsk och läser gör hon varje dag, de går ofta till biblioteket där de får låna böcker och pedagogerna uppmuntrar henne att läsa så mycket hon vill. Visst läser de verser och dottern kan redan mänga utantill men flera är sådana som kommer från tex Alice Tegnér...

  • Shasti
    golftok skrev 2011-11-05 06:58:33 följande:
    Fast min dotter använder "vanliga" pennor i sin fsk och läser gör hon varje dag, de går ofta till biblioteket där de får låna böcker och pedagogerna uppmuntrar henne att läsa så mycket hon vill. Visst läser de verser och dottern kan redan mänga utantill men flera är sådana som kommer från tex Alice Tegnér...

    Skönt, då är de inte lika hysteriska med detta att "barn får absoluuuuut inte läsa före 7 års ålder" på din dotters fsk. Det finns ju givetvis olika waldorfskolor med mer eller mindre "sträng" inställning till saker som Steiner föreskriver, men de finns alltid där. 

    Mina två bonusbarn har gått i waldorfskola med en sådan inställning och båda har mer eller mindre blivit analfabeter. Ingen av dem har någonsin läst en enda bok och de kan knappt läsa eller skriva över huvudtaget någon av dem.
  • golftok

    I den granskning du refererar till har 27 personer röstat... Det säger ingenting dessutom är denna undersökning inte direkt vetenskaplig. Man kan vara hur partisk som helst. Om jag sett denna undersökning hade jag själv kunnat lyfta snittet

  • Kajee
    Shasti skrev 2011-11-04 18:08:54 följande:
    Waldorfskolorna ligger sämst till i landet vad gäller deltagande i nationella prov. I vissa waldorfskolor gör bara häften av eleverna proven. Uppsala waldorfskola är näst sämst i hela landet vad gäller resultaten!
    thewitch.se/category/skolan/

    Vad jag vet så protesterade Waldorf ganska hårt mot den nya läroplanen. De hävdade att de inte kunde genomföra sina pedagogiska intentioner om Lgr 11 skulle genomdrivas. Så då undrar jag om de nu har ändrat sina pedagogiska intentioner eller om de rent av bedriver undervisning mot skllagen. I vilket fall som helst kan man ju då undra om Waldorf är ett bra alternativ.

    När det gäller nationella proven så hävdade Waldorf att det också var emot deras pedagogiska intentioner. 
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Shasti
    Kajee skrev 2011-11-05 23:08:32 följande:
    Vad jag vet så protesterade Waldorf ganska hårt mot den nya läroplanen. De hävdade att de inte kunde genomföra sina pedagogiska intentioner om Lgr 11 skulle genomdrivas. Så då undrar jag om de nu har ändrat sina pedagogiska intentioner eller om de rent av bedriver undervisning mot skllagen. I vilket fall som helst kan man ju då undra om Waldorf är ett bra alternativ.

    När det gäller nationella proven så hävdade Waldorf att det också var emot deras pedagogiska intentioner. 
    Ja, det stämmer. De tycker det är såååååå hemskt att mäta barnens intellektuella kunskaper. De stackars barnen blir överintellektuella. Det är Ahrimanska och Luciferiska krafter i rörelse (demoniska enligt Steiner).
  • Kajee
    Shasti skrev 2011-11-05 23:30:27 följande:
    Ja, det stämmer. De tycker det är såååååå hemskt att mäta barnens intellektuella kunskaper. De stackars barnen blir överintellektuella. Det är Ahrimanska och Luciferiska krafter i rörelse (demoniska enligt Steiner).

    Jag har alltid tyckt att man ska vara försiktig med att renodla pedagogiker på det där sättet. Själv blandar jag ett flertal pedagogiker när jag undervisar eftersom alla barn är individer och behöver olika stimulans.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Shasti
    golftok skrev 2011-11-05 22:55:08 följande:
    I den granskning du refererar till har 27 personer röstat... Det säger ingenting dessutom är denna undersökning inte direkt vetenskaplig. Man kan vara hur partisk som helst. Om jag sett denna undersökning hade jag själv kunnat lyfta snittet
    Hur kan man begära något som helst "vetenskapligt" när man håller tillgodo med Waldorf? Nej, undersökningen är inte vetenskaplig men den speglar vad de flesta tyckte under min tid i skolan också. Och visst är alla partiska, det är du också. Dock inte Aftonbladet. De har undersökt alla skolor.

    Här har du mer:
    Waldorf har en dold andlig agenda
    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=157007

    En mycket bra artikel av Håkan Blomqvist:
    http://steinerkritikk.no/Tio%20skal%20att%20si%20nej%20till%20Waldorfskolor.htm
    "Waldorfskolan är en fristående skola som är religiöst och politiskt obunden och är öppen för alla." Så står det i broschyrer från skolan. Fler och fler föräldrar börjar nu inse att de blivit lurade in i ockultism genom waldorfskolan. Efter att ha tagit sina barn ur Kristofferskolan skrev psykologen Madeleine Kats följande reflexion i Svenska dagbladet: "Nu efteråt kan jag se att jag – liksom troligen många av de föräldrar som idag köar – totalt missuppfattat budskapet. Antroposofin är en religiös rörelse. Det handlar alltså i första hand om religion – pedagogiken bygger på denna tro och kan inte lösgöras från den i lämpliga bitar."


    När det gäller waldorfskolan är antroposoferna experter på att med ett förvirrande nyspråk dölja den verkliga sanningen. "Fördjupad människokunskap"=Steiners ockulta lära, "morgonspråk"=morgonbön, "andevetenskap"=Steiners ockulta lära, "kunskapsväg"=skolning till skådare i andevärlden, "fördjupad psykologi"=Steiners ockulta utvecklingspsykologi o.s.v. Naturligtvis blir föräldrar förvirrade och lätta offer med allt tal om frihet och om att utveckla hela människan.


    http://steinerkritikk.no/
  • TrineTherese

    Själv tycker jag Waldorfskolan är super. Har själv min son i en Steinersskola, fast i Norge.

  • golftok

    TrineTherese: vad tycker du är bra med skolan? Hur gammalt är ditt barn? Är det något du tycker är mindre bra?

Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!