Zofian skrev 2011-04-22 18:05:44 följande:
Vi bor bra så vi har bara fem minuter körväg till köpcentrum så det är inga problem och gubben kan säkert sticka iväg och handla. Men sen tänkte jag ju att vi kommer ju behöva typ tvättlappar och då kan man lika gärna köpa det innan. Annat vi kommer använda är ju blöjor och napp så småningom. Funkar amningen så kör jag på det. Men krånglar det massor så skippar jag det. Har medicin jag skulle vilja börja äta som inte går med amning och som jag inte tagit på hela graviditeten.
Apropå tvättlappar så tänker jag sy egna. Har ett gäng gamla handdukar som jag sorterat ut som jag tänkte klippa i småbitar och zickzacka kanterna på. Miljövänligt och ekonomiskt! Vi kommer troligen köra tygblöjor också...
När det gäller napp har jag lärt mig att man bör vänta med det om man tänkt amma, eftersom det är viktigt att barnet för träna tekniken att suga på bröstet först. Desamma gäller nappflaska och ersättning. Det är ju naturligt att den riktiga mjölkproduktionen inte kommer igång på ett par dagar helt, och att barnet går ner i vikt i början och om man då tänkt amma är det viktigt att inte "ge upp". Då är det bättre att ringa amningshjälpen eller mottagningen (hur det nu funkar där ni bor) och få råd först.