• Zofian

Vad ska man ha innan bebisankomst?

Ja. Vi har 40dagar kvar till beräknad ankomst. Vad behöver vi ha klart hemma och vad kan man vänta med att köpa till lillen är större. Ska handla för denna lönen så allt är klart. Men kan jag ha glömt något. Lista gärna upp vad man behöver då jag kan bocka av det vi redan har. Tänk om vi skulle glömma något. Kommer hem så har man inget skötbord tex. Nu har vi säng, vagn, skötbord, lite kläder och så. Men alla småsaker som spjälskydd. Sängkläder och sånt. Jag är rädd att glömma nåt sånt.

• Svar på tråden Vad ska man ha innan bebisankomst?
  • camillaoadde

blöjor, tvättlappar, någon salva mot röd rumpa, typ inotyol, barnolja.

• camillaoadde

en liten filt kanske...

• syrena

Har ni bil bör ni skafa en bilbarnstol, solskyd till bil fönster.

Nappar, nappflaskor om barnet inte kan eller vill amma och så kan det va bra att ha ersättning hemma så man inte står där mitt i natten och inte kan ge något ...... Kunde själv bara amma i två veckor så jag va glad att jag hade köppt hem ersättning innan jag fick henne:)

Lycka till Glad

• Zofian

Haha. Filt har vi och inget av det andra hade jag tänkt på att köpa. Blöjor tänkte jag att det tar man när han kommer. Men tvättlappar hade jag inte ens tänkt på. Kan ju vara skönt att slippa åka runt och storhandla när man precis kommer hem.

• Zofian

Ja vi har babyskydd. Men solskydd. Hade inte ens tänkt på det. Ja just ja ersättning är nog bra att ha hemma. Den håller ju om mm inte behöver ge det också. Har en liten nappflaska som var med i startpaketet från apoteksgruppen. Har inte tänkt på napp. Jag vill ha snuttefilt till lillen. Men tänkte att man kanske inte kan ha den i början om dom kräks och så. Har dom nån glädje av en sån?

• syrena
    Zofian skrev 2011-04-22 08:35:23 följande:
    Ja vi har babyskydd. Men solskydd. Hade inte ens tänkt på det. Ja just ja ersättning är nog bra att ha hemma. Den håller ju om mm inte behöver ge det också. Har en liten nappflaska som var med i startpaketet från apoteksgruppen. Har inte tänkt på napp. Jag vill ha snuttefilt till lillen. Men tänkte att man kanske inte kan ha den i början om dom kräks och så. Har dom nån glädje av en sån?
    Vet inte om de har så stor glädje av snuttefilt jag försökte med både napp och snutte filt men hon valde nappen snuttefilten tar hon i bland ... men det är väl olika från barn till barn så testa med båda:)
  • snuttan1983

hej tycker verkligen att du ska ha snutte till bebisen.. har haft både snutte å napp till min första å det va bra för då gick det lättare att sluta med nappen sen för då hade hon ju snutten som hon har varje natt som hon kramar å grejar med. å napp ska man ju inte ha första tiden om man ska få igång ammningen har jag för mig... å snutten blir ju som en trygghet...

• Veritaslux

Nu vet jag inte var ni bor, men om ni bor i en stad behöver ni faktiskt inte bunkra upp med diverste "utifall-saker". Jag bor i Stockholm och har butiker och även apotek som är öppna dygnet runt.

Okej, har man bil och inte köpt babyskydd kan det ju vara lite surt, men det lär man upptäcka redan på BB att det saknas.  Men filtar, salvor etc, ingenting är väl så brådis att man går under om det inte finns hemma?

Väntar första barnet. BF 110603
  • Zofian

Vi bor bra så vi har bara fem minuter körväg till köpcentrum så det är inga problem och gubben kan säkert sticka iväg och handla. Men sen tänkte jag ju att vi kommer ju behöva typ tvättlappar och då kan man lika gärna köpa det innan. Annat vi kommer använda är ju blöjor och napp så småningom. Funkar amningen så kör jag på det. Men krånglar det massor så skippar jag det. Har medicin jag skulle vilja börja äta som inte går med amning och som jag inte tagit på hela graviditeten.

• frökenfräken05

febertermometer till örat är ganska bra att ha hemma, vi har även köpt såndär nässug på apoteket och koksaltdroppar ifall bebis skulle bli förkyld.

• Veritaslux
    Zofian skrev 2011-04-22 18:05:44 följande:
    Vi bor bra så vi har bara fem minuter körväg till köpcentrum så det är inga problem och gubben kan säkert sticka iväg och handla. Men sen tänkte jag ju att vi kommer ju behöva typ tvättlappar och då kan man lika gärna köpa det innan. Annat vi kommer använda är ju blöjor och napp så småningom. Funkar amningen så kör jag på det. Men krånglar det massor så skippar jag det. Har medicin jag skulle vilja börja äta som inte går med amning och som jag inte tagit på hela graviditeten.
    Apropå tvättlappar så tänker jag sy egna. Har ett gäng gamla handdukar som jag sorterat ut som jag tänkte klippa i småbitar och zickzacka kanterna på. Miljövänligt och ekonomiskt! Vi kommer troligen köra tygblöjor också...

När det gäller napp har jag lärt mig att man bör vänta med det om man tänkt amma, eftersom det är viktigt att barnet för träna tekniken att suga på bröstet först. Desamma gäller nappflaska och ersättning. Det är ju naturligt att den riktiga mjölkproduktionen inte kommer igång på ett par dagar helt, och att barnet går ner i vikt i början och om man då tänkt amma är det viktigt att inte "ge upp". Då är det bättre att ringa amningshjälpen eller mottagningen (hur det nu funkar där ni bor) och få råd först.
    Väntar första barnet. BF 110603
  • Zofian

Ja. Jag vet det där om sugteknik och amning. Gick igenom det mycket på föräldrakursen. Har inte tänkt köpa napp föränn det behövs. Så ser vi. Beror ju på sugbehovet hos bebben och så med.

• MammaMarie

"bröstinlägg" eller vad det heter. Brösten kan läcka mer än man tror.

• lovely lady

en skön amningshh
    bröstinlägg
    amningskopp/kupa i plast (att ha på det bröst bebis inte ammar från eftersom det oftast läcker mjölk) APOTEKET
    stora bomullstrosor till dig
    stora bindor
    sköna myskläder till dig som inte sitter åt
    babypyamas med fot är oslagbart plagg till lille bebis (det jag använde nonstop)

liberoboxen på bb brukar innehålla några blöjor och våtservetter, babymössa, body, prov på olja mm...

tops till bebisnaveln (vanlig affär) lite tjockare än vanliga tops

son -06, dotter -09, bf juli -2011
Svar på tråden Vad ska man ha innan bebisankomst?