• Jäjd

    Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?

    Nationaldagen nalkas. Vi kommer givetvis stå och vråla nationalsången och kanske även Idas sommarvisa, och Den blomstertid nu kommer så jag tänkte passa på att höra efter vilken maträtt som passar in på beskrivningen "mest svensk"?

    Orkar verkligen inte göra en omröstning så det är väl bara att komma med förslag utöver eller inklusive de som normalt sett anses som nationalrätter.

    Solig


  • Svar på tråden Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?
  • lokisse
    Jäjd skrev 2011-05-31 12:01:56 följande:
    Det är väl just det man velat utröna här.

    Jag tycker det är viktigt att ta allt det där i beaktande. Men kebab etc kommer ju aldrig att kännas svenskt.
    ge den lika lang tid som kaldolmen sa lär det se anurlunda ut. (även det en typiskt turkisk rätt)
    Nej det tror jag inte!
  • Krokig Krokofant
    Jäjd skrev 2011-05-31 11:52:28 följande:
    Visst var det det. Du kan inte hålla dig väck. Jag sympatiserar men förblir illa till mods av din uppmärksamhet.
    Snälla Jaded, detta börjar bli genant, lika genant som när du visar att du memorerat massa personlig information om mig tidigare i tråden.

    Jag har aldrig sökt kontakt med dig, snarare varit ganska avvisande. Men man behöver inte vara attraktiv för alla eller ens omtyckt av alla, det viktigaste är att man tycker om sig själv.

    Hoppas att du kan lägga ner stridsyxan.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Jäjd skrev 2011-05-31 12:01:56 följande:
    Det är väl just det man velat utröna här.

    Jag tycker det är viktigt att ta allt det där i beaktande. Men kebab etc kommer ju aldrig att kännas svenskt.
    Kebab är lika svenskt som pizza eller baklava.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    TheCoopers skrev 2011-05-31 11:57:30 följande:
    Vi kör på det man tycker är svenskt själv , ja eller det som är "typiskt" svensk idag . Vi kan liksom inte sitta och gräva i historian . Pizza med bea är ju svenskt idag .. kan man tycka !
    Vem skulle tycka annorlunda? Sverige är ju ett mångkulturellt land?
    One by one, one by one.
  • TheCoopers
    Krokig Krokofant skrev 2011-05-31 12:08:51 följande:
    Vem skulle tycka annorlunda? Sverige är ju ett mångkulturellt land?
    Ja ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Krokig Krokofant
    TheCoopers skrev 2011-05-31 12:10:27 följande:
    Ja ?
    Tänk på hur du uttrycker dig.
    One by one, one by one.
  • TheCoopers
    Krokig Krokofant skrev 2011-05-31 12:11:40 följande:
    Tänk på hur du uttrycker dig.
    Ok daddy dearest !
    I'm the me I choose to be ...
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 11:57:30 följande:
    Vi kör på det man tycker är svenskt själv , ja eller det som är "typiskt" svensk idag . Vi kan liksom inte sitta och gräva i historian . Pizza med bea är ju svenskt idag .. kan man tycka !
    Att ha bearnaisesås till pizza kanske har uppstått i Sverige. Men pizza är inte svenskt. Svensk pizza är ungefär lika missvisande som att köpa pizza från en pizzeria som heter typ Italia och så är det ett gäng håriga araber som bakar pizzan. Rent lurendrejeri!
    Jäjd skrev 2011-05-31 12:01:56 följande:
    Det är väl just det man velat utröna här.

    Jag tycker det är viktigt att ta allt det där i beaktande. Men kebab etc kommer ju aldrig att kännas svenskt.
    Ja, och då får man väl tänka på att mat från början var tämligen okomplicerat. Man åt vad man kom över. Därför var matkulturen från början mer eller mindre likadan, bara det att djuren, grönsakerna och frukterna kunde variera. Sedan även kryddorna, när man nu började använda det. Därför är det väl tämligen svenskt att äta t ex. gädda och älg osv. Lägg till lingonsylt så har man där något typiskt svenskt. På just midsommar så är det dock som jag tror att trådstarten antyder, typiskt svenskt med sill och grillat kött.
  • Croft

    Klart att svensk pizza är svensk, för som italiensk pizza smakar den inte. Tyvärr.

  • Ásgrímur
    Croft skrev 2011-05-31 12:25:57 följande:
    Klart att svensk pizza är svensk, för som italiensk pizza smakar den inte. Tyvärr.
    Pizza är italienskt, men det är klart att pizza i Sverige blir något annorlunda.
Svar på tråden Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?