• faceprimer

    Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

    Här är tråden för oss som väntar tillökning runt/i mars 2012.
    Här kan vi följas åt och peppa, stötta, prata, och diskutera med varandra om allt vad det innebär att vara gravid och vänta barn.

    Själv plussade jag idag, 4/7-2011

    Häng på!

    Kram {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 23:53

    Då listan har blivit så pass lång (vilket betyder att det är många som plussat! ) Så har det kommit in tips att vi har en tråd för listan, och en för diskussion. Vilket jag nu har skapat:
    Här är tråden för listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59919507.html
    Och denna tråd fortsätter som diskussionstråd Kram

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-12 18:05
    Fick tips om att ha en bildtråd och självklart håller jag med! Här har ni bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59946875.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 10:20
    Fortsättningstråd för när bebisarna har kommit ut till världen:
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m62965812.html

  • Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)
  • emmzaz
    Grizzly skrev 2011-07-24 14:26:10 följande:
    Fick idag reda på att vi väntar barn och är tydligen redan i 7:e veckan. Är helt chockad! Och känner mig så förvirrad, detta var inte helt planerat...  Har en underbar sambo och ett underbart liv där en bebis tyvärr inte passar in., blir att ändra på det nu...Någon givmild som kan ge lite uppmuntrande kommentarer?
    jag är precis i samma sitts som du...men man hinner väll vänja sig vid tanken, och precis som de andra skriver med lite mer planering kan man nog leva lite som innan... ringde i fredags fick inskrivning den 9 aug jag är 23
  • BebisVagga
    Chetti skrev 2011-07-24 17:43:41 följande:

    Jag vill inte berätta för någon ännu, känns som det är för tidigt.

    Ev. ska jag på grillfest nästa vecka och sedan har min bror 30-årsfest i augusti. Att inte dricka och feströka fastän man brukar göra det är ju ett typiskt tecken på att man är gravid. Vill ju gömma det några veckor till.

    Hur gör jag?

    Funderar på alkoholfritt vin eller öl men då får jag stryka över alkoholfritt så de inte ser det haha.

    Ciggen är lättare, bara att säga att jag slutat helt.


    ja eller så berättar du det så slipper du nån som säger nej men gumman kom igen nu....
  • emmzaz

    När är vanligt att man berättar för familj och vänner? och när pratade ni med chefen?

  • BebisVagga
    emmzaz skrev 2011-07-24 17:47:30 följande:
    När är vanligt att man berättar för familj och vänner? och när pratade ni med chefen?
    vi berättade det direkt.. varför vänta? den som händer , händer oavsett..
    jag ska dock vänta med att berätta för chefen till efter vulet...
  • olivian
    faceprimer skrev 2011-07-23 20:54:38 följande:
    Såklart du får skriva inlägg som innehåller oro. Tycker själv diskussionen började rätt otrevlig, även om det kanske inte var menat så, precis som Stinis83 skrev så är vi ju här för att stötta varandra.  Man blir ju orolig av en anledning även om det många gånger är helt ofarligt det man är orolig för. Men det jag syftar på är om man verkligen inspekterar varje lilla sak och stressar upp sig pga det, tex "idag vaknade jag och hade lite mer flytningar än vanligt" eller "idag ömmar det bara i det ena bröstet och inte i båda" och att man blir jätte orolig och tror att något är fel pga vanliga kroppssymptom, sånna saker som är helt ofarliga och normala under graviditeten. Det kan jag själv tycka det är onödigt att stressa upp sig för.
     Är det annat så är det klart att man börjar oroa sig, oftast med all rätt då man ska vara på sin vakt om man tex blöder, DOCK är det ju långt ifrån alla som faktiskt får missfall pga att de blöder, utan det kan ju bero på mycket saker som tex sex, sköra slemhinnor, etc etc. Och behöver inte alls vara farligt. Många blöder ju faktiskt mer/mindre under graviditeten. Men självklart blir man orolig. Kära nån, jag fasar för att jag ska börja blöda för typ ingenting så jag förstår om man blir orolig när man väl gör det.
    Men det kan mycket väl vara som du sa att du blöder efter att ni haft sex, det är inte alls ovanligt.
    Eftersom du inte blöder mer och det inte gör ont så är det nog ingen fara.

    MA står för Missed Abortion och innebär att fostret dött i magen och det blir inget missfall direkt utan det tar ett tag tills kroppens stöter ut fostret. Alltså så ligger fostret kvar dött i livmodern ett tag innan kroppen förstår att det är missfall skulle man kunna säga. 

    Vad roligt att dom blev glada! det blir också så mycket mer verkligt när man får berätta det
     som en bekrätelse åt sig själv kan man säga. En underbar känsla.
    Själv träffade jag mina föräldrar och vi började prata lite om vagn, (ska inte köpa en men vi bara pratade) och det var så himla härligt att prata om det och man verkligen förstod att "wow, det är jag som ska ha barn" Underbar känsla!
    Nej, men det kändes ju lite fel att börja oroa sig precis efter det där :P Men jag håller med. Man ska väl inte oroa sig i onödan, men ibland undrar man om något är normalt eller om man bör vara orolig. T ex är det här min första graviditet så jag har ju inget att jämföra med. Fastän jag tror att det är normalt att det gör ont då och då i vad jag förmodar är livmodern så VET jag ju inte. Därför känns det bättre att fråga lite anonymt här på FL än att stressa upp sig och sambon och gå omkring och inte veta varken ut eller in.

    Ja, det är så märkligt! Haha :D Behövde inte ens ta upp ämnet själv utan fick frågan av mamma om vi planerar barn än eller inte. Hade någon märklig reaktion för ca 2 mån sen på mina p-piller som vi trodde var att jag var gravid så vi blev så besvikna när det inte var så. Därför frågade hon hur det låg till, jätteskönt!
  • Nikis
    BebisVagga skrev 2011-07-24 12:58:29 följande:
    Någon som fyller i graviditetskalendern här på FL??!?!?! jag gör.. vill gärna läsa era med
    Jag har gjort det, men den är inte 100 % säker
  • emmzaz
    BebisVagga skrev 2011-07-24 17:53:26 följande:
    vi berättade det direkt.. varför vänta? den som händer , händer oavsett..
    jag ska dock vänta med att berätta för chefen till efter vulet...
    okej... känns bara så dumt ifall det skulle hända ngt. när är vulet planerat då? eftersom det är min första graviditet har jag juh inget att jämför med och allt känns bara så overkligt, känner igentligen inget mer än spända bröst och sådana vanliga symptom dagarna innan mensen skillnaden är bara att den inte kommer. alla andra verkar må så dåligt vara trötta osv... Så jag har tänkt här att det kanske bara är fel på alla mina test jag tagit. eller att kroppen spelar mej ett spratt. Jag har gjort några stycken sen tisdags/onsdags nu kan man säga,av olika sorter.  Idag var sträcket så tydligt att det nästan var starkare en kontroll sträcket. Så verkligheten börjar nog komma ikapp nu...  
  • olivian

    Skogsälvan:

    Jag känner en person vars sambo hade grava spelproblem. Det blev så illa att hon lämnade honom fastän hon såg honom som mannen i sitt liv. Det gick två veckor innan de bestämde sig för att försöka på nytt och han insåg att han behövde ändra sig för att få vara med henne. Idag, fyra år senare är de fortfarande tillsammans och har det underbart och en liten dotter.

    Skriver inte detta för att du ska känna dig tvingad att lämna din älskade fästman. Men själv växte jag upp med en missbrukande pappa och fastän min mamma ville att det skulle bli bra blev det aldrig det. Därmed inte sagt att det inte finns hopp för att din sambo inte ska kunna ändra sig. Bara att OM han  inte gör det så är det bättre att gå.

    Pröva att prata med honom först, nykter, och ge honom en chans. Hjälper det inte får du besluta då vad du ska göra.

  • LillaE2012

    Skogsälvan - Har själv en far som är alkoholist. Han har varit hela min uppväxt och tyvärr bryr han sig inte särskilt mycket om någon av oss. Fokus har alltid varit att han själv mår bäst. Alkoholism är ju en sjukdom och ett långt missbruk ger förändringar på hjärnan. Min mamma  kan idag inte förstå hur hon kunde stanna så länge hos honom, men kärleken är blind sägs det. Hon hoppades väl på en ändring, men allt som min far lämnat efter sig är besvikelse, sårade, brott och skulder. Gör inte samma misstag du. Be att han blir nykterist om han inte klarar av att hålla sig full borta från er eller dricka på ett förnuftigt sätt. Annars tycker jag att du ska lämna honom, innan flera år har gått och ni alla mår dåligt.

    Emmzaz - Med min tredje hade jag inte heller några som helst symtom, mer en att jag kissade lite oftare. Var så lätt graviditet, mådde hur bra som helst. Så man behöver inte ha några symtom alls, men ändå vara gravid. Jag tyckte det var så konstigt då så jag var tvungen att göra ett VUL den gången bara för att symtomen inte fanns. Men allt såg hur bra ut som helst. Njut istället av graviditeten för det är inget vidare o vara som en zoombi, må illa eller inte känna sug efter mat, ha molvärk, ömma bröst, svullen om magen mm.

  • Chetti
    BebisVagga skrev 2011-07-24 17:44:42 följande:
    ja eller så berättar du det så slipper du nån som säger nej men gumman kom igen nu....
    Ja, men hela min släkt kommer på min brors 30-årsfest och det blir för mycket prat om mig då om jag berättar =)

    Jag ska nog berätta för min mamma då i alla fall och så får vi se hur det blir med de andra.

    Klart att man vill att alla ska veta direkt men jag har flera syskon som försöker få barn och vad jag vet inte lyckats ännu. Vill hålla låg profil
    blääääääääääää
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)