• faceprimer

    Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

    Här är tråden för oss som väntar tillökning runt/i mars 2012.
    Här kan vi följas åt och peppa, stötta, prata, och diskutera med varandra om allt vad det innebär att vara gravid och vänta barn.

    Själv plussade jag idag, 4/7-2011

    Häng på!

    Kram {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 23:53

    Då listan har blivit så pass lång (vilket betyder att det är många som plussat! ) Så har det kommit in tips att vi har en tråd för listan, och en för diskussion. Vilket jag nu har skapat:
    Här är tråden för listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59919507.html
    Och denna tråd fortsätter som diskussionstråd Kram

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-12 18:05
    Fick tips om att ha en bildtråd och självklart håller jag med! Här har ni bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59946875.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 10:20
    Fortsättningstråd för när bebisarna har kommit ut till världen:
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m62965812.html

  • Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)
  • BebisVagga
    faceprimer skrev 2011-07-28 19:17:49 följande:
    Sitter och är lite halvt irriterad (hormoner , haha) på en tråd jag skrev i nyss, handlar om ifall man tog med sig sin partner på första BM besöket och jag skrev att Nej det gjrode jag inte. Jag anser inte att han behövde ta ledigt för att sitta med mig medans BM går igenom alkohol och lite kost och jag får fylla i ett papper om alkoholvanor. Och några i tråden skulle påpeka att hos dom så går minsann deras partner med på ALLA möten för det är ju "VÅRAT BARN" som dom så mycket skrev om. Jag kan inte låta bli att tycka att Varför är ens partner mindre delaktig om han inte följer med på hälsosamtalen? Jag menar, hälsosamtalet var inget nytt, även att jag väntar mitt första barn, hon gick somsagt igenom alkohol och vad man inte får äta, det handlade ingenting om barnet, graviditeten eller utvecklingen utan endast om alkohol och kost. Jag anser inte att min sambo hade behövt följa med mig på det och jag anser inte heller att han är mindre delaktig för att han inte följde med på hälsosamtalet. Sen ser väl samtalen ut olika hos olika BM, men hos mig var det verkligen inget speciellt även om det var trevligt. Det handlade somsagt bara om kost och alkohol. Min sambo kommer däremot följa med alla gånger senare när det handlar om graviditeten och om min kropp och allt som hör där till. Samt på alla ultraljud etc.
    Haha, dessa grav.hormoner gjorde mig förbannad bara på ett litet inlägg Men tycker det var så himla negativt i tråden där, som att ens partner är mindre delaktig bara för han inte följer med på mitt hälsosamtal..  det är ju fortfarande lika mycket Vårat barn ihop även om han inte satt med mig dom minuterna vi pratade alkohol och kost. De var som om de verkligen ville att det skulle låta som att man inte är delaktig om man inte följer med på ALLA möten.

    Vad tycker ni andra? Är er partner mindre delaktig om han/hon inte följer med på hälsosamtal? 
    haha min sambo följde inte ens med mej när jag blev inlagd... han kom sen på kvällen när han slutat...
    han var med på ultraljudet o fostervattensprovet...

    Han följde inte ens med till danmark när jag var sjuk... Han kom dock ner sen när läget blev kritiskt... ingen kunde ju veta hur länge det skulle ta
  • LadyA01

    Jag tänkte inte ens tanken på att be min make följa med på hälsosamtalet... ;) inte heller på inskrivningen faktiskt, där handlar det ju mest om mig, mina värden och min kropp. Då gör han mer nytta på jobbet. Men på vulet var han såklart med, kommer vara med på nästa vul/ul den 15/8 och sen när det väl är dags för föräldragrupp osv - då börjar det ju kännas intressant.. :)

  • den långa vägen
    LadyA01 skrev 2011-07-28 20:33:35 följande:
    Jag tänkte inte ens tanken på att be min make följa med på hälsosamtalet... ;) inte heller på inskrivningen faktiskt, där handlar det ju mest om mig, mina värden och min kropp. Då gör han mer nytta på jobbet. Men på vulet var han såklart med, kommer vara med på nästa vul/ul den 15/8 och sen när det väl är dags för föräldragrupp osv - då börjar det ju kännas intressant.. :)

    Fast vi fick rådet att mannen skulle följa med på inskrivningen eftersom man går igenom sjukdomshistoriken i familjen (har inte talat om att vi gjort DI, kändes inte som rätt läge sist)
     
  • gosmagen

    Inskrivning idag för min del.. Äckliga blodprov, tur sambon va me Blir NUP den 30/8 och vi läääängtar så himla mycket efter att se den lill*. Blev även flyttad till 7+3 istället för 7+0 idag Bara massor av possitivt idag =) Blev även lite shopping på eftermiddagen, men nu har jag så ont i min rygg och höfter

  • TheCoopers
    faceprimer skrev 2011-07-28 19:17:49 följande:
    Sitter och är lite halvt irriterad (hormoner , haha) på en tråd jag skrev i nyss, handlar om ifall man tog med sig sin partner på första BM besöket och jag skrev att Nej det gjrode jag inte. Jag anser inte att han behövde ta ledigt för att sitta med mig medans BM går igenom alkohol och lite kost och jag får fylla i ett papper om alkoholvanor. Och några i tråden skulle påpeka att hos dom så går minsann deras partner med på ALLA möten för det är ju "VÅRAT BARN" som dom så mycket skrev om. Jag kan inte låta bli att tycka att Varför är ens partner mindre delaktig om han inte följer med på hälsosamtalen? Jag menar, hälsosamtalet var inget nytt, även att jag väntar mitt första barn, hon gick somsagt igenom alkohol och vad man inte får äta, det handlade ingenting om barnet, graviditeten eller utvecklingen utan endast om alkohol och kost. Jag anser inte att min sambo hade behövt följa med mig på det och jag anser inte heller att han är mindre delaktig för att han inte följde med på hälsosamtalet. Sen ser väl samtalen ut olika hos olika BM, men hos mig var det verkligen inget speciellt även om det var trevligt. Det handlade somsagt bara om kost och alkohol. Min sambo kommer däremot följa med alla gånger senare när det handlar om graviditeten och om min kropp och allt som hör där till. Samt på alla ultraljud etc.
    Haha, dessa grav.hormoner gjorde mig förbannad bara på ett litet inlägg Men tycker det var så himla negativt i tråden där, som att ens partner är mindre delaktig bara för han inte följer med på mitt hälsosamtal..  det är ju fortfarande lika mycket Vårat barn ihop även om han inte satt med mig dom minuterna vi pratade alkohol och kost. De var som om de verkligen ville att det skulle låta som att man inte är delaktig om man inte följer med på ALLA möten.

    Vad tycker ni andra? Är er partner mindre delaktig om han/hon inte följer med på hälsosamtal? 
    Men du ... lyssna inte på idioter  Allt man gör är fel på något sätt här ... folk ska oja sig och skaka på huvudet .
    Det som är viktigt är att du vet att din sambo är delaktig och hur ni väljer att lägga upp BM besöken angår ingen annan .

    I'm the me I choose to be ...
  • Wielkip

    Tycker det är självklart att pappan ska vara med på så mycket som möjligt.
    Min sambo var med på inskrivningen, hur kan man vilja missa det första steget mot ens gemensama, framtida barn?

    Sen, för att vara lite sån, så tycker jag det skulle vara orättvist att vi tjejer BÅDE ska bära på barnet med allt vad det innebär, och samtidigt åka på alla besök själva, nä, nån rättvisa får det va ;)

  • loppan
    Chetti skrev 2011-07-28 17:02:23 följande:
    www.bonprix.se/se/home.htm

    Läste att någon ville ha tips på mammakläder. Klicka på länken och du kommer till Bonprix´ hemsida. De har massor av mammakläder och till bra priser.  
    Tack, supergulligt!
  • BebisVagga

     


    nu har jag gjort en lista om vad jag vill ta upp på hälsosamtalet som jag anser e viktigt.. tänk på att jag har en havadeskapsförfitning och en GBP i bagaget så den e kanske lite annorlunda!!!

    1. fostervattensprov
    2.Trombyl?
    3.specialmödrarvården
    ...4.Glukolbelastningen via blodprov?
    5. Bt mätare och urinstickor?
    6.järninjektioner?

    ja det var det..
  • loppan

    Min sambo kommer att hänga med på hälsosamtalet men enbart för att han själv vill...för mig är det mer viktigt att han är där och lyssnar på hjärtslag samt ultraljud :) jag tycker det är helt upp till varje par hur man själv vill ha det

  • ThereseX

    Min man var med på hälsosamtal, inskrivning och RUL förra graviditeten. Han jobbar ju varför ska han måsta ta ledigt flera timmar för att snacka strunt hos barnmorskan, han är ju inte mindre delaktig. Denna gång har jag tackat nej till hälsosamtal, och kommer ve och fasa gå själv på inskrivningen.. Men på RUL får han följa med.. : )

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)