• Inversable

Sås till kycklingfilé och kokt potatis?

Nån som kan rekommendera en kall sås att göra till kycklingfilé och kokt färskpotatis? I min hjärna står det helt still just nu. Tänkte ha en enkel sallad till detta, eventuellt nåt bröd och vitt vin.

• Svar på tråden Sås till kycklingfilé och kokt potatis?
  • Annika i Gbg

Creme fraiche med blåmögelost och salt/peppar är jättegott till kyckling, tycker jag. Även creme fraiche med citron och hackad persilja är gott. Tycker man att det ska vara syrligare byter man cf mot matlagningsyoghurt.  

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Inversable

Tack för era snabba svar, nu har jag lite att fundera på! Kul med lite nya tips, ibland kör man helt fast i gamla spår eller får inte upp några idéer alls.Skrattande

• idis78

Crème fraîche med sweet chili, vitlök och salt. Funkar till det mesta.

• Fidelis ad urnam
    Annika i Gbg skrev 2011-08-14 13:31:39 följande:
    Creme fraiche med blåmögelost och salt/peppar är jättegott till kyckling, tycker jag. Även creme fraiche med citron och hackad persilja är gott. Tycker man att det ska vara syrligare byter man cf mot matlagningsyoghurt.  
    Hur finfördelad ska blåmögelosten vara?
  • Annika i Gbg
    Fidelis ad urnam skrev 2011-08-14 13:52:41 följande:
    Hur finfördelad ska blåmögelosten vara?
    Jag brukar smula sönder den bara, vet inte riktigt hur smått det blir, skulle tro att det blir olika. Vill man ha en slät sås kan man säkert mixa osten med lite av fraichen och sedan blanda ner i resten.
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • mary79

Crème fraîche, chèvreost, salt,peppar och lite honung!:) jättegott till kyckling!

• smöla

cremefraiche 1 dl majonäs samt 3msk mangochutney eller cremefraiche 1msk dijonsenap 1dl majonäs vitlök

• Sussies

cf, salladslök och en kort sträng med kalles kaviar är supegott. Smakar inte alls fisk/kaviar o passar utmärkt till kött/kyckling

• Mela78

cf, riven vitlök, finhackad chili, limeskal och limejuice, salt och peppar. Gott!

• Snösparv

cremé fraiche, mosad fetaost, rosépeppar, rivet skal av lime/citron (+en skvätt juice om du så vill). Gott även till fisk!

• Inversable

Oj här fortsatte tipsen att ramla in! Tack alla som svarat.Skrattande

Svar på tråden Sås till kycklingfilé och kokt potatis?