kan kaninen äta ensilagehö?
hoppas nån förstod frågan då jag inte vet hur det stavas.
kan dom äta det?
hoppas nån förstod frågan då jag inte vet hur det stavas.
kan dom äta det?
Har du läst näringslära? Det har jag. Kaniner har tarmar som behöver jobba och behöver foder med långa fibrer,
Och där försvann halva mitt inlägg. Fortsätter senare när jag sitter vid en dator.
Kaninens tarmar behöver som sagt långa fibrer att jobba med. Det är därför de behöver hö, gräs eller hösilage så att tarmarna får jobba ordentligt. Det är sant att de överlever på pellets, men tarmarna får inte jobba nog mycket och kaninen kommer förr eller senare få problem med magen och troligtvis förstoppning, vilket även är den vanligaste dödsorsaken hos kaniner.
Hö eller annat stråfoder ska vara huvudfödan och om du har ett analyserat hö med bra näringsinnehåll för kaniner så behöver de ingen pellets. Pellets är ett tillskott, så att de får i sig de mineraler och vitaminer de behöver om inte ströfodret inte innehåller detta.
Jag skulle gärna vilja veta vilken kurs i näringslära du gått där du fick lära dig att hö inte är viktigt?
Och vad menar du då med tillskott? Kaninernas magar måste ju få jobba, vad låter bäst, fri tillgång av kraftfoder eller stråfoder?
Får väl rätta mig själv lite i #10. Fri tillgång av grovfoder, men det behöver inte vara enbart hö. Halm är finfint grovfoder, och självklar kvistar, ensilage osv.
kan dem äta halm? det är väl bara för o gosa i?
mina lever mest på hö... får torrfoder ibland o morötter... måste dem ha grönsaker varje dag?
En kanin som inte äter tillräckligt med hö/gräs/halm sliter inte ner sina kindtänder i samma takt som de växer. Att utfodra med pellets är ett komplement till grovfoder vid växande djur, dräktiga eller digivande djur eller kaniner som lever utomhus på vintern. En vuxen inomhuskanin behöver inte äta pellets alls, men man kan ge 1 msk/kg/dygn. För att förstå kaninens utfodring är det lämpligt att gå in på roslagstull klinikeken hemsida, alt. Fågelklinikens hemsida, alt. Blå stjärnans hemsida.
Får väl rätta mig själv lite i #10. Fri tillgång av grovfoder, men det behöver inte vara enbart hö. Halm är finfint grovfoder, och självklar kvistar, ensilage osv.
Mina kaniner äter alltid av halmen när jag lägger in nytt till dem. Givetvis får de hö. Tanken med halmen är ju att det ska vara mjukt i buren, men äter den det gör dem.I alla fall tuggar på den och jag har svårt att tro att de spottar ut den. :)
När jag hade slut på hö förra vintern så fick mina kaniner endast halm i någon vecka. Kan lova att det också tog slut i burarna :) halm är inte riktigt lika näringsrikt, men kika bra för tarmarna som hö :)
1 msk/kg/dygn är en riktlinje för friska, unga djur som lever inomhus och inte motioneras mer än medel. Naturligtvis är en foderstatus individuell. Det är bra att köpa ett analyserat hö, då det är lättare att väga upp med annan kost. Det är viktigt att titta på sitt djur, hull, pälskvalitet mm. Det vanligaste felet utfodringsmässigt är dock överutfodring med pellets, eller ännu värre gnagarblandningar. Att väga sina djur regelbundet är att rekommendera. Likaså att dagligen kontrollera avföringens kvalitet (diarré, mindre avföringspluttar mm). Angående att äta halm; det är helt ok att både hästar och kaniner äter halm. Mindre näring än i höet, men som någon tidigare skrev är det bra fiberhalt i halm. Det bör dock inte bytas ut mot hö om man inte har speciella indikationer på att just den individen behöver det.