• Multignutten

Tips på förrätt till nyår!

Jag behöver tips på en enkel förrätt med skaldjur (räkor) som vi ska ha på nyår. Jag har ingen fantasi alls och behöver hjälp!
    Den ska helst gå att förbereda dagen innan och ska vara lätt att få med sig då den ska transporteras en bit... 

• Svar på tråden Tips på förrätt till nyår!
  • smöla

räkcoctail.
    Blanda
    3 dl gräddfil
    1/2 dl chilisås
    1 dl majonäs
    lite chilipulver
    lite paprikapulvr
    några droppar citron
    några droppar worchestersås

lägg det i en burk med lock,

sen varva
    sallad
    räkor
    ärtor/paprika/majs
    gurkstavar
    och dressingen
    i vinglas
    toppa med dill och citronskiva

eller toast
    blanda
    5 dl cf
    2 dl majonäs
    1 dl frusen dill
    1 pressad vitlöksklyfta
    finskuren purjo
    några droppar citron
    räkor

du kan även tillsätta lite senap i röran

Lägg på en brödskiva med salladsblad, dillkvist citron

• mandelblomma

gör en röra av philadefiaost, pepparrotsvisp eller ost med pepparrot räkor och strimlad lax. Lägg sedan rökta laxskivor på en film av gladpack och smeta på röran som man gör vid en rulltårta.
    Rulla i hop och ställ in i kylen en stund och skär sedan rulltårtor och garnera med lite dill, någon räka eller kanske löjrom och en liten bit citron.
    Supergott!

• Multignutten
    mandelblomma skrev 2011-12-03 12:39:57 följande:
    gör en röra av philadefiaost, pepparrotsvisp eller ost med pepparrot räkor och strimlad lax. Lägg sedan rökta laxskivor på en film av gladpack och smeta på röran som man gör vid en rulltårta.
    Rulla i hop och ställ in i kylen en stund och skär sedan rulltårtor och garnera med lite dill, någon räka eller kanske löjrom och en liten bit citron.
    Supergott!
    Det där lät väldigt gott! Hur gör man med räkorna? Ska de hackas och blandas i eller läggar man dem på den utsmetade röran på laxen?
  • Elephino

Ceviche (eller hur det nu stavas) med räkor?

• mandelblomma
    Multignutten skrev 2011-12-03 14:48:56 följande:
    Det där lät väldigt gott! Hur gör man med räkorna? Ska de hackas och blandas i eller läggar man dem på den utsmetade röran på laxen?
    jag brukar hacka dem lite grovt och göra en röra av allt.
  • Multignutten
    mimamima skrev 2011-12-04 17:55:52 följande:
    Håller med Elephino: Chevice med räkor.... Hur gott som helst!
    Vad är det? Har inte en susning...
  • mimamima

Chevice är en Latinamerikansk fisk/skaldjursrätt....

Antal portioner: 4
    Ingredienser

1 kg räkor med skal
    2 dl saft av citron eller lime
    2 st tomater
    1 st grön paprika
    1 st röd lök
    2 st chilipepparfrukter
    1 st vitlöksklyfta
    3 msk olivolja
    1 msk vinäger
    salt
    svartpeppar
    (oregano)
    färsk koriander eller bladpersilja

Gör så här

1. Skala räkorna och lägg dem i saften av citron och/eller lime. Låt marinera i kylen i 4–8 timmar.
    2. Ta bort kärnorna på tomaterna och skär tomatköttet i tärningar.
    3. Dela och kärna ur paprikan och skär i tärningar. Skala och skiva löken. Hacka chilin fint.
    4. Blanda grönsakerna med pressad vitlök, olja, vinäger, salt, peppar och kanske lite oregano. Häll av citrussaften från räkorna.
    5. Blanda räkor och grönsaker och strö på det kryddgröna.

Serveras med ngt gott bröd

• Multignutten

Det blev laxrullen, men jag använde en annan färskost som innehåller pepparrot (lokal producerad). Blev kanongott men rullarna höll inte ihop, när jag skulle skära upp den så "flöt" de isär trots att de legat i kylen i ett dygn. Tyckte inte jag hade för mycket fyllning i men det kanske var därför de inte höll ihop. Kommer garanterat att göra det igen och hoppas på att de blir bättre då.

Svar på tråden Tips på förrätt till nyår!