• Söndermarken

    Vi som försökt ett tag utan plus

    Vi som har lite svårare att plussa kanske behöver någonstans att få "vädra"lite


    Lycka
  • Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus
  • JZ79

    Tack för att ni finns {#emotions_dlg.flower} Vi känner oss fortfarande förvirrade å det är svårt att smälta beskedet vi fick..Vi vet ju inte vad de menar riktigt. Finns det någon chans att bli gravida själva? Kommer spermierna blir fler och av bättre kvalité efter ev behandling av infektionen som maken verka ha? Många frågor..jag vill ringa gyn imorgon och få en förklaring på svaret...mannen rycker på axlarna och säger det inte spelar roll..Han känner sig ledsen och värdelös, jag försöker allt jag kan att få honom att fatta att han givetvis inte är värdelös, att jag älskar honom mer än nåt annat osv. Men förstår ju honom också...ingen vill ju vara den som det är "fel" på..

    Har googlat halva natten på manlig infertilitet..om spermierna fortsätter vara få och svaga så vet jag inte om ICSI funkar, men kanske..Då behöver de 1 bra spermie att föra in i ägget...men vet inte om det går att föra in en svag spermie..Det fanns även alternativ att göra en biopsi och gå in i testikeln och hämta ut spermie därifrån om det inte finns några användbara i utlösningen..
    Om makens sperma absolut inte fungerar (men de har ju inte sagt rätt ut att han är steril) så är ju donation ett alternativ, men kön är ju så sjukt lång!!

    När vi var på vår utredning så sa läkaren att om alla prover är bra så skickas vi vidare till IVF, eftersom vi försökt så länge och jag är 33 tyckte han inte vi behövde försöka själva längre..Men nu måste ju urologen göra sitt innan vi kan skickas till ivf, om det ens går att göra ivf nu med "dålig" sperma..Blir knäpp av alla frågor. Måste nog ringa gyn imorgon, oavsett vad mannen säger.. Fast de kanske inte svarar på frågor om hans prov...men de måste ju kunna säga allmänt vad det egentligen betyder när det är få och svaga spermier. Dessutom vill jag ha ett fullständigt provsvar med alla siffror och parametrar. Få spermier? Det ska ju finnas flera miljoner spermier i ett normalt prov. Exakt hur många hade han? Sorry att jag ältar!! Gråter

    Vi pratade om detta innan vi startade utredningen, att vad gör vi om nån av oss får negativt svar. Vi sa att vi hoppar på ivf-karusellen om det behövs och jag sa före utredning att jag kan tänka mig både ägg- och spermiedonation. Maken visste inte ens det fanns då..och inte visste han mkt om ivf heller. Så vi har pratat om det förut, men annorlunda nu när vi står här med detta negativa resultat.

    Inatt när jag frågade maken hur det var sa han att han är värdelös som inte ens kan göra barn..idag snackar han om att det är dags att skicka honom till nödslakt. Det sista sa han iaf med ett leende....Inatt försökte jag påminna honom om icsi, biopsi (det tyckte han lät läskigt) och sa att jag läst här på forumet att spermierna kan få annan kvalité efter behandling av infektionen. Ska googla upp lite bra länkar som han kan läsa om/när han vill.

    Hoppas verkligen att det kommer en kallelse till urologen snart! Det borde väl vara bäst att behandla den där infektionen snarast! Borde de inte kolla fler spermietester förresten? Eller så va det så kasst att det inte är lönt förrän infektionen är behandlad..Hade ni följt med på besöket till urologen???? Har inte pratat med mannen om det än...men känns om jag vill med. Så vi verkligen får svar på alla frågor...

    Min bästa vän vet att vi försöker och hon frågade häromdagen om vi fått provsvar..det hade vi inte då. Ska ringa henne sen, maken frågade om jag pratat med henne än men jag sa att jag inte visste om han ville jag skulle det...men han sa det va ok. Tur det, för jag hade gjort det ändå...men nu slipper jag smyga med det...känns som jag håller på att sprängas och även om jag nu vet att vi får hjälp nu så känns det väldigt förvirrande och oroligt att få ett sånt här besked.

    Tack för alla kloka råd och att ni tar er tid att svara och peppa. Hjärta

  • Adnil76

    JZ79 - Fy vad jobbigt med alla obesvarade frågor. Det är alltid värst att inte veta tycker jag. Men som du säger, att behandla ev infektion måste ju vara det primära. Och förhoppningsvis kanske det kan få fart på spermieproduktionen. Lider med din kille också. Tror min hade reagerat likadant. Håller tummarna för er...

    Ps. Jag är också en av de som tillslut plussat (efter 11 försök) men hänger mig kvar lite här i tråden. Hoppas det är ok? Vill ju se hur det går för er. Vet så väl hur det kan vara...

  • Solrosen 83
    JZ79: Klart vi tar oss tid att peppa dig! {#emotions_dlg.flower} Åtminstone jag hänger här för att få peppning och stöttning när det känns tungt och ge det samma till er andra tjejer här. Vi har ju alla försökt ett bra tag nu och det tar på krafterna.
  • kanske 4a

    Stor kram till dig JZ, vilket jobbigt besked. Jag hoppas ni får svar på alla frågor snart. Hjärta


    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • BaPumba

    JZ79: Usch så jobbigt med negativt besked! Förstår att ni har tusen frågor och funderingar, förhoppningsvis får ni svar på en del av dem från gynekologen under veckan. Det tar säkert ett par dagar att landa i beskedet, framförallt för din man, men förhoppningsvis känner han sig snart lite bättre till mods. Bra att du peppar honom så mycket, man behöver nog höra det många gånger.

    Alla kramar till er!

  • BaPumba

    Adnil, klart att vi vill ha dig kvar i tråden! Vi vill ju veta hur det går för dig oxå, och även de andra som plusat! :)

  • Adnil76

    Tack BaPumba! Just tagit mig över den magiska 12veckors-gränsen så nu vore det väl själva tusan om det inte gick vägen.

  • mamma0702

    Adnil76 - åh va skönt för dig :) alltid lite nervöst så där dom första veckorna..
    Nu är min mens slut för denna gång .. Försök 10 .. NU SKA det bli bebis!!!!!

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus