• Söndermarken

    Vi som försökt ett tag utan plus

    Vi som har lite svårare att plussa kanske behöver någonstans att få "vädra"lite


    Lycka
  • Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus
  • Maramina

    Och om vi plussar om en månad så betyder det att våra bebisar kommer till våren, vilket i sin tur betyder att RS-virusrisken minskar och man kan börja vistas ute allt mer på barnvagnspromenader då vårvädret har gjort det varmare och behagligare Som sagt var, det finns något positivt i allt

  • Försöker
    Lillnosen - Parasiksteklarna ser man inte, de bara är där. Däremot kan man se på en lus om den är parasiterad eller inte, men det behöver man lupp till plus att veta vad man letar efter.

    Lössen har en livscykel på 1 v. Alltså man man spruta MINST en gång i veckan (blir det längre emellan är man ju tillbaka på ruta 1 igen) för att gradvis minsta lusbeståndet. Helst bör du spruta åtminstone 10 ggr om du vill att det ska ge nåt. Hur stort/gammalt är trädet förresten? Står det där naturligt eller är det nån förädlad sort planterat av er?
  • Lillnosen

    Helt rätt tänkt Maramina! Det tummar vi på! Då får vi dessutom en extra månad nu i solen då vi kan njuta av ostar och rosé och sånt där :) perfekt ju!

    Försöker - Aha, hoppas vi har många sånna steklar då :) Trädet har jag ingen aning om hur länge det funnits... När vi flyttade in så hängde trädet. De hade försökt stötta upp det med avbruten kratta bara. När tjälen gått ur marken märkte vi att trädet knappt var nergrävt så vi lyfte upp det (så gott det gick för rötterna satt ju fast i jorden), grävde ut under det och tryckte ner det och stöttade upp med en pinne. Trädet har en del stora rötter så den har kanske stått ett tag antar jag? Vi sprayade idag igen. Ska man köra sen typ var 4:e dag eller nått? Har sett att det är olika färger på dom oxå...

  • Maramina
    Lillnosen skrev 2013-06-04 19:29:28 följande:
    Helt rätt tänkt Maramina! Det tummar vi på! Då får vi dessutom en extra månad nu i solen då vi kan njuta av ostar och rosé och sånt där :) perfekt ju! .



    Det skålar vi på!
  • Försöker

    Lillnosen - Hmmm... Olika färger? Som om det vore olika arter med löss? Eller samma sorts löss fast annan nyans? För när de är parisiterade byter de färg och utseende. Nåja, ja spruta på var 4-6 dag (om ni orkar) och gör det ett par veckor och låt det sedan vara. Ibland gör naturen jobbet bättre själv.

    Sen funderar jag på det du skriver om trädet var svagt, flyttat, skadat, ni kapade rötterna när ni grävde om det osv. Det kan definitivt vara skälet till att lössen fått överhanden just nu för trädet är så försvagat. Det brukar vara så. Det innebär även att om ni vattnar det (nu när sugrötterna rubbades vid er omgrävning) och låter det etablera sig ordentligt den här säsongen så kommer ni förmodligen inte få mer problem följande år när det är starkare. Ju svagare planta, desto större villebråd för ohyra.

    Sen får man väl tillägga att de flesta träd får ohyra vissa år men det reglerar nyttodjuren, så vips är de borta igen. Glad 

  • Lillnosen

    Försöker - Ja alltså jag vet inte om det är olika sorter :/ De sitter ju som i klunga och det är svarta, gröna och några orange/röda! Mest svarta... Ja trädet var säkert rätt svagt för det stod knappt nere i jorden! Men vi kapade knappt några rötter, bara några enstaka små pyttetunna. Hur menar du att vi ska vattna det? Det klarar sig inte med regnvatten eller?

  • Nellin

    Nää Lillnosen och Maramina! Jäklans skitmens verkligen!
    Det är starkt av er att ta det med ro och se det positiva i allt elände!

    Stor kram! 

  • Juronjaure
    Försöker skrev 2013-06-04 16:48:24 följande:
    Och välkomna Juronjaure och Esmis, hoppas ni ska trivas här! Skrattande
    Tacktack!

    Intressant att komma in i en ny grupp såhär och se vad diskussionerna handlar om! Hmm, myror, steklar, bladlöss... ;)
  • Maramina
    Nellin skrev 2013-06-04 22:26:59 följande:
    Nää Lillnosen och Maramina! Jäklans skitmens verkligen!

    Det är starkt av er att ta det med ro och se det positiva i allt elände!

    Stor kram! 



    Jag måste. Annars skulle jag inte klara av både besvikelserna att tiden bara hår och går och jag varken går plus eller jobb. Som det är nu så ser jag en till positiv sak i det hela. Nu kan jag lägga ner all min energi och ork och koncentration på de jobbintervjuer jag har inbokade (en avklarad idag, två inbokade i nästa vecka)
  • Lillnosen

    Säger som Maramina, jag måste! Jag klarar inte att hålla på och bryta ihop hela tiden. Mitt liv är ju NU! Om detta ska ta flera år vill jag inte förlora så mycket tid av mitt liv på att gå runt och må dåligt över något som jag ändå inte kan påverka mer. Detta är mitt liv, min vardag. Jag måste uppskatta det jag har för jag vet aldrig när jag kan förlora det. Du var så positiv och lugn Nellin, se hur det gick för dig! Inget dåligt kommer utav att vara lugn och positiv, men massor med dåligt kommer av att stressa upp mig och bli deppig. Självklart får man ha svackor, men jag kan inte hänga upp hela mitt mående på våra försök. På ett eller annat sätt ska vi lyckas och nu måste jag börja njuta av resan dit :)

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus