• Söndermarken

    Vi som försökt ett tag utan plus

    Vi som har lite svårare att plussa kanske behöver någonstans att få "vädra"lite


    Lycka
  • Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus
  • Nellin
    Juronjaure skrev 2013-06-05 20:01:21 följande:
    Har ni gjort utredning, tjejer?
    Jag tror nästan alla här inne har gjort utredning, för de flesta har gått igenom diverse behandlingar och grejer. Många väntar på IVF eller har börjat med det. Hur kommer det sig att du undrar raring?
  • Juronjaure
    Nellin skrev 2013-06-05 20:11:49 följande:
    Jag tror nästan alla här inne har gjort utredning, för de flesta har gått igenom diverse behandlingar och grejer. Många väntar på IVF eller har börjat med det. Hur kommer det sig att du undrar raring?
    Åh. Jag undrar massa saker. Hur vanligt är det att man hittar nåt? Vad händer om de kommer fram till att allt är som det ska? Blir man lämnad åt sitt öde då? ("Du är frisk, åk hem och producera", typ) Ni här som gjort utredning, kom de fram till nåt?
  • Nellin
    Juronjaure skrev 2013-06-05 20:36:29 följande:
    Åh. Jag undrar massa saker. Hur vanligt är det att man hittar nåt? Vad händer om de kommer fram till att allt är som det ska? Blir man lämnad åt sitt öde då? ("Du är frisk, åk hem och producera", typ) Ni här som gjort utredning, kom de fram till nåt?
    Hur vanligt det är att man upptäcker något som är fel kan jag inte svara på. Det som händer som allt är som det ska beror lite på vilket landsting man tillhör. Jag kan bara svara för hur det funkat i Örebro. Allt är tipptopp med mig och min sambo och vi har gått igenom alla prover och undersökningar som man ska. Det som hände då var att vi fick testa ägglossningstabletter som heter Pergotime. Jag har redan ägglossning, men man ville testa om jag kunde få lite hjälp på traven så att den blev starkare. Vi fick också testa Ovitrelle som är en spruta man tar för att få ägglossning, vilket sker ungefär 36 timmar efter sprutan. Detta görs dels för att ge ägglossningen en skjuts så att ägget verkligen släpper, men också för att man ska veta nästan exakt när det sker - och då ha större chans att pricka rätt. Båda dessa behandlingar (ibland sker de tillsammans) bevakas med ultraljud för att kolla hur många ägg man får och hur de växer.

    Vissa par får testa insemination också, trots att samlivet fungerar som det ska och allt ser bra ut, men vi fick aldrig testa det för vår läkare sa att man bara gör det om paret inte kan utföra samlag på vanligt vis. Detta skiljer sig mellan olika landsting.

    Man har rätt till utredning och olika behandlingar när man försökt i minst ett år på egen hand. När man har försökt i två år utan att lyckas så har man rätt till IVF. Man blir uppsatt i kö och väntetiden varierar mellan olika landsting. Först får man vänta på att få komma på ett inledande IVF-samtal där man får all information. Därefter får man vänta på att få börja med själva behandlingen.

    Hoppas det har svarat på frågan någorlunda? 
  • Lillnosen

    Juronjaure - Vi gjorde utredning förra hösten. De hittade inga fel på vare sig mig eller min man. De sa att vi får försöka ett år till på egen hand innan vi får mer hjälp. Men nu har vi bett om en andra bedömning och ska få träffa en läkare i augusti. Vi hoppas få testa någon annan behandling innan IVF.

  • Maramina
    Juronjaure skrev 2013-06-05 20:36:29 följande:
    Åh. Jag undrar massa saker. Hur vanligt är det att man hittar nåt? Vad händer om de kommer fram till att allt är som det ska? Blir man lämnad åt sitt öde då? ("Du är frisk, åk hem och producera", typ) Ni här som gjort utredning, kom de fram till nåt?



    Ett tips är att gå in på olika fertilitetsklinikers hemsidor och läsa där. Då får du rätt information. Vad det gäller olika gränser, hur gammal man får vara för IVF, hur många IVF försök man får, hur länge man måste ha försökt för att få hjälp osv skiljer mellan landstingen. Så gå in på ditt landsting och kolla reglerna som gäller för er. Andra bra sidor är

    www.fertilitetsguiden.nu/ och www.fertilitetsguiden.com/ och

    www.fertility.se/concern/Understanding_Fertility/index.jsp

    Där hittar du de svar du söker, skulle jag kunna tro
  • Försöker
    Juronjaure skrev 2013-06-05 20:36:29 följande:
    Åh. Jag undrar massa saker. Hur vanligt är det att man hittar nåt? Vad händer om de kommer fram till att allt är som det ska? Blir man lämnad åt sitt öde då? ("Du är frisk, åk hem och producera", typ) Ni här som gjort utredning, kom de fram till nåt?
    Många visar sig ha PCO, och därmed rubbad eller utebliven ägglossning. Det verkar vara ganska vanligt och förhållande positivt för då finns ju Pergo. Sen är det ju det här med dålig äggreserv och få/dåliga spermier som är "lätt" att konstatera vid en utredning, om man nu lider av det.

    I vårt landsting får man "åka hem och producera" om man inte hittar nåt uppenbart fel innan man försökt 2 år. Först då får man remiss till IVF. Andra lättare behandlingar kan dock testas innan. Men då man får göra utredning redan vid 1 år så är det en hel del som får fortsätta försöka hemma. Och ofta lyckas nog många då. Glad

    Själva startade vi vår utredning i okt 2012 och har nu fått remiss till IVF. På den tiden har det upptäckts att jag har PCO och fick hormonbehandling för det. Även högt TSH och vid spolningen upptäcktes blockerad äggledare. Så det är kanske inte så konstigt att jag inte lyckats bli gravid på 6 års försök...

    Men samtidigt är det många som inte har något konstaterat fel, det funkar bara inte ändå. Obestämd
  • Försöker

    Och Lillnosen, ang vattningen av trädet... Skulle nog ge det några kannor vatten när det är riktigt varmt nu i vår och över sommaren så det hinner etablera sig igen. Inte lite, ofta. Utan mkt, mer sällan. Men bara när det är värmebölja, som nu sista dagarna.

  • Försöker

    Inte tillstymmelse till mens idag btw... Inga spottings heller, däremot lite klåda där nere och det har jag inte haft på evigheter. Hade en del besvär med det för några år sen men inte sen dess.

  • Maramina

    Lite siffror: I 30 % av fallen är det fel hos kvinnan, i 30% hos mannen och i 30% hos både mannen och kvinnan. Så med enkel matematik borde det bli i ca 10% av alla utredningar så hittar man inga fel.

    Vad det gäller utredning så kan man i de flesta landsting få till det redan efter sex månaders aktivt försökande om man är äldre än 35. Jag är inte helt säker men jag tror att även det skiljer mellan landstingen. Sedan har landstingen olika åldersgränser, både uppåt och neråt, för att få hjälp. Så därför råder jag dig att gå in på ditt landstings hemsida och läsa där vad som gäller för dig. Så att du inte får en massa felaktig information som gäller för någon annan, men inte för dig

  • Juronjaure

    Tack Nellin, då väntar jag och ser vad som gäller här i Tokholm då. Ska påbörja utredning i augusti, då är det 15 månader sedan vi började försöka.

    Skönt att höra att det finns saker man kan testa även om man inte hittar nåt direkt fel...

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus