• Söndermarken

    Vi som försökt ett tag utan plus

    Vi som har lite svårare att plussa kanske behöver någonstans att få "vädra"lite


    Lycka
  • Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus
  • Stargazers

    Wittra: Ja precis, vid första IVF:en befruktades fem ägg, ett sattes tillbaka i mig och tre (ett hann falla bort direkt) odlades vidare varav ett av dessa klarade sig frysen och det är alltså detta som vi fått tillbaka idag.

    Jag säger precis som JZ; skriv ned alla frågor du har allteftersom de ploppar upp för det är omöjligt att komma ihåg alla när det är dags för samtal.

    JZ: Testdag är först den 19 dec, men det kommer ju ha visat sig innan dess om det gick vägen eller ej.

  • Wittra
    JZ79 skrev 2013-11-30 13:50:35 följande:
    Stargazer, grattis till dagens FET. Va skönt att eskimån klarade upptiningen.. När har du testdag?

    Wittra, ja ivf är en djungel i sig med många nya ord osv. Eftersom din man ändå har spermier så kommer ni med all sannolikhet inte behöva donation, så försök att inte oroa er för det. OM det blir ivf för er så kommer de använda sig av din mans spermier. Om de är för få/svaga gör man ICSI och då injiceras spermien (noga utvald som en av de bästa) in i ägget. Man hjälper spermien på traven så att säga, vid vanlig IVF så läggs ägg och spermier i en skål och spermierna får själva befrukta, men vid få och slöa spermier görs oftast ICSI. Vilken dag var det ni skulle till gyn? Skriv ner alla dina frågor så du kommer ihåg att fråga allt du funderar på. KRam
    i slutet av veckan, eller ja, torsdag. Urk....blir alldeles svag av nervositet. Gruvar mig för gynundersökningen så också...inte så att jag är speciellt rädd för själva undersökningen utan min rädsla handlar ju om att de ska hitta något galet på mig vid undersökningen. 
  • Wittra
    Stargazers skrev 2013-11-30 14:32:31 följande:
    Wittra: Ja precis, vid första IVF:en befruktades fem ägg, ett sattes tillbaka i mig och tre (ett hann falla bort direkt) odlades vidare varav ett av dessa klarade sig frysen och det är alltså detta som vi fått tillbaka idag.
    Jag säger precis som JZ; skriv ned alla frågor du har allteftersom de ploppar upp för det är omöjligt att komma ihåg alla när det är dags för samtal.

    JZ: Testdag är först den 19 dec, men det kommer ju ha visat sig innan dess om det gick vägen eller ej.
    Hur kan de bestämma en testdag? ( kanske puckad fråga men jag vet ju inte alls så mkt om detta....) 
  • JZ79

    Wittra, normalt sett kan du testa 14 dagar efter äl för då har ägget fäst och hcg bildad. Vid ivf brukar du få testdag 14 eller 21 dagar efter. Det är inte alltid man får blödning runt bim vid ivf pga progesteronet man tar i samband med återföring därför ska man testa en viss dag.

  • wonders

    Hej. Trevligt Stargazer. Har en kompis som säger att de frusna är bättre för de redan blivit mer härdade. Hon har egen erfarenhet av detta med ivf och fet. Själv har jag ingen erfarenhet men teoretiskt så har de ju klarat av att först frysas och sen tinas och fortfarande vara vid god vigör..

    Jayt förstår att det är svårt att tänka så men detta är en ny individ du bär på så behöver inte gå som förra gången. Säger som tidigare att du får försöka tänka på annat. Lätt sagt.. Stor kram.

    JZ tack för länken. Var inne och tittade men tror att jag trivs bättre här.

    Vaf gäller adoptering så är vi för gamla för den vägen så om detta inte funkar så blir det som jag nog nämnt innan nog att vi satsar på familjehem. Adoption har jag inte riktigt anammat trots att man skulle ge ett barn ett bättre liv.

    Imorgon reser vi till Riga. Hoppas att det blir en bra skörd på 5ägg och att några hamnar i frysen och givetvis ett till min mage.

    Natti natti

  • JZ79

    wonders, spännande att ni åker imorgon Håller mina tummar stenhårt! Menade absolut inte att du skulle lämna oss, men kanske kan vara bra att tjuvläsa där lite i bakgrunden för att då tips å trix.. Lycka till
    Vännen!!

  • kanske 4a

    Igår fick vi papper från landstinget. Remisser till blodprov och spermaprov som vi ska ta nu och sen kommer vi bli kallade inom 90 dagar. Mina prover ska tas dag 2-4 och jag är ju på dag 8 nu så det får vänta ett tag. Maken kan ta sina nu och sedan spermaprov tidigast 10 dagar efter. Så vi får se om vi är mitt upp i äl då så väntar vi lite med det.


    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • wonders

    Ja det kan jag kanske få JZ. Många där verkade vara inne på slutsträckan och var redan gravida och hade redan barn men jag kan ha missat något.. Kommer definitivt att gå in och läsa lite och se om jag kan få info som jag inte redan har. Tackar för hjälpen. Har tidigare letat men ej funnit en sån tråd som är aktiv.

    Sitter på Arlanda och väntar på att få åka till Riga nu. Var en tidig morgon så tänker försöka sova lite på planet.

    God morgon alla puddingar

  • Solrosen 83
    kanske 4a skrev 2013-11-30 20:37:22 följande:

    Igår fick vi papper från landstinget. Remisser till blodprov och spermaprov som vi ska ta nu och sen kommer vi bli kallade inom 90 dagar. Mina prover ska tas dag 2-4 och jag är ju på dag 8 nu så det får vänta ett tag. Maken kan ta sina nu och sedan spermaprov tidigast 10 dagar efter. Så vi får se om vi är mitt upp i äl då så väntar vi lite med det.


    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
    Vad skönt att höra att ni fått papperna och ska få komma igång med provtagningen även om det får vänta lite pga cykeln. Är ju ett första steg i rätt riktning. Kommer med spänning fortsätta följa er och hålla tummarna att ni lyckas få till 4an snart.

    Trevlig förta advent!
  • bolltjej35

    Igår tog jag ägglossningssprutan kl 23. Den gjorde mindre ont att ta än Gonalen. Gonalen brukar svida. Däremot känns det som jag fick lite biverkningar av den. Känner mig lite små illamående ända sedan jag tog den. Det gör lite ont i magen. Känns nästan som mensvärk fast ändå inte. Har sovit jättedåligt i natt. Fick i alla fall i mig frukost även om aptiten inte var lika bra. Usch det är jobbigt med alla dessa hormoner. Hur har det känts för er andra när ni tog Ovitrelle. Hoppas illamåendet släpper. Känner mig nervös för äggplocket imorgon. Kommer bli en jobbig dag idag. Tårarna ann igår kväll när jag hade tagit den. Känslorna är utanpå på något sätt plus att jag kände mig illamående nästan direkt.

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus