• hella82

    Luleåmammor med BF april-juni 2012

    Hittade ingen Luleåtråd för oss som ska ha barn ungefär samtidigt (alla trådar var typ från feb-juni!). Så nu startar jag en. Kom igen, skriv! :)


    melker 080101
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-31 14:36
    Presentationstråd: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m63297258.html
  • Svar på tråden Luleåmammor med BF april-juni 2012
  • hella82

    jag hade en emmaljunga citycross till sonen som första vagn, fast på den tiden hade den två svängbara framhjul och två fasta bakhjul. perfekt! stadig i snö, över trottoarkanter, i rulltrappor, osv..men ändå svängbar och sådär smidigt lättkörd. numera har den ju fasta framhjul också. det är ju klart stadigare tex när man ska uppför trottoarkanter, åka rulltrappa odyl, men jag tycker det överväger att ha en lättkörd vagn. har haft flera olika modeller med svängbara hjul och har aldrig upplevt dem som svårkörda i snö. då låser man ju bara det svängbara hjulet! däremot är det ju säkrast att vända vagnen när man ska uppför trottoarkanter odyl så man inte liksom balanserar hela vagnen på ett hjul..
    mitt tips är att om man köper en dyr vagn så kan man sälja den ganska dyrt begagnad sen också, om man är rädd om den. köper man en billig så får man inte så mycket för den sen. jag har bara haft nya vagnar till sonen, men denna gång ska jag satsa på en begagnad men hyfsat ny tänkte jag, max ett år gammal. för att få ner priset.
    jag vill ha en teutonia spirit s3, med liggkorg.
      
    vilken vc går ni på? jag har gått på björx, men precis bytt till hermelinen. träffade min nya bm där häromdagen. himla trevlig! känns bra. var så missnöjd med all personal på björx, både läkare, receptionister och bm. jobbar ändå i stan, så kanske lika bra att gå där.  


    melker 080101
  • itsafreakshow

    jag går också på hermelinen, bytte från mjölkuddens vc i samband med att jag skulle boka mitt första besök.. var halvt omöjligt att få tag på nån barnmorska som inte var på semester + att jag tyckte det var nog så sent att komma på första besök när de ansåg att det var dags. jag är då nöjd med hermelinen hittills och har ändå sprungit där rätt mycket då jag först hade problem med illamående i början av graviditeten och så nu den här eländiga muskelinflammationen. 

  • Brook123

    Jag går på Stadsviken, funkar väl bra men man har ju inget att jämföra med. Men det har inte varit tal om nån föräldrautbildning än, tycker det börjar bli dags nu

  • Heleneee

    Hej hej, roligt med andra som ska ungefär samtidigt =)

    Jag och sambon väntar vårt andra barn 25 april, har en dotter som fyller två i mars. 

    Bor på Porsön så går på mvc här, lättast när jag jag studerar så det är nära och bra. 
    Vi är i valt och kvalet hur vi ska göra med vagn, har ju en till dottern men det är frågan om vi behöver en syskonvagn eller om det räcker med en ståbräda till henne.      

  • hella82

    itsafreakshow -skönt att höra att du är nöjd med hermelinen. kan då inte vara sämre än björx vc :P går du hos eva? är du sjukskriven? tänkte eftersom du mest är sängliggande.

      brook123 -jag gick på stadsviken med första barnet, då vi bodde på östermalm då. jag var också nöjd med dem. fråga bm om föräldrautbildning, jag gick då det där.

    helene -åker dottern mycket vagn? min son slutade helt med vagn när han var kanske 2,5 år, har dock haft med en sulky på utlandsresor/kolmårdenbesök odyl så det inte gjort något om man varit på språng sent eller gått väldigt mycket en hel dag och han behövt sova..men vid sånna tillfällen är man ju ofta två, så då kan man ju dra varsin vagn.. har du sett Phil and Teds-vagnarna? tar lika lite plats som en enkelvagn, och kan användas både till ett och två barn. nackdelen som jag ser det är att båda barnen är framåtvända (?! tror jag!).


    melker 080101
  • Mary Jo

    Hej! Nu är inte jag beräknad i april men 28 mars så nästan
    Sofia heter jag och väntar nr 2. Har en dotter som blir 2 i feb.
    V.29 nu och jag mår såå bra! Känns knappt att jag är gravid förutom att jag har fått mage. Så skönt,hoppas det håller i sig länge.

    Vi kommer inte satsa på syskonvagn. Jag planerar att bära bebisen i sjal dom gångerna Vilja vill sitta i vagnen och när Vilja är på förskolan så kan bebisen åka vagn. sen till sommaren köper vi ståbräda. Då kommer Vilja vara 2,4 så hon kanske kan stå på bräda.

      


    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • hella82

    sofia -hej, jag är marias syrra, jag är alltså moster till selma och hilda :) vi har setts hemma hos henne nångång!
    min son åker ju iof inte alls vagn längre, men jag har också tänkt ha en sjal. tänker att det måste vara himla praktiskt med händerna fria när man redan har ytterligare ett barn att ta hand om. melker var i sjal mycket under sommaren när vi var ute på sandön en hel del. bökigt med vagn och skogspromenader på smala, ojämna stigar.. 


    melker 080101
  • Mary Jo
    hella82 skrev 2012-01-06 20:01:25 följande:
    sofia -hej, jag är marias syrra, jag är alltså moster till selma och hilda :) vi har setts hemma hos henne nångång!
    min son åker ju iof inte alls vagn längre, men jag har också tänkt ha en sjal. tänker att det måste vara himla praktiskt med händerna fria när man redan har ytterligare ett barn att ta hand om. melker var i sjal mycket under sommaren när vi var ute på sandön en hel del. bökigt med vagn och skogspromenader på smala, ojämna stigar.. 
    Men Hej! Vad roligt att ni också ska ha en till,och vilken överraskning. Vilja är kopparspiral barn så jag vet lite hur det känns,haha.
    Tänkte fråga hur gammal Melker är men såg att han är ju 4. Såg att han fyllde år för nån dag sen. (facebook du vet.)

    Spännande,känns det bra såhär långt då?
    Ja,jag vill verkligen testa med sjal först. Vilja är inte mycket för vagn. Iofs är hon inte mycket för att gå brevid en utan springer helst allt hon kan,överallt.
     
     
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • itsafreakshow

    vad kul att några fler har hittat hit nu! :)

    hella82 - nej jag går hos den andra barnmorskan där (lisbeth). jo jag är sjukskriven till den 22 januari, så jag hoppas att det bättrar sig tills dess så jag hinner jobba en sväng till innan det är dags att gå på föräldraledighet.

    sofianordstrom - åh, då ska du ha ca en vecka efter mig då :) skönt att du verkar ha en behaglig graviditet än så länge iaf, var det så för dig förra graviditeten också?

  • Mary Jo
    itsafreakshow skrev 2012-01-07 00:41:08 följande:
    vad kul att några fler har hittat hit nu! :)

    hella82 - nej jag går hos den andra barnmorskan där (lisbeth). jo jag är sjukskriven till den 22 januari, så jag hoppas att det bättrar sig tills dess så jag hinner jobba en sväng till innan det är dags att gå på föräldraledighet.

    sofianordstrom - åh, då ska du ha ca en vecka efter mig då :) skönt att du verkar ha en behaglig graviditet än så länge iaf, var det så för dig förra graviditeten också?
    Ja,än kanske man inte ska hurra,det är ju dom sista jobbiga veckorna kvar nu! Men men. Jag är glad om jag hittills får må så himla bra. Har lite jobbigt med mitt hb men det är väl nästan "normalt" när man är gravid. Nej gud,förra graviditeten var fruktansvärd och tung och allt var jobbigt ungefär. Så jag är så himla förvånad!
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
Svar på tråden Luleåmammor med BF april-juni 2012