• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tres26
    Pallas: Va bra du är Kul med före och efterbilder. Man blir inspirerad av att börja röja då man sett de där  
    060810: Skönt att ha de klart direkt på morgonen. Då kan man slappa sen  

    Själv sitter jag med huvudvärk som vägrar ge med sig. Men har gjort de jag ska göra, men inget mer. Dock sugen på att rensa, vet dock bara inte om jag orkar.. 
  • 060810

    Ja det var skönt att ha det gjort och det såg så fint ut där när vi kom hem!
    Sen att städningen kostade mig 40 kr till barnen ja det får jag leva med, men de hade inte fått någon veckopeng i lördags så jag får se det som veckopeng! ;)

    Ska försöka ta tag i lite rensning under morgondagen tänkte jag .
    På måndag har jag nämligen ett möte här hemma med andra föräldrar från dagis så då vill jag ju att här är fint! ;)


  • SockerStinn
    HäxanSurtant skrev 2012-01-30 23:57:54 följande:
    Vilken käck grej

    Men märklig ändå att alla är gjorda i stengods men bara två går att använda på spisen också...

    www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cooker...

    Denna borde vara lagom för oss här hemma, men går såklart inte att använda på spisen då. Jag funderar på att köpa en. Men vad är poängen, att de går snabbare att laga mat eller vad?
    Det går inte alls fortare, tvärt emot. maten tillagas långsamt. Under 4-8 timmar lagas maten (grytan, chillin ...) medans du gör annat. Men till skillnad från spisplattan måste man inte kolla till den då och då och röra, utan man kan tryggt gå hemifrån, eller sova. Så maten lagar sig självt medans du sover eller är på jobbet.
  • SockerStinn

    Pallas: du är ju bäst!

    Nöjd med mig själv, tog tröttheten till trots tag i alla små hot-spots som dykt upp på alla omöjliga ställen de senaste dagarna igår. vek undan tvätten med, precis som det ska vara.
    Det går segt idag med, men rensat lite har jag gjort. Med betoning på lite. Denna månads vana är att decluttra, så bara att ta sig i kragen och köra på

    Undrar om inte månadens vana för barnen ska vara att duka av sin tallrik. 

  • Pallas

    Tack, hörni! Jag är jättenöjd, men i dag blir det nog inget gjort. Kom hem från jobbet till sjuka barn och jag är trött som en gnu. Man ska inte superröja ett garage till kl 3 och sedan gå upp klockan åtta, fixa stallet och efter det åka direkt till jobbet, där man baxar runt på en massa tunga hemelektronikvaror. Jag är helt slut, det blir inte ens en diskhoputs.

  • Mossy

    Man blir så peppad av er! Tyvärr räcker detta inte hela vägen för mig! Jag är lat! Så är det. Men jag läser FlyLadys mail och hon säger hela tiden att jag är inte efter och behöver ta ikapp utan jag ska hoppa in där jag är. Vilken kass översättning, haha.

    Jag hoppas att jag blir piggare av solen nu kommer fram lite om dagarna och det är ljusare lite längre för varje dag. Babysteppar mkt små steg.

    Säger bara keep up the good work och så hoppas jag att jag snart är så peppad att det går av bara farten. 

  • Tres26

    Huvudvärk och önskar jag hade en lite husmor som sprang runt och gjorde allt åt mig. Är så sjukt sugen på hembakat bröd med smör och ost på. Men får nöja mig med att ha det i mina drömmar... 

     Mossy: Sparka inte på dig själv. Det lilla man gör, det gör skillnad. Jag har inte alls gjort mycket. Men det jag har gjort, det sitter. Även om det tar emot. Det är bara att göra det så blir man automatisk gladare då man är klar.  

     

  • Luktärten

    Mossey även baby steppandet ger snabbt resultat!

    Här är middagen avklarad och köket i toppform. Dagens tvätt snurrar i maskinen och jag tänkte ta mig an en garderob medan lilltjejen badar.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!