• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • vike
    Smulu skrev 2012-03-12 08:12:19 följande:
    Efter att ha läst lite i tråden, så är fortfarande inte städkoden knäckt.

    Jag kan röja en dag och det ser snyggt och fint ut här hemma. Sen två dagar senare så ser det för jäkligt ut. Kläder fulla bänken i hallen, disk över hela diskbänken, stora dammkatter i hörnen och allmänt skräpigt överallt.

    Samma sak om det är sambon som röjt upp. Två dar senare är det stökigt igen, fast jag försöker hålla efter.

    Hur gör man för att detta inte ska uppstå? Var gör jag fel?

    Jag har lixom ingen direkt ursäkt heller, är arbetslös och har fyra åringen på förskola så tid för att fixa en timma om dan finns det ju trots jobb sök. Hur gör de personer som både har heltidsjobb och små barn men ändå har det snyggt och fint hemma?  

    för mig har det handlat om att sakta sakta bryta gamla vanor och mönster. börja med att bara koncentrera dig på diskbänken ska skina varje kväll, och när det sitter som en rutin (att du helt enkelt gör det utan att tänka på det) så går du vidare med ännu en daglig rutin.

    I länken från trådstarten kan du få lite inspiration Solig
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

      
  • angio101

    Smulu: Man måste sluta skjuta upp och/eller mellanlagra saker på "fel" plats. Tar det mindre än 3 minuter att göra, så GÖR DET NU! även om det känns motigt, annars ligger det och gnager i bakhuvudet och tar en massa energi. Oftast så tar det inte så lång tid som man tror. Tex plocka med tekoppen direkt från vardagsrummet istället för att "jag tar den sen...", släng godispappret/skräpet/prislappen från nya tröjan på en gång istf lägga den på skrivbordet för det är lättast för stunden, plocka ur diskmaskinen när den är klar så att man kan börja ställa in smutsig disk.

    Jag har börjat bli bättre på det, kämpar fortfarande, men så tänker jag "DING it" dvs Do It Now Girl, det har blivit mitt nya mantra :)

    Men först och främst: Börja med lite i taget och börja med att hålla vasken ren och fin från smutsig disk dvs shine your sink varje kväll innan du går och lägger dig. LÅt det få ta tid att nöta in nya vanor.

  • Smulu

    Hmm ja det där med mellan lagra och göra det sen, det känner jag mycket väl igen. 

    Men nu är iallafall golven dammsugna och mattorna ute på Terassen. I morgon ska jag torka alla golv :)
    och få fint i badrummet :)  

    Bara att snabbtorka golven och skaka mattorna innan hämtning av busunge på förskolan :)
     

  • Lattjo

    Igår kanske värden skulle komma hit och inspektera fönstren och vet ni hur skönt det var att bara kunna dammsuga av här hemma för att få det okej? Inte behöva städa i flera timmar. Så jäkla underbart! Jag fick dessutom balkongen lite städad när jag ändå höll på, så nu ska bara grillen som står där ner till altanen utanför porten och lite grejer ska till sopstationen sen är balkongen redo för en kaffe eller två i vårsolen :)

  • maadicken

    Men så kul att det finns fler som jag! Nu har jag bara läst sista sidan här, men känner ändå lite inspiration

    Jag har inte på nåt vis lortigt hemma, men alldeles för mycket saker, många saker som inte har en egen plats, allmänt stökigt, bänkarna i köket alltid fulla av grejer, det mesta sånt som ska stå i skåpen men som inte riktigt får plats.
    Mitt sovrum har blivit en riktig avsjälpningsplats där allt hamnar som jag inte vet vart jag ska göra av / inte orkar ta reda på och mängder med sonens urvuxna kläder. Byrån i hallen lämpar jag all post på, och den blir liggande kvar där.
    Alla garderober och byråer är proppfulla, och jag har inte plats att med fler. Saker som ligger på golvet kliver jag bara över, och för att inte tala om all ren tvätt som bor i soffan.

    Jag är SÅÅÅ trött på mig själv som aldrig kan hålla ordning! Jag vill inget hellre än att rensa ut och göra plats, men det blir aldrig av ordentligt. Önskar ofta att jag kunde få vabba en vecka med en "lagom sjuk" son så jag fick tiden, och framförallt kunde hålla mig hemma.

    Jag har iaf kommit så långt så att diskbänken för det allra mesta är ren och fin, köksbordet är fritt från grejer och förrådet städat och rensat (även om jag gott kunde gjort mig av med mer!)  så jag kan bära ner saker hemmifrån   

    Mitt största problem är att jag har svårt att göra mig av med saker (inte så illa att jag är som dom maniska sammlarna på tv ) och att hålla mig hemma och göra saker. Hemmet är min sista prioritering och lediga dagar är jag oftast ute och leker, promenerar och umgås med sonen, hunden, vänner och familj. Dom här sakerna är jag väldigt nöjd med att jag prioriterar, men jag önskar att jag kunde ha lite ork och energi kvar att greja hemma när vi väl kommer hem. Eller varför inte på nån av mina lediga dagar när sonen ändå är på förskolan...

    Ojojoj så långt det blev, men jag vill verkligen rensa i min röra och denna tråden verkade vara bra inspiration! 


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Pallas

    Lattjo: sträckte mig instinktivt efter gilla-knappen, och så fanns den inte!

    Nu står rörmokaren i köket och demonterar diskbänk. Själv kom jag hem i går efter att ha jobbat sent och maken hade lämnat disken. Jag var tvungen att lägga mig tidigt, eftersom jag hade morgonpass i stallet i dag och var tvungen att vara hemma igen och ta emot rörmokaren kl 7, så jag fick ställa mig och handdiska nu på morgonen. Tack så jävla mycket, liksom. Gubbfan! X-( Inte heller hade han tömt diskbänksskåpet. Det känns om att det bara är jag som tänker i förväg här och dessutom har arbetsledaransvaret.

    Det ser för jävligt ut här igen och nu hjälper det inte med någon blessing hour här inte. Helgen kommer gå åt till att ta igen det som förfallit och fixa lite i trädgården.

     

  • Alemonia

    Lattjo: Härligt!

    maadicken: Jag är också ny här och har varit i gång med projektet sedan i söndags och än så länge går det skapligt. Jag är riktigt tacksam för denna tråd!

    Pallas: Vad jobbigt att hemmet förfallit så mycket när du varit bortrest!

    Jag är riktigt tacksam för att min make är med på noterna och håller rent efter sig.
    Tyvärr orkade jag inte plocka ur diskmaskinen i går kväll men hans frukostdisk stod i morse på bänken ovanför diskmaskinen så så snart jag plockat ur är det bara att ställa in allt.

    Köket har hållit sig skapligt och även badrummet. I går började jag lite försiktigt med dotterns rum och har även fått bort lite saker från mitt eget. Det går framåt ett steg i taget och det känns som att det faktiskt ger mig energi att städa och har rent omkring mig.

  • Tres26

    Tvärdäckade i söndags och vart liggande tills igår, är fortfarande inte helt på benen men på god väg. Hemma ser det dock ut där efter.. Men diskbänken är REN! tjohoo. :) Här får man va glad för de lilla. 

    Fixat en tvätt, ska försöka göra konsttycket nu att hänga den och plocka in föregående som hänger där sen sist... Sen INTE irritera mig på allt stök utan göra lite i taget. Good luck.

     

  • Luktärten

    Lattjo, härligt och bra jobbat!

    Pallas, vi är nog lite i samma situation, känner ofta igen mig i dina inlägg när det gäller övriga familjens oengagemang. Så tråkigt när man precis plockat undan och shinat zinken så kommer någon och stökar till igen.

    Barnen har små kompisar här idag så då passar jag på att komma ifatt lite här hemma. Fullt upp på jobbet så orken finns liksom inte när man kommer hem. Som tur är finns dock lusten, har så mycket planer i mitt huvud att det är riktigt högtryck däruppe.

    Funderar på om det är för tidigt att plocka undan de allra varmaste vinterjackorna. Det är en aaaaaaning trångt i grovköket nu när det är allt från skalkläder till dunjackor som hänger där.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!