• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • SockerStinn

    De oväntade krafterna fick jag av att gå in här vikt tvätt, plockat fram till imorgon, tagit diskhon och plockat undan i 15 min. Wiiihooo!

  • Luktärten

    SockerStinn bra jobbat så här på kvällskvisten!
    Ni andra, jag gillar också GT inte har alltför långt till Uppsala heller. Så jag hänger också gärna på om jag får.

  • Alemonia
    SockerStinn skrev 2012-03-26 21:57:08 följande:
    De oväntade krafterna fick jag av att gå in här vikt tvätt, plockat fram till imorgon, tagit diskhon och plockat undan i 15 min. Wiiihooo!
    Riktigt bra jobbat!!

    Själv ägnade jag mig åt VAB i går men körde även två tvättmaskiner och tog hand om köket.
    I morse tog jag hand om de torktumlade handdukarna så nu är det bara lite underkläder som ligger och väntar på att hamna rätt samt några enstaka plagg på galgar och två tröjor som är mina som hänger i bastun. Maken tog själv sina träningsbyxor från bastun och dotterns kläder (som var den absolut största delen) tog jag hand om på morgonen.
    Jag tog även hand om diskmaskinen på morgonen så jag känner mig rätt så nöjd även att hoppade över den dagliga badrumsstädningen.

    I går letade jag fram ett anteckningsblock att ha vid datorn som påminnelse om vad jag ska göra. När jag skriver det i anteckningar i mobilen är det alltför lätt att "glömma" att kolla. Dock har jag ännu inte skrivit en rad men det hoppas jag orka med i kväll.
    Det blad som ska ligga uppe ska ha rubriken "Varje dag" och sen gäller det att ha en rimlig lista där som jag verkligen kommer orka fullfölja varje dag.
    Jag är osäker på om jag ska ha ett blad för "Varje vecka" och/eller om jag ska ha ett blad med rubriken "Vecka nn" där jag skriver vad som ska hinnas med den aktuella veckan.
    Några åsikter, tips och idéer för att få detta hjälpmedel att fungera bra?
  • Neelah
    Alemonia skrev 2012-03-27 09:11:41 följande:
    I går letade jag fram ett anteckningsblock att ha vid datorn som påminnelse om vad jag ska göra. När jag skriver det i anteckningar i mobilen är det alltför lätt att "glömma" att kolla. Dock har jag ännu inte skrivit en rad men det hoppas jag orka med i kväll.
    Det blad som ska ligga uppe ska ha rubriken "Varje dag" och sen gäller det att ha en rimlig lista där som jag verkligen kommer orka fullfölja varje dag.
    Jag är osäker på om jag ska ha ett blad för "Varje vecka" och/eller om jag ska ha ett blad med rubriken "Vecka nn" där jag skriver vad som ska hinnas med den aktuella veckan.
    Några åsikter, tips och idéer för att få detta hjälpmedel att fungera bra?
    Ett sånt block hade jag också förut. Undrar varför jag slutade med det? Det var ju en sån skön känsla att pricka av alla sakerna på "att göra"-listan. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Alemonia
    Neelah skrev 2012-03-27 09:36:47 följande:
    Ett sånt block hade jag också förut. Undrar varför jag slutade med det? Det var ju en sån skön känsla att pricka av alla sakerna på "att göra"-listan. 
    Jag har det på jobbet och där funkar det bra och jag har i perioder använt mig av det men det svåra är att skriva upp RIMLIGT mycket för att det mer än att jag orkar allt som jag tänkt mig klara en viss period så är det lätta att det inte blir något alls.
  • Neelah
    Alemonia skrev 2012-03-27 09:48:28 följande:
    Jag har det på jobbet och där funkar det bra och jag har i perioder använt mig av det men det svåra är att skriva upp RIMLIGT mycket för att det mer än att jag orkar allt som jag tänkt mig klara en viss period så är det lätta att det inte blir något alls.
    Jag tror att det var så för mig också. Borden blev till måsten och jag la på mig själv mer än jag egentligen orkade. Fast om man kan hålla det på en bra nivå så är det ju ett jättebra hjälpmedel.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Ms H
    Alemonia skrev 2012-03-27 09:11:41 följande:
    Riktigt bra jobbat!!

    Själv ägnade jag mig åt VAB i går men körde även två tvättmaskiner och tog hand om köket.
    I morse tog jag hand om de torktumlade handdukarna så nu är det bara lite underkläder som ligger och väntar på att hamna rätt samt några enstaka plagg på galgar och två tröjor som är mina som hänger i bastun. Maken tog själv sina träningsbyxor från bastun och dotterns kläder (som var den absolut största delen) tog jag hand om på morgonen.
    Jag tog även hand om diskmaskinen på morgonen så jag känner mig rätt så nöjd även att hoppade över den dagliga badrumsstädningen.

    I går letade jag fram ett anteckningsblock att ha vid datorn som påminnelse om vad jag ska göra. När jag skriver det i anteckningar i mobilen är det alltför lätt att "glömma" att kolla. Dock har jag ännu inte skrivit en rad men det hoppas jag orka med i kväll.
    Det blad som ska ligga uppe ska ha rubriken "Varje dag" och sen gäller det att ha en rimlig lista där som jag verkligen kommer orka fullfölja varje dag.
    Jag är osäker på om jag ska ha ett blad för "Varje vecka" och/eller om jag ska ha ett blad med rubriken "Vecka nn" där jag skriver vad som ska hinnas med den aktuella veckan.
    Några åsikter, tips och idéer för att få detta hjälpmedel att fungera bra?
    När jag har haft mycket som jag behövt få gjort och det varit viktigt att jag inte glömmer nått och inte missar nån "deadline" har jag kört med "ToDo w.18" och så har jag avsatt fyra-fem rader för varje veckodag. Ibland har det räckt med att bara skriva upp sakerna, ibland har jag fått lägga till hur lång tid varje sak (eller vissa saker) kommer ta att genomföra. När jag haft som allra allra mest att göra har jag skrivit strikta scheman med vilket klockslag jag ska göra vad, och i det har jag varit noggrann med att även schemalägga "raster" (genom att t.ex. schemalägga att jag ska se Lyxfällan kl. 20 och så har jag anpassat uppgifterna runt omkring så att det (nästan) funkat. Dessutom blandade jag så att jag tex tog paus från jobb (är lärare) genom att hänga tvätt, och tog paus från städning genom att pusta ut och skriva nästa veckas schema. Jag har till och med schemalat läggningsdags, för annars var jag uppe två, tre eller till och med fem timmar för länge Skäms

    För mig skulle det inte funka att ha ett "Varje vecka"-blad, för jag har inte så många saker som återkommer varje vecka jämfört med andra saker jag ska göra.
  • Alemonia
    Neelah skrev 2012-03-27 10:13:47 följande:
    Jag tror att det var så för mig också. Borden blev till måsten och jag la på mig själv mer än jag egentligen orkade. Fast om man kan hålla det på en bra nivå så är det ju ett jättebra hjälpmedel.
    Det där att hitta vart gränsen går är nog det svåraste. Men jag ska göra ett försök med inställningen hellre lite än inget alls.
    Ms H skrev 2012-03-27 10:33:02 följande:
    När jag har haft mycket som jag behövt få gjort och det varit viktigt att jag inte glömmer nått och inte missar nån "deadline" har jag kört med "ToDo w.18" och så har jag avsatt fyra-fem rader för varje veckodag. Ibland har det räckt med att bara skriva upp sakerna, ibland har jag fått lägga till hur lång tid varje sak (eller vissa saker) kommer ta att genomföra. När jag haft som allra allra mest att göra har jag skrivit strikta scheman med vilket klockslag jag ska göra vad, och i det har jag varit noggrann med att även schemalägga "raster" (genom att t.ex. schemalägga att jag ska se Lyxfällan kl. 20 och så har jag anpassat uppgifterna runt omkring så att det (nästan) funkat. Dessutom blandade jag så att jag tex tog paus från jobb (är lärare) genom att hänga tvätt, och tog paus från städning genom att pusta ut och skriva nästa veckas schema. Jag har till och med schemalat läggningsdags, för annars var jag uppe två, tre eller till och med fem timmar för länge Skäms

    För mig skulle det inte funka att ha ett "Varje vecka"-blad, för jag har inte så många saker som återkommer varje vecka jämfört med andra saker jag ska göra.
    Detta med schemaläggning har jag funderat på många gånger men utan att få till det bra. Även jag har en förmåga att sitta uppe för länge på kvällarna. Jag vet att jag som student hade schema för hela dygnen och där jag sen stämde av resultatet men det var något som tog väl mycket tid att hantera.

    Nej, ska de saker som inte är återkommande verkligen bli gjorda så är det nog bättre med veckolistor som är anpassade för respektive vecka även att vissa saker såsom tvätten är veckovis återkommande.
  • Jojjanna

    Nu är jag äntligen tillbaka i tråden efter att äntligen har fått vår älskade Linnea


    Hon föddes för två veckor sedan och det har krävt massor av ork och uppmärksamhet så städning och allt babysteppande har halkat efter, men det är väl precis så det ska vara när man är nybliven förälder igen...

    Jag kommer knappt ihåg vart man börjar men jag tror att shina sinken, plocka i och ur diskmaskinen samt tvätta och ta hand om en maskin tvätt om dagen är en bra och lagom start för mig. 
            
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!