• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

    Tack Pallas! Det värmer. :)
    Hoppas kunna ta lite mer under dagen. Men nu är det mamma-dotter mys med film. ;)
    Trötta så det behövs.

  • Lattjo

    Nu var det länge sen jag var inne. Jag har börjat få ordning på det här nu tror jag. Två ggr har jag lämnat disk i diskhon på kvällen, första gången med vilje (hade en kompis här som stannade länge och jag vill inte diska när jag har kompisar här och sen slocknade jag bara) och andra gången glömde jag. Skillnaden är att nu tog jag tag i det direkt när jag vaknade/kom hem från jobbet och lät det inte förfalla igen. Jag har fått en ganska lugn inställning till städningen. Det mesta är gjort nu måste jag bara hålla undan och det är enklare :)

    Jag har en garderob kvar som jag planerat att ta nu i påsk men nu har jag råkat träffa någon som jag hellre spenderar min tid med än att gå igenom garderober ;) Jag får ta det en annan gång istället :) Nu ska jag ta och läsa igen lite :)

  • 060810

    Idag blev det inget städat. ;)
    Natten var hemsk så blev vila och en tur på stan med en kompis och hennes son.

    Får ta nya tag men här ser ok ut ändå. :)

  • Smulu

    Idag har jag hunnit massor :) 
    Städat badrum, lunchat på ikea, torkat av diskbänken, dammsugit lägenheten och bjudit en kompis och hennes barn på pannkakor.

    Nu förtjänar jag drinken min sambo  precis kom med :) 

  • Pallas

    Inget städat i dag, men jag har hunnit med en massa annat - 1 barn till tandläkare, 1 barn till kompis på påskpyssel, en hästtransport besiktigad med gröna papper, mer golv och skruv inhandlat, köpt hästmat, kört 10 mil och provridit en massa sadlar samt slutligen fastnat för en jag köpte. Efter det har jag mockat, fixat käk till hästar och barn, samt tagit en öl. Snart är det läggdags, känner jag.

  • Chianti

    Jag har varit sjuk en vecka nu och är så himla matt att jag inte orkar nåt!
    Och det finns en hel del att göra, men jag sitter/ligger bara här och stånkar. Inte nog med att jag blev jätteförkyld (för andra gången på 1 månad), jag har fått hostan från hell som håller mig vaken på nätterna. Så fick jag Cocillana och sov så gott igår natt, men självklart drabbades jag istället av biverkningen illamående, så nu har jag spytt hela dan!!! Arghhh, orkar inte mer! Vill bli frisk, och orka mer än att hasa från sängen till toan! *ynk ynk*


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Ms H
    Pallas skrev 2012-04-05 20:52:30 följande:
    Inget städat i dag, men jag har hunnit med en massa annat - 1 barn till tandläkare, 1 barn till kompis på påskpyssel, en hästtransport besiktigad med gröna papper, mer golv och skruv inhandlat, köpt hästmat, kört 10 mil och provridit en massa sadlar samt slutligen fastnat för en jag köpte. Efter det har jag mockat, fixat käk till hästar och barn, samt tagit en öl. Snart är det läggdags, känner jag.

    Hoppas att du inte missade att mata dig själv också, så mycket som du varit igång idag Glad
  • HäckHäxan

    Idag har jag snickrat sänglåda, bytt gardiner i köket, städat hallen dammsugit, bytt hundens plats till hallen, under trappan, ställt undan hundburen och har den ute på annons på fejjan, skall lägga ut den på blocket nästa vecka tänkte jag.

    ÄNTLIGEN fått sågat till hyllplanen till garderoben nu fattas bara såna där metall grejor att sätta i hålen så jag får in dom, men de får jag ta nästa vecka.

    För imorgon är det städning för påsken som gäller, jag skall ha familjen på påsklunch här på lördag så städas måste det om så bara gömma undan ALLT till senare tillfälle, bara de ser bra ut på påskafton OskyldigTystGlad

    Jo jag har lyckats laga middag och gjort lite påsk godis och planterat två blommor också, känns som en helt okej dag faktiskt.


    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • angio101

    Körde stora vårtvätten igår på allt i sängklädesväg man inte tvättar kontinuerligt, dvs kuddar, täcken, madrasskydd och bäddade rent med plastad frotte i botten så nu kan bebis komma när hen vill utan att resårmadrassen blir förstörd...  Har även plockat fram 50/56-kläder till BB.
    Det kliar i fingrarna efter att ta itu med fönstrena, nu har de äntligen sopat gatorna och gårdarna här, men idag regnar det, så får vänta lite.

    Märks det att jag håller på och boar inför förlossning Tungan ute?

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!